Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Belgische landverhuizers


Goefi

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

In mijn stamboom heb in personen die rond de eerste wereldoorlog naar enerzijds Wales, meer bepaald Cardiff, en naar Amerika zijn uitgeweken. Ik vind nergens het waarom. Niemand in de familie weet meer. Wat nu? Tot nu is het me gelukt om tot 1940 zulke zaken met succes uit te pluizen. Help😱

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

U schrijft slechts rond de eerste wereldoorlog. Ik neem aan rond 1914-1915. Toen kwamen ook grote stromen Belgische vluchtelingen naar Nederland om een goed heenkomen te zoeken. En dat liep richting Nederland richting de miljoen. Indien mensen wat geld hadden konden ze ook wellicht verkiezen naar een wat veiliger gebied (Engeland, USA) te gaan.  U kunt misschien wel achterhalen met welke boot en vanuit welke haven zij zijn gevlucht.

 

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vind niets terug op naam, bij zowel de Red Star Line als in de registers van Ellis Island. Een andere mogelijkheid zou de Cunard Line kunnen zijn, maar waren er, behalve Ellis Island  andere toegangen tot de States. De man in kwestie is in 1920 teruggekomen met twee kleine kinderen en een baby, zijn vrouw is kort na de geboorte van deze baby overleden. Vermoedelijk is ze daar begraven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kijk eens op deze site door te kiezen in de linker kolom voor passagierslijsten: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

U weet ongetwijfeld wanneer de familie/de gezinnen zijn vertrokken uit België uit het bevolkingsregister. Of zijn zij/ is hij later vertrokken na eerst in Nederland te zijn geweest. In Nederland zijn ook lijsten met Belgische vluchtelingen. Maar voor mij is niet duidelijk of de verplaatsing uit economische redenen was of vanwege de bezetting.

 

Met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Goefi,

 

Als je inderdaad niet verder komt met je onderzoek, dan zou je natuurlijk hier de details (namen, datums, plaatsen etc)van deze personen kunnen vermelden. Misschien heeft iemand anders hier wat meer geluk of heeft wat andere brnnen beschikbaar.

 

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

 

Op 29-10-2022 om 21:36 zei Bart:

Kijk eens op deze site door te kiezen in de linker kolom voor passagierslijsten: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

U weet ongetwijfeld wanneer de familie/de gezinnen zijn vertrokken uit België uit het bevolkingsregister. Of zijn zij/ is hij later vertrokken na eerst in Nederland te zijn geweest. In Nederland zijn ook lijsten met Belgische vluchtelingen. Maar voor mij is niet duidelijk of de verplaatsing uit economische redenen was of vanwege de bezetting.

 

Met vriendelijke groet, Bart

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een eerdere mogelijkheid:

14 Apr 1911 - Het schip Lusitania arriveert in New York, maar het lijkt erop dat deze "Leon" naar Saint Boniface in de provincie Manitoba gaat (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

passenger list:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(#12)

 

 

Dit is 'm zeker op een 1913 passagierslijst van het schip "Campania":

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(#29)

Zijn destination is Mishawaka.

 

 

In juni 1917 vult hij een WW! Draft registration card in:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hij woont nu in Mishawaka, St Joseph county, Indiana met vrouw en 2 kinderen

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

How zeker ben je van dat 1881 geboorte jaar voor de “Pharailde”. Zou het misschien 1891 kunnen zijn?

 

 

Op 1 November 1915 krijgen “Leon Vereecke”, 26 jaar  en “Farilda De Jaeger”, 24 jaar een zoon “August Vereecke” in the township of Penn, City of Mishawaka.

Hij is dan hun vierde kind, maar 2 van die 4 kinderen zijn dan al overleden (Bertha ovl 1912 zal een ervan zijn geweest). De familie woont op het adres 522 W 7th St.

 

 

Nog steeds wonende op 522 W  7th St, komt “Thereilda” Verheeke op 28 Feb 1919 te overlijden. Haar leeftijd is dan 27 Jaar, 6 maanden en 12 dagen

 

 

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hier is Pharaildis' 1891 geboorte akte, dus waren de Amerikaanse akten correct:   

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(#123)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

FYI  Judith Elodie Verheek is op 26 Jan 1918 geboren, dus ruim een jaar voor het overlijden van haar moeder:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Toegang tot de akte? Even een account aanmaken. Geen kosten aan verbonden en geen verplichtingen. En voor onderzoek bijna onontbeerlijk tegenwoordig.

 

met vriendelijke groet,

Bart 

 

ps Ozlady: klasse!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 31-10-2022 om 13:50 zei Ozlady:

 

 

 

Dit is 'm zeker op een 1913 passagierslijst van het schip "Campania":

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(#29)

Zijn destination is Mishawaka.

 

op de pasagierslijst zie ik bij Leon  nog twee personen vermeld, echter niets over zijn echtgenote en kind die reeds in Belgie geboren was. wat kan de reden zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mogelijk was zijn echtgenote iets later gevolgd en heeft Leon eerst naar een baan en huis gezocht. Ik heb haar overtocht nog niet kunnen vinden.

Wie zou het kind zijn geweest? Ik kan een Bertha geb 1912 zien, maar mogelijk is ze datzelfde jaar al overleden. Er is namelijk een Bertha in 1912 overleden, maar helaas zijn de overlijdens akten niet online voor dat jaar.

