Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

geboorteplaats en kinderen van Hendrika en Willemina Sybrens Zondervan


Ozlady

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Sybren Cornelis ZONDERVAN (plasterer, baker, cabinetmaker) geb 5 Apr 1876 Leeuwarden, ovl 9 Oct 1973 te Santa Cruz (CA,USA)

X 6 Apr 1901 te Haren (Gr,NL)

Geertje MEENDERINK geb 2 Aug 1876 te Haren, ovl 18 Apr 1970 te Santa Cruz (CA,USA)

Zij kregen 2 dochters:

#1

Hendrika (Rika) geb 12 Dec 1902, ovl 25 Sep 1985 te Santa Cruz (CA,USA)

X ca 1921 met John TENBRUIN (jeweler) geb 3 Apr 1897 te Illinois, ovl 16 Aug 1965 te Santa Cruz (CA,USA)

#2

Willemina (Lillian) geb 25 Mar 1911, ovl 24 Sep 1987 te Alameda (CA,USA)

X na 1930 met Leslie S FAIRBANKS (carpenter) vermoedelijk geb 10 Mar 1909, ovl 6 Feb 1991 te Maricopa (Arizona,USA)

Hun dochter: Janet Lillian FAIRBANKS geb 27 Mar 1937 te San Joaquin (CA,USA), ovl 12 Dec 1989 te Santa Cruz (CA,USA)

De familie heeft aardig wat omgezworven:

In 1903 reizen Sybren, Geertje en Hendrika via Southampton naar Zuid Afrika.

In 1913 gaat de hele familie via Liverpool naar Canada en dan steken ze in apr 1914 over naar de VS en settelen in Chicago,Il.

Ca 1924/1926 verschijnen ze in California waar ze vanaf dat moment blijven wonen.

Vraag: waar zijn de dochters geboren in Nederland en zijn er nog levende nabestaanden in de US?

NB Voordat mensen onnodig en dubbel werk gaan doen:

De ouders van Sybren, Hendrik Sybrens ZONDERVAN en Hinderkien Pieters van der WOUDE zijn in Amsterdam overleden, dus heb ik daar natuurlijk wel even gekeken:

In de Amsterdam Tienjarige tafels 1903-1912 Image781 is een Willemina Zondervan geb 1911 te vinden, dus dit zou de jongste dochter kunnen zijn.

zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Echter, in de Amsterdam Tienjarige tafels 1893-1902, Part 2 Image 796/7 is geen Hendrika Zondervan geb 1902 te vinden.

zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met vr groeten

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Silvia,

Misschien wist dit al maar Geertje Meenderink was al eerder in Zuid-Afrika,

Emigrant Geertje Meenderink

22 jaar  dienstbode

 

Vertrek uit Haren

 

Vertrek naar Pretoria

 

Datum vertrek 1898

 

Religie Nederlands Hervormd

 

Reden van vertrek Lotsverbetering

 

Welgestelden, Mindergegoeden, Behoeftigen Mindergegoeden

 

Hoofdelijke omslag Neen

 

Bron Staat van landverhuizers in 1898

Commissaris der Koningin

Inventarisnummer 5549

fijn Paasdagen, groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoewel dit antwoord eigenlijk in de Topic Ancestry hoort, wil ik je hier toch laten weten wat ik daar vond, al is het niet veel:

Sybren Cornelis Zondervan heeft zijn militie WWI gedient in Iowa, in 1911 is hij daar genatrualiseerd, beide scans stuurde ik je toe, mogelijk dat daar dochter Willemina is geboren.

De kinderen kom ik daar tegen, echter niet hun huwelijksgegevens.

Hendrica staat genoemd als Hendrica W, geboren in "een ander land", gezien de data van emigratie mogelijk Nederland, maar zijn er geen kinderen geboren in Zuid-Afrika?

Name: Hendrica W Tenbruin

[Hendrica W Zonderuan]

Social Security #: 572144612

Sex: Female

Birth Date: 12 Dec 1902

Birthplace: Other Country

Death Date: 25 Sep 1985

Death Place: Santa Cruz

Mother's Maiden Name: Meederink

Father's Surname: Zonderuan

Er zijn wel wat recent geboren personen Tenbruin in Californie, die zal ik je per PM sturen

Leslie S is inderdaad die datum geboren, waar, en wie zijn ouders zijn, kan ik niet vinden.

Name: Leslie S. Fairbanks

SSN: 555-03-5723

Last Residence: 85258  Scottsdale, Maricopa, Arizona, United States of America

Born: 10 Mar 1909

Died: 26 Feb 1991

State (Year) SSN issued: California (Before 1951

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

aanvulling (Geertje volgde haar broer naar Canada?):

ik vond een krantenartikel (met foto) in de Ogden-standars Examiner van 22 nov 1965, het overlijden van de broer van Geertje Meenderink, Gerrit, 86 jaar, voormalig eigenaar van Kiesel Tailoring &Co in Ogden. Er staat beschreven dat hij in Nederland, Groningen werkte voor zijn vader, dat hij naar Ontario, Canada verhuisde en daar trouwde in 1912, zijn vrouw overleed in 1957. Overlevend zijn 5 zoons en twee dochters, de namen worden genoemd, 19 kleinkinderen en 9 achterkleinkinderen, en een zus, Mrs S.C. (Geertje) Zondervan, Santa Cruz, California.

De scan is naar je toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Gonnie en Ludmilla,

Bedankt voor al jullie interessante vondsten. Als Sybren en Geertje meer kinderen hebben gehad, dan moeten ze voor 1913 zijn overleden (ie wanneer ze Nederland verlaten). Alleen Hendrika en Willemina worden steeds genoemd in emigratie papieren en de US census. Aangezien Hendrika al op jonge leeftijd naar Zuid Afrika is meegenomen, lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze in 1913 kinderen zouden hebben achtergelaten.

Mijn "vermoedelijk" bij Leslie Fairbanks heeft meer te maken met het feit dat ik niet 100% zeker weet of dat de juiste Leslie is waar Willemina mee getrouwd was.

Voor geinteresseerden, hier nog een vermelding betr Geertje in Zuid Afria in April 1900. Ik vermoed dat ze vlak hierna wel naar Nederland teruggegaan is, waar ze kort daarop met Sybren is getrouwd:

DEPOT     TAB, SOURCE    SS, TYPE      LEER                                                                  

VOLUME_NO 0, SYSTEM    01, REFERENCE R1161/00, PART 1                                                                    

DESCRIPTION          G MEENDERINK, PRETORIA. RE HET ONTSLAG HAAR GEGEVEN DOOR H SOLOMON VAN DE GOUVERNEMENTS LOOIERY.                                        

STARTING  19000426 , ENDING 19000426  

Helaas zou ik dus nog steeds willen vaststellen waar de 2 dochters zijn geboren in Nederland en of er hard bewijs is betr Tenbruin/ten Bruin/Bruin of Fairbanks nabestaanden (mijn vermoeden is nl dat er geen levende nabestaanden zijn, maar hopelijk ben ik incorrect).

NB zag net tussen mijn emails van Ludmilla dat Hendrika waarschijnlijk in Haarlem is geboren. Dat is misschien de reden waarom ik haar geboorte niet kon vinden. Mooie vondst ..

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...