Jump to content

zoekvraag archieven weeshuis Groningen

jacqueline

Recommended Posts

• Member Group
jacqueline

Is iemand in de gelegenheid in de Groninger Archieven iets na te zoeken in de weesboeken? 

Op Genealogie Online is het volgende te vinden:

Citaat

Na het overlijden van moeder, (Maria) Elisabeth POUSSET, in 1814, gaan de drie zonen korte tijd later naar de r.k.-weeshuis in Groningen. Vader, Jan (Joannes?) ERENTS is namelijk onvindbaar; hij was militair. De oudste, Jan (Joannes?), loopt na iets meer dan 1 maand weg en is sindsdien onvindbaar. De tweede, Bernardus, overlijdt (ongehuwd) in Groningen in 1847, oud 44 jaar. De derde, Theodorus, trouwt in 1839, en heeft nakomelingen.

Ik zou graag een kopie van deze inschrijving(en) hebben, plus een precieze bronvermelding. Het betreffende profiel op Genealogie Online bestaat niet meer dus ik kan geen navraag doen bij degene die de informatie heeft geplaatst. 

Vermoedelijk gaat het om dit weeshuis ?

Citaat

RK Armen- en Weeshuis, 1794 - 1847
Vestigingsplaats:    Groningen (Groningen)
Soort entiteit:    Organisatie
Geautoriseerde naam:    RK Armen- en Weeshuis
Bestaansperiode:    1794 - 1847
Ontstaan:    Het RK Armen- en Weeshuis werd na 1794 ingericht in het gebouw van de toen opgeheven statie aan de Pausgang.
Beëindiging:    In 1847 ontstond het RK Liefdegesticht, dat deze instelling verving
Rechtsvorm:    Kerkgenootschap
Categorie:    Welzijn en Sociale zorg
Archieftoegang(en):     1538 RK Armbestuur te Groningen, (1658) 1684 - 1935 (1956)
Opvolger(s):    Opvolger vanaf 1847: RK Liefdegesticht (Mariapension), 1847 - 1976

Evt. kosten verbonden aan het opzoeken vergoed ik uiteraard.

Bij voorbaat heel hartelijk dank!

Groet, Jacqueline 

• Member Group

hier de link naar het archief zelf: 

Please login or register to see this link.

Misschien kan het Groninger Archief helpen

• Member Group
jacqueline

Dank je wel voor je reactie. Deze link verwijst naar het archief van het Groene Weeshuis, als ik het goed bergepen heb was het Rode weeshuis RK. Ik kan de stukken daarvan waarschijnlijk ook wel aanvragen, maar omdat ik op 3 uur reizen van Groningen zit zou het heel fijn zijn als iemand in de gelegenheid is dit voor me na te zoeken.

Groet, Jacqueline

• Member Group

Nee Jacqueline... het Rode Weeshuis was voor kinderen van burgers. Dat waren de luxepaardjes, die een iets betere opleiding kregen en ook nog enig erfdeel van hun ouders. Ook R.K. kinderen werden wel opgenomen, als hun ouders het burgerrecht hadden gewonnen.

Het gecombineerde Groene en Blauwe weeshuis (meestal "Groene Weeshuis" genoemd), was van de diaconie. Daar kwam de rest terecht. Soldatenkinderen, halfwezen voor wie de overgebleven ouder niet kon zorgen, en kinderen van stedelingen die géén burger waren geweest. 

Met het R.K. Weeshuis (waar jij ze denkt te vinden) heb ik geen ervaring. Heb je bij de Groninger Archieven niet naar het toegangsnummer gezocht?

• Member Group
jacqueline

Dan heb ik dat dus verkeerd begrepen. Het gaat iig ook niet om het archief van het Groene Weeshuis maar om (uit citaat van het eerste bericht) 1538 RK Armbestuur te Groningen,

• Member Group

Goed, toegang 1538 dus. Ik zal het voor je navragen -- eind van deze week, anders volgende week.

