Member Group Framegote Posted March 7 Member Group Share Posted March 7 Zo'n 6 jaar geleden kwam hier ook ter sprake: Susanna Smit of Susanna Marechal. Zij (onder-)trouwde als 21-jarige in Amsterdam op 25-08-1663 met Pieter Ansiou (Pierre Anceaux) en met hem kreeg ze in Amsterdam 8 kinderen. Ze zou dus in 1642 geboren moeten zijn. Ze trouwde met haar vaders consent, dus er moet ergens een notariële akte zijn met zijn naam. Die heb ik dus nog niet gevonden. Susanna kwam uit 's-Gravenhage. Omdat ze in de Waalse Kerk getrouwd is, vermoed ik dat ze ook in het Haagse bij die kerk hoorde. De vraag: wie heeft informatie over haar VOOR haar huwelijk en wie weet wanneer ze is overleden, want dat weet ik ook nog niet precies. Het moet in ieder geval na 20-10-1713 zijn, want op die datum assisteerde ze haar dochter Marie, die toen met Jacobus Schuurman trouwde. Vast bedankt voor het meedenken en -zoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted March 7 Member Group Share Posted March 7 Frank, is dat zo? Is een ouderlijk consent altijd notarieel? Het kon toch ook mondeling worden gegeven. Als vader en dochter uit Den Haag kwamen, kan een consent daar ook zijn opgemaakt. En het kan een apostille zijn geweest: dit werd niet in het register gezet, maar alleen meegegeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted March 7 Author Member Group Share Posted March 7 3 uur geleden zei Petra: Frank, is dat zo? Is een ouderlijk consent altijd notarieel? Het kon toch ook mondeling worden gegeven. Als vader en dochter uit Den Haag kwamen, kan een consent daar ook zijn opgemaakt. En het kan een apostille zijn geweest: dit werd niet in het register gezet, maar alleen meegegeven. Ja, dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben zoiets in mijn bezigheid met notariële akten van Amsterdam (voor Vele Handen) namelijk nogal eens tegen gekomen.... aktes van consent. Het moest natuurlijk wel officieel zijn, want anders hadden ze dat zelf kunnen schrijven. Aan de andere kant zeiden (vooral buitenlandse) ondertrouwers ook wel dat hun ouders dood waren.... Ik heb bij sommigen in mijn eigen familie het bewijs dat dit niet zo was. 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted March 8 Member Group Share Posted March 8 We praten nu over de 17e eeuw en dat is wat anders dan het notariaat na 1811 of het oudere notarieel in het Westen des lands. Hier in het Noorden hébben we niet eens notarieel vóór 1811! Er worden genoeg akten opgemaakt... voor het gerecht of het stadsbestuur of de plaatselijke predikant. Maar een toestemming tot huwelijk kan ik me echt niet heugen gezien te hebben, althans niet in zo'n register, al wordt er bij de ondertrouw wel eens naar een toestemming verwezen. Vandaar ook dat ik over een apostille begon. Maar zo'n toestemming kan ook een eigenhandig geschreven briefje zijn geweest. (Of het is geschreven door de dorpsschoolmeester, met het merk van de ouders eronder.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted March 8 Author Member Group Share Posted March 8 Een briefje moet ook ergens bewaard zijn gebleven - lijkt me. Het zou leuk zijn iets dergelijks te vinden zodat ik er achter kan komen wie haar vader was - want dat was het punt van deze discussie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted March 8 Member Group Share Posted March 8 Vergeet dat maar... zo'n briefje verdween in een prullenbak, toen of later. Of de betrokkene kreeg het na beoordeling weer mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts