Jump to content

Jacob Froment, Amsterdam tot 1651

Framegote

Recommended Posts

• Member Group
Framegote

Hallo samen,

Ik ben aan het proberen een paar takken ANCEAU (in diverse spellingen) te verbinden en daarbij kom ik wat - voor mij - bekende namen tegen.

Allereerst dit: een andere versie van dit verhaal staat in de FB-groep van dit forum!

Marie Anceau wordt op 19 mei 1630 in Amsterdam gedoopt als dochter van Jacques Anceau en Marie Marchant. Die hadden 8 kinderen en zij was nr 6.

Haar oudste zus, Susanne, was getrouwd met Pierre Gravetel.

Marie trouwde eind september (23 en 29) 1651 in Leiden (ot in Amsterdam) met Josue l'Ange/Lange/Engels. Bij dat huwelijk werd vermeld dat Marie weduwe was van Jacob Forman. Ik vermoed dat dit Jacob/Jacques Froment/Forment zijn geweest, maar zeker weten doe ik dit niet.

Jacob Froment trouwde op 06-03-1638 met Jannetje de Numaij/Nimaij. Bij dat huwelijk staat dat Jacob uit Sedan komt. Dat brengt hem in de buurt van de Anceau familie die ook uit die hoek kwam .....

Jacob en Jannetje krijgen kinderen TOT 1645. Het zou kunnen dat Jannetje dan, of kort daarna is overleden. Dit geeft ruimte voor een huwelijk met Marie Anceau ergens rond 1648, als zij 18 jaar is, waarna Jacob kort daarop weer overlijdt.

Een heleboel aannames en vage gedachten, maar het ZOU kunnen kloppen. Ik kan echter geen overlijden vinden van Jannetje de Numaij/Nimaij, noch van Jacob Froment.

Na haar huwelijk met Josue l'Ange gaat ze wonen in Leiden, waar ze een gezin opbouwt en overlijdt. Na haar overlijden wordt een inventaris opgemaakt dd. 04-02-1679, waarmee een maand later een boedelscheiding wordt gemaakt. Hier bij wordt ene Michiel Fremont genoemd als minderjarige erfgenaam van Marija Anseau. Frederick Tronchet (een vriend van Josue l'Ange en Marie Anceau, die ook getuige was op hun huwelijk) en Jacob Gravetel (haar neefje) staan erin vermeld als voogden.

Ik heb even gekeken of er nog wat vermeldingen staan op de naam van de eerste vrouw van Jacob:

Jannetje heeft (in ieder geval) twee zusters:

Cecilia, was getuige bij het huwelijk van Jannetje en Jacob. Zij trouwde op 14-04-1640 met Christoffel Perpett.

Susanna, trouwde op 22-01-1628 met Adriaan Palingh en na zijn dood hertrouwde ze op 04-08-1640 met Charles Crespin.

Wellicht heeft ze ook nog een broer:

Pieter de Nimaij, trouwde op 04-04-1628 met Ariaantje Jans.

Getuige bij zijn huwelijk waren zijn moeder (Maijke Weken?) en zijn oom Samuel de Nimaij.

De moeder van Jannetje de Nimaij was bij haar huwelijk met Jacob Froment nog wel in leven, want Jannetje had een akte van consent. Haar moeder was dus niet bij het huwelijk aanw

Resumé: 

Ik zoek dus

1. het eerste huwelijk van Marie Anceau (met Jacob Formant/Froment/Fremont)
  2. het overlijden van Jannetje de Numaij/Nimaij (de 1e vrouw van Jacob)
  3. het huwelijk van Jacob Froment/Forment/Forman met Marie Anceau/Anseau
  4. het overlijden van Jacob Froment/Forment/Forman de 1e man van Marie Anceau/Anseau

Verder heb ik nog 1 vraagje dat me nu ineens te binnen schiet:

Josue l'Ange/Engels staat bij zijn huwelijk met Marie vermeld als "dolaeken bereijder". Was dit iemand die lakens prepareerde om doden in te wikkelen? Een soort lijkzakken maker?