 

NB Toen ik eerder naar records betr "Mishawaka" had gezocht kwam ik heel veel Belgische achternamen tegen. Er schijnt nogal wat industrien (i.e. werk!) te zijn geweest, Het is dus niet raar dat er tegelijkertijd meerdere Belgen naar dit plaatsje gingen.

zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Gisteren zag ik toevallig het programma Uncle Martin, waarin een vlaamse journalist op zoek gaat naar zijn verloren familie. in deze aflevering kwam , je gelooft het niet aan in Mishawaka op zoek naar het huis waar zijn grootvader heeft gewoond.

Bleek 2 straten van waar mijn leon Verheeke en zijn gezin woonde. Zat ik ineens middenin de Belgische wijk, ooit vol met vlaamse migranten. Velen hebben nog een vlaamse achternaam en spreken nog wat van de vlaamse dialecten.

Aangezien deze journalist, Martin Heylen zijn grootvader daar woonde in diezelfde periode is de kans groot dat deze mensen elkaar kenden. Ook zijn grootvader is later teruggekeerd naar Belgie. Ook daar woonden ze amper twee dorpen uit elkaar.

 

Bekijk de inhoud van de afleveringen: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat een leuk toeval. Je kijkt natuurlijkheel anders naar zo'n programma, wanneer je al eens iets met het onderwerp te maken hebt gehad....

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van Mishawaka gehoord totdat ik onderzoek deed voor dit  dit topic.  Ik vermoed dat er waarschijnlijk niet al te veel Nederlanders naar toe waren gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je had het aan het begin van dit onderwerp ook nog over Cardiff. Wil je dat we daar nog een kansje aan wagen door ons de namen van die mensen te geven? Je weet maar nooit ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit gaat ovet de zus van Leon, namelijk Clara Constance Verheeke en haar man Julien Tack. Ze hadden twee kinderen, Marcel en Angèle Tack. Ik heb van deze vier personen de grafzerken en alle data. Ze woonden trouwens niet in Cardiff, maar Bredford. Wat me vooral bezig houdt, is of Marcel of Angèle  kinderen hadden. Thanks👌

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

 

Déjà Vu???
Ik had al zo'n gevoel dat het om die familie zou kunnen gaan ...

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.




Ik heb voor Angele geen kinderen gezien. Haar broer Marcel Alphonse is waarschijnlijk eerst in Belgie getrouwd, dus is het mogelijk dat hij daar kinderen heeft gehad. En hij was al op leeftijd toen hij hertrouwde iin 1991 in Wales.
Er staan ook geen kinderen vermeld in Angele’s obit:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(Dennis overleed maar 4 weken later, maar voor hem kon ik geen obit vinden)

Als het echt belangrijk is voor je, dan zou je de Death Certificates kunnen bestellen. Misschien dat eventuele kinderen erop worden vermeld (NB In Australia doen ze dat, maar ik betwijfel of de UK dat ook doet)


Er is een probate voor Clara, dus die zou je kunnen bestellen. Ik geloof dat het tegenwoordig ongeveer £1.50 kost, dus dat is nog wel te doen. Helaas weet je nooit of er wat in staat dat van nut kan zijn. In dit geval zal haar geld vast naar haar kinderen zijn gegaan, maar het is mogelijk dat er andere mensen in vermeld staan.
TACK, Clara of 51 Heol Maendy North Cornelly Pyle Glam
Died 25 March 1974 Probate Llandaff 8 April 
£5415
741809382C

NB Clara zal bij haar dochter hebben gewoond omdat die op dat adres woonde volgens de electoral registers (Ik heb haar broer niet gezien in die registers, dus dat verstertkt het vermoeden dat hij pas later naar Wales is gegaan en misschien nooit is genaturalisserd)

FYI #1
De achternaam van de echtgenoot van Angele is Allen (dus niet Dennis)

FYI #2  
Ik vermoed dat de hele familie voor 1921 alweer terug was in Belgie omdat ze niet vermeld staan in de 1921 census (en ook niet in 1939 register). Mogelijk heeft Angele haar man tijden WW2 ontmoet en is hem achterna gegaan naar Wales waar ze hem in 1948 met hem is getrouwd.
Dennis is tenminste tussen 1944-1945 (misschien langer) in de Merchant Navy geweest, dus het is heel goed mogelijk dat hij ooit Belgie heeft bezocht.


 

Sylvia
 

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
4 uur geleden zei Ozlady:

 

 


Er is een probate voor Clara, dus die zou je kunnen bestellen. Ik geloof dat het tegenwoordig ongeveer £1.50 kost, dus dat is nog wel te doen. Helaas weet je nooit of er wat in staat dat van nut kan zijn. In dit geval zal haar geld vast naar haar kinderen zijn gegaan, maar het is mogelijk dat er andere mensen in vermeld staan.
TACK, Clara of 51 Heol Maendy North Cornelly Pyle Glam
Died 25 March 1974 Probate Llandaff 8 April 
£5415
741809382C


 

Waar kan dit aangevraagd worden, Sylvia?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/monthly_2022_11/image.png.744b009f6563a987a818a3808987f627.png" />

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Nu vind ik nog meer landverhuizers, in 1920 via Canada naar Amerika. Later teruggekomen wegens heimwee. Waar vind ik