Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Philasia de Nocker, verblijf in Amerika rond 1889


Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Philasia is 24-12-1866 geboren in Sas van Gent, dochter van Augustinus de Nocker en Rosalia van de Rostijne. 

In oktober 1882 vertrekt ze uit Sas van Gent naar Ledeberg, een voorstad van Gent. Later is ze dienstmeid in Gent. 

In oktober 1887 arriveert ze in Antwerpen.  [vreemdelingenregisters politie Antwerpen].

 

Op de scheepslijsten van Ellis Island komt een miss P. De Nocker voor, Nederlandse en (als ik de lijst goed begrijp) afkomstig uit Gent. Ze vertrekt met het schip Pennland als settler naar Amerika. Vlgs de website (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) arriveert het schip op 1 januari 1888 - op Ellis Island? P. zou dan 22 jaar oud zijn. Philasia is op 24 december daaraan voorafgaand 23 jaar geworden - maar is de leeftijd bij vertrek of bij aankomst geregistreerd?  Overigens heb ik geprobeerd het vertrek en de aankomst van het schip na te gaan via de scheepsberichten (Delpher) uit die tijd, daar worden data genoemd volgens welke het schip helemaal niet op 1 januari 1888 kan zijn aangekomen? De ship search via bovengenoemde website geeft geen informatie over deze reis van het schip. 

 

Philasia wordt o.a. ook vermeld als Pilasie en Pelagie. De Nocker is de Vlaamse, de Nocker de Nederlandse schrijfwijze. Die ook weleens verbasterd wordt. Zij is de enige P. de Nocker uit een bestand van honderden die in aanmerking komt om deze passagier te zijn. 

Ik ben specifiek op zoek naar informatie over haar (waarschijnlijke) verblijf in Amerika, en over de duur daarvan. 

Eind 1897, begin 1898 verbleef ze in Parijs. In april 1912 trouwt ze in Gent, in de periode voor haar huwelijk verbleef ze gedurende meer dan 6 maanden in Brussel. 

 

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor ieder licht op deze zaak! 

 

Groeten van Jacqueline 

bewerkt door jacqueline
correctie geboorteplaats Philasia, aanvulling variaties voornaam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Omdat ik mijn eerdere bericht niet nogmaals kan aanpassen: Philasia zou niet op 1 januari 1888 maar op 1 januari 1889 in Amerika arriveren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Passenger list via FS:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(#45)

Je kunt zien dat deze film voor New York aankomsten 4 Nov 1889-26 Nov 1889 is en dat er een aankomst datum van 23 Nov 1889 wordt vermeld wanneer je een a twee paginas terugbladert.

 

 

De Antwerpse BR zijn ietsje anders dan wat ik gewend ben, maar het lijkt erop dat ze inderdaad vanuit Antwerpen eerst nog teruggegaan is naar Gent in 1888:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

 

Sylvia

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

FYI

Philasia komt in 1899 (nogmaals?) terug van New York:

1890 Brussel BR:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

En, “meer dan 6 maanden” in Brussel is misschien ietsje laag geschat?

1900 Brussel BR:  

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(en is dat misschien een zuster die boven haar vermeld staat?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geweldig dat je dit allemaal boven water kunt krijgen Sylvia. Bij Family Search heb ik ook wel gezocht maar dit heb ik niet kunnen vinden. 

Ik ga eerst eea op een rijtje zetten want het duizelt me nu wel. Philasia is een zus van mijn overgrootmoeder. Deze vertelde haar kleinkinderen over haar zus. Voor hen was ze de geheimzinnige "tante Pelasie", getrouwd met een Italiaan (klopt, in 1912) en in of kort na WO II overleden in Italië (ovl nog niet bekend). Pelasie zelf had geen kinderen. Dat wil zeggen - voorzover we  nu weten...

We komen er namelijk steeds meer achter dat Pelasie, zeker voor een meisje uit haar tijd en milieu, een behoorlijk avontuurlijk en fascinerend leven heeft geleid. Dus wie weet wat er nog volgt!

(En Dominique De Nocker die ook te Brussel vermeld staat is een broer van Philasia.)

Ontzettend bedankt, en hartelijke groet, Jacqueline 

 

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Manlief is in 1963 in Galbiate (CO) overleden, dus het is mogelijk dat Philasia daar of anders in Cuneo is overleden.

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En dat wisten we ook nog niet, wederom dank! Is dit ook via Family Search te vinden? Ik zou daar graag zelf verder onderzoek doen, maar heb nog niet kunnen ontdekken hoe je bij de door jou gevonden documenten komt. (Behalve dan rechtstreeks via jouw linken natuurlijk.)