• Member Group

antwoord op vraag 1 - en niet geheel in lijn met de doophypothese:

Please login or register to see this image.

/monthly_2023_01/image.png.f7cd24ecfef09d7675b142fd5cc8ac1b.png" />

image.png.c82abe14f371a87f537b61a615ab587e.png

Edited by JPB

• Member Group

Please login or register to see this image.

/monthly_2023_01/image.png.fa589fabc4af3d09389466f1dcdb3e48.png" />

• Member Group

Josue l'Ange/Engels staat bij zijn huwelijk met Marie vermeld als "dolaeken bereijder". Was dit iemand die lakens prepareerde om doden in te wikkelen? Een soort lijkzakken maker?

bij zijn (onder)trouwinschrijving te A'dam [

Please login or register to see this link.

] staat er droochscheerdergesel

• Member Group
Framegote
3 uur geleden zei JPB:

bij zijn (onder)trouwinschrijving te A'dam [

] staat er droochscheerdergesel

Klopt. Bij zijn huwelijk in Leiden staat echter wat anders. 

• Member Group
Framegote
3 uur geleden zei JPB:

hmm, Dat is op z'n minst interessant! Ik heb dus duidelijk "mijn" Marie gekoppeld aan echtgenoten van haar naamgenoot, want "die van mij" is op 19-05-1630 in Amsterdam geboren.

Het zou dus kunnen dat DEZE Marie haar tante is en Michel Anceau en Ester Poitevin haar grootouders. Er komt in het gezin van Jacques Anceau en Marie Marchant echter geen kind voor die Michel of Ester heet, dus een vernoeming is er (richting Michel en Ester) dus niet geweest. Wellicht is dat dus een "red herring" zoals de Fransen zeggen. 🤔

Zoals zo vaak: 1 antwoord genereert meerdere vragen.... Wie zijn Michel en Ester nou weer? Waar passen zij in het plaatje?

• Member Group
Framegote
13 uur geleden zei JPB:

hmm, Dat is op z'n minst interessant! Ik heb dus duidelijk "mijn" Marie gekoppeld aan echtgenoten van haar naamgenoot, want "die van mij" is op 19-05-1630 in Amsterdam geboren.

Het zou dus kunnen dat DEZE Marie haar tante is en Michel Anceau en Ester Poitevin haar grootouders. Er komt in het gezin van Jacques Anceau en Marie Marchant echter geen kind voor die Michel of Ester heet, dus een vernoeming is er (richting Michel en Ester) dus niet geweest. Wellicht is dat dus een "red herring" zoals de Fransen zeggen. 🤔

Zoals zo vaak: 1 antwoord genereert meerdere vragen.... Wie zijn Michel en Ester nou weer? Waar passen zij in het plaatje?

UPDATE:

Zojuist keek ik bij FamilySearch naar de doopinschrijving van Michel Froment, de zoon van Jacob en Marie Anceau. Op die pagina staan 6 dopen en die van Michel is nr 6. Nummer 2 op die pagina is de doop van Ester, dochter van Pierre Anceau en Jeanne Colett (die beiden in mijn bestand voorkomen) met als doopgetuigen Michel Anceau en zijn vrouw Ester Poïtevin, wat dus heel goed zijn ouders kunnen zijn. Uiteraard moet ik dit nog ergens zien te verifiëren, maar als dat inderdaad klopt is zijn Michel en Ester mijn stam-betovergrootouders!

• Member Group
Framegote

Ik heb daar nu dus ook het huwelijk van Pierre Anceau en Jeanne Colett gevonden (17-05-1637). Haar vader heet Pierre Colas en haar moeter Sara Pieret.

Pierre blijkt dus inderdaad de broer te zijn van Marie (die met Jacob Froment trouwde)!

In Griekenland - weet ik toevallig - hebben ze andere uitgangen voor namen van jongens en meisjes..... In ieder geval bij familienamen. Papandreos is voor een jongen, terwijl Papandreou voor een meisje de achternaam zou kunnen zijn.

Is/was dit ook in Frankrijk zo? -as voor jongens en -et voor meisjes?

Edited by Framegote