Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Berendina Hertgers


Robin

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Berendina Hertgers uit Oele (bij Hengelo OV) werkte rond de jaarwisseling 1747/1748 als dienstmeid in Wiene (bij Delden). 
In die periode waren hier soldaten uit Hannover gelegerd. Berendina is van één van deze soldaten, Christopher 

Jordaan, zwanger geraakt. Haar baby kwam levenloos ter wereld. Althans, dit beweerde Berendina.
Het kindje werd onderzocht en de arts concludeerde dat de baby geademd had. En dus had Berendina 
het kind eigenhandig omgebracht. Berendina werd ter dood veroordeeld. Op 21 december 1748 werd ze 

met een wagen naar de plaats van executie gebracht. Echter, vlak voordat ze hier arriveerde werd de wagen 
overvallen door tientallen soldaten uit Hannover. Ze bevrijdden Berendina en namen haar mee de grens over.
Sindsdien is er van Berendina nooit meer een teken van leven vernomen.

Weet wellicht iemand iets over wat er van haar geworden is? 

Groeten,

Robin


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
genealogie Haans

Hi Robin,


Bijzonder verhaal. Naar zeggen een volksverhaal dat nog steeds doorverteld wordt.
Verleidelijk om te denken dat haar soldaat-minnaar haar is komen bevrijden.
Even snel gekeken of ik in Hannover iets kon vinden met betrekking tot een familie Jordaan of Jordan.
Zonder resultaat. Maar moet bekennen dat ik alleen even gekeken heb, niet systematisch gezocht.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.



Wat extra informatie die ik tegenkwam:


Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Ook moet er een documentaire film zijn 'De weg naar Berendina' van Arno Kranenborg (2007), over de zoektocht van twee neven in verschillende archieven naar het leven van Berendina Hertgers.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Processtukken op Archieven.nl:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

mvrgr

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het voorval heeft destijds ook de krant gehaald, zie bv

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Groet, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...