Inmiddels heb ik wel de informatie betreffende Pelasie toegevoegd aan de al eerder bekende gegevens. Zoals je al aangeeft komt ze in 1899 terug uit New York. Dat zal dan inderdaad weer terug moeten zijn, want in de memorie van successie bij het overlijden van haar vader Augustinus de Nocker (ovl 09-09-1897, memorie ingediend 11-03-1898) staat over haar vermeld: zonder beroep wonende te Parijs

Pelasie wordt genoemd als dienstmeisje en kamermeisje. Zou het kunnen dat ze als bediende is meegegaan naar Amerika? Bijvoorbeeld met mevrouw (weduwe?) Lippens en haar vier jonge kinderen, vermeld op de eerste pagina van de betreffende passagierslijst, eveneens afkomstig uit Gent? 

De informatie in de Bevolkingsregisters vind ik soms lastig te begrijpen. Maar als ik het goed interpreteer staat in het bevolkingsregister van Antwerpen dat Pelasie 26 maart 1888 vertrekt naar de Suikerstraat in Gent. In Gent is echter geen straat met deze naam. Wel in Moerbeke, arrondissement Gent. En waarom dat misschien relevant is: in Moerbeke staat een suikerfabriek, en in verband daarmee wordt de familie Lippens genoemd. 

 

Groeten van Jacqueline 

 

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

 

Tja Ik zei al eerder dat deze BR's wat anders zijn dan normaal ....

Ik had de informatie dus weer anders geinterpreteerd i.e. Al heel gauw is ze binnen Antwerpen verhuisd naar de Suikerstraat (wijk#4, huis#1) en in Maart 1888 is ze naar Gent teruggegaan.

 

 

Ik had al eerder naar de Suikerstraat in Antwerpen gekeken, maar kon haar toen niet vinden omdat verscheidene pagina's leken te missen. Ik heb dus nogmaals een poging gedaan. Na veel staren heb ik de jongedame toch gevonden. Ze was vermeld  in wijk 1 en niet wijk 4. Het blijkt dat de Suikerstraat tenminste in Wijken 1 (oneven?) en 4 (even?) voorkomt.

Link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 Ga helemaal naar de onderkant van de pagina ...

 

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

 

Het overlijden van Pelasia's echtgenoot kwam bovendrijven omdat het in de kantlijn van zijn geboorte akte staat en die was gemakkelijk te vinden omdat alle informatie in de Gentse trouwakte staat.

 

LInk:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is mooi, die Italiaanse site, slim gevonden zo! 

En toch in Antwerpen, de Suikerstraat, bedankt voor je volharding! 

Het lukt mij niet om via Documenten bij Family Search deze aktes te vinden, of ik het nu probeer met Browse all collections, Browse places, of met het invullen van een naam. 

Ongetwijfeld zie ik iets over het hoofd of doe iets helemaal verkeerd - maar wat?

Dank je wel,

 

Groeten van Jacqueline 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

"Documenten bij Family Search"? Ik werk altijd met de Engelse versie van Family Search en moest dus eerst de taal optie veranderen om te begrijpen waar je het over had.  Voor mij is is dat de logischer genoemde "Records" optie.

 

Ik hou het graag simpel en selecteer de "Catalog" (="Catalogus") waar ik de gewenste plaats/county/staat/land kies en "Online" voor "availability" (="beschikbaarheid") selecteer (Je krijgt dan vnl de "normale" online bronnen, maar ook de online bronnen die alleen bij een Family History Centre zijn in te zien). 

En dan wordt het een kwestie van oefening baat kunst.  In het begin is het nogal verwarrend, maar ik snap nu veel beter hoe FS samenhangt en dat helpt me ook wanneer ik met de "Records" (="Documenten") optie werk.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik noemde Documenten omdat die term geselecteerd was boven de scan via jouw laatste FS-link. Geen moment bij nagedacht dat dat voor jou onduidelijk zou kunnen zijn, sorry! Bedankt voor je toelichting, helaas lukt het me tot dusver via Records noch Catalog alle bronnen die jij hebt aangereikt zelf terug te vinden. Maar dat zal inderdaad een kwestie van oefenen zijn. Met het vinden van Nederlandse bronnen heb ik geen moeite, maar bronnen in het buitenland heb ik niet zo vaak nodig dus dan blijft het moeizaam gaan. Vandaar dat ik ook erg blij ben met jouw hulp!

 

Groeten van Jacqueline 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...