De inventaris staat online, zie hieronder. Het lijkt vooral de bestuurders te betreffen. Ik zie nergens een lijst, registratie of inname-boek van bestedelingen (bejaarden c.q. wezen) dus misschien is dat niet bewaard gebleven. Misschien bij 2.8 ?  Maar zoals gezegd, ik kan ernaar informeren.

Petra.

Laatste wijziging 18-03-2015 
7 gedigitaliseerd 
totaal 7 bestanden

1538 RK Armbestuur te Groningen, (1658) 1684 - 1935 (1956)
Inventaris

2.
R.K. Armenstaat, sinds 1855 R.K. (parochiaal) Armbestuur, vanaf 1780

laatste wijziging 18-03-2015 
5 gedigitaliseerd 
totaal 5 bestanden

• Member Group

Inmiddels zocht ik nog even verder in de inventaris, er is wel iets... maar dan een eeuw te laat.

524 Register van weesjongens. Met aantekening betreffende persoonlijke vorderingen, 1897-1916

• Member Group
jacqueline

Ik vroeg me af of de jaartallen ook alleen betrekking kunnen hebben op de tweede zin, de aantekeningen betreffende de persoonlijke voorderingen? 

Anders zie ik idd ok niet waar de informatie uit het citaat in mijn eerste bericht vandaan moet komen. 

In 2012 is op dit forum in een andere vraag aangaande de in het citaat in mijn eerste bericht genoemde Theodorus en Bernardus nog het volgende opgemerkt:

Citaat

Ik heb nog even in de index van bevolkingsregister gekeken.

In 1830 woonden Bernardus Eerens ( blz 39/504 onderaan) en Theodorus Eerens (op de volgende bladzijde bovenaan) 

Pausgang 115.

Daar woonden dus veel mensen en het begint met binnenvader en binnenmoeder.

De link werkt niet meer en bij Family Search zijn de bevolkingsregisters Groningen pas vanaf 1850 beschikbaar. Het genoemde RK Armen- en Weeshuis werd na 1794 ingericht in het gebouw van de toen opgeheven statie aan de Pausgang. Dus je verwacht dan toch dat de informatie idd uit dit archief komt. Ik ben benieuwd, in ieder geval heel fijn dat je ernaar wilt informeren! 

• Member Group
joke andriessen

Op de site van de Groninger Archieven is het bevolkingsregister te vinden.

Nu op 41/504 

groet, Joke

• Member Group

Ik dacht al, er is meer mogelijk dan FamilySearch biedt. Goed van jou, Joke. Ik had het op de GrA willen checken, maar dat hoeft dus niet meer. Alleen dat Armenhuis dus nog.

• Member Group
jacqueline

Dank je wel Joke! Bernardus blijkt wat jonger dan in zijn ovl-akte wordt vermeld. 

Groeten van Jacqueline

• Member Group

Even een vraag: heb je de dopen van die jongens eigenlijk wel?  Ik zie namelijk geen verwijzing naar het huwelijk van de ouders. 

Zo niet: AlleGroningers en/of WieWasWie. 

Vandaag op de Groninger Archieven konden ze niet vinden of er een weesboek voor de vroegste periode van het armenhuis is geweest. Niet in de bovengenoemde inventaris tenminste. Misschien in een ander archief... maar welke? Gezien de nogal concrete gegevens die jij van Genealogie Online plukte, zou die samensteller zijn informatie toch ergens vandaan gehaald moeten hebben. 

Het desbetreffende staflid zou verder navraag doen, ook bij iemand die onderzoek heeft gedaan naar (en een proefschrift publiceerde over) armoede en diaconieën. Je hoort (ik neem aan: volgende week) wat ik vernomen heb.

• Member Group
joke andriessen

@Petra,

De naam kwam me al bekend voor, maar in 2012 hebben we ook naar deze familie gezocht. Er was geen huwelijk met Erents.

Zoek de oude vraag van 3 bladzijden maar eens op (bovenaan Pousset intypen) en dan gaat er bij jou misschien ook weer een lichtje branden.

