Jump to content

Doodsbriefjes

genealogie Haans

Recommended Posts

• Member Group
genealogie Haans

In steeds meer archieven zijn nu ook de zogenaamde doodsbriefjes op te vragen en in te zien. En soms kan zo'n doodsbriefje leiden tot een verrassende hoeveelheid extra informatie omtrent de persoon en familie. Waarvan akte!

Sinds 1865 moet in Nederland de dokter die iemands overlijden vaststelt, een verklaring opmaken waarin hij aangeeft wat de doodsoorzaak is. Deze verklaring werd een 'doodsbriefje' genoemd. Dit doodsbriefje ging veervolgens naar de ambtenaar van de burgerlijke stand. Vanaf 1926 bevatten deze doodsbriefjes omwille van privacy slechts nog een beknopte omschrijving van de doodsoorzaak en sinds 1956 wordt alleen nog maar vermeld of het al of niet een natuurlijke dood betreft.

Omdat ik nieuwsgierig ben naar het leven van mijn voorouders en graag van mijn stamboom meer wil maken dan alleen een beschrijving van namen en data ben ik langzaamaan begonnen met het toevoegen van doodsoorzaken uit de doodsbriefjes. Weliswaar slechts een momentopname uit de laatste jaren, weken of uren van hun leven, maar het is toch weer een puzzelstukje erbij.

Bij tijd en wijle een best wel aangrijpende bezigheid trouwens, zeker als je een iets te levendige fantasie hebt en voorstelling probeert te krijgen van wat je voorouders hebben doorgemaakt. Enig moment sloeg ook de twijfel toe of ik dit überhaupt wel moest doen. Totdat ik het doodsbriefje van Adrianus Coolen onder ogen kreeg. Van hem had ik maar bedroevend weinig informatie. Geboren 1861, jong en ongehuwd overleden in 1889. Vrijgesteld van militaire dienstplicht.

Het doodsbriefje meldde echter geen verschrikkelijke ziekte, maar iets wat ik nog niet eerder gezien had:
"Bij gelegenheid van het onweder 's namiddags ten 4 uren door een bliksemstraal doodelijk getroffen."

Nieuwsgierig als ik ben meteen de krant erbij gepakt en gezocht op het onweder en voorval. Tot mijn aangename verbazing vond ik een artikel dat een verrassende hoeveelheid extra informatie geeft over deze onfortuinlijke jongeman en zijn moeder, mijn betovergrootmoeder.

Please login or register to see this image.

/monthly_2023_03/1973600417_Tilburgdoodsbriefje6mei1889AdrianusCoolen.jpg.86aa18fc50a255507b04c8f3a5221f16.jpg" />

Please login or register to see this link.

1942514523_Tilburgschecourant9mei1889.jpg.96d00349d684f4c8485606cb7fc72952.jpg

Please login or register to see this link.