Groet, Joke

• Member Group
jacqueline

Bedankt voor het navragen Petra, het blijft dan nog een raadsel waar de informatie vandaan komt. Hopelijk kunnen ze het bij het archief nog achterhalen. Het is idd nogal specifieke informatie, er wordt ook nog een onbekende zoon genoemd. Dat verzin je toch niet zelf!? 

De ouders van de jongens zijn niet getrouwd en van de jongens is er geen doopregistratie.

Bij het huwelijk van Theodorus is een akte van bekendheid opgemaakt waarin verklaard wordt dat hij op 1 december 1809  is geboren. Bij de VT van 1830 is hij 20 jaar, dus dat kan kloppen. Als hij echter op 15 augustus 1876 overlijdt wordt gezegd dat hij 65 jaar is, dus dan zou hij van 1810 of 1811 zijn.

Bernardus is 44 jaar bij ovl op 25 mei 1847. In de VT 1830 is hij 24. 

• Member Group

Nee, niks geen lichtje... Was het totaal vergeten -- kan het me ook nu niet weer herinneren.

Uit AlleGroningers nog dit:

Overledene

leeftijd 4 jaar, overleden op 19-12-1807 te Groningen.

Diversen: rooms

Misschien ook een (onecht) kind van Elisabeth? Of van deze Bernardus?

• oort registratie: trouwakte (tot 1811)
  • (Akte)datum: 30-01-1803
  • Plaats: Kerkelijke gemeente Groningen
  • Soort akte: huwelijk
  1. Please login or register to see this link.

1. Bruidegom

Diversen: van Groningen

2. Bruid

Diversen: van Groningen

Er zijn twee inschrijvingen van, ze trouwden op het Raadhuis, dus niet N.H.

Het overlijden van Elisabeth in 1814 zul je al hebben:

• Soort registratie: overlijdensakte
  • (Akte)datum: 17-05-1814
  • Plaats: Groningen
    1. Overledene

leeftijd 40 jaar, geboren te Groningen, overleden op 16-05-1814 te Groningen.
      1. echtgenoot 

Groet, Petra.

• Member Group
jacqueline

Ja, klopt, deze horen er allemaal bij. Ik heb het plaatje inmiddels aardig compleet en kan de gegevens van die weeshuisinschrijving wel plaatsen, maar zou zo graag weten wat er precies in vermeld staat. En wat de bron is. Het is inmiddels wel heel intrigerend geworden! 

Groeten van Jacqueline 

• Member Group

Is het mogelijk dat ze die (of de meeste) gegevens indertijd uit het bevolkingsregister hebben geplukt en daar een eigen interpretatie aan hebben gegeven?

Ik blijf alert hier. Zoals gezegd, ik ken iemand die specifiek op deze armoede-toestanden is gepromoveerd. Misschien kan hij nog iets bedenken.

• Member Group
jacqueline

Ik kan natuurlijk niets uitsluiten. Alles wat vermeld wordt is logisch of bekend - behalve het zinnetje De oudste, Jan (Joannes?), loopt na iets meer dan 1 maand weg en is sindsdien onvindbaar. Dit is zoals het er staat duidelijk een ander dan de vader met dezelfde naam? En deze Jan wordt verder nergens vermeld. 

Groeten van Jacqueline

• Member Group

Maar ze lopen wel allebei op een kritiek moment weg... Dingen door elkaar gehaald? 

Eerens is een lastige naam. Komt (in mijn ervaring) van Ernst maar als patroniem/familienaam zijn er legio vormen ontstaan, dat is moeilijk zoeken.

• Member Group
jacqueline
Posted (edited)

En ze zijn terecht, dankzij Petra en Joke toch gevonden in het RK Armen- en Weeshuis.

Inderdaad drie zoons, waarvan er één wegloopt. 

Allebei ontzettend bedankt!

Edited by jacqueline

• Member Group

Drie dames beten zich erin vast... Jacqueline, Joke en ik. En het is uiteindelijk gelukt!

Fijn dat je er blij mee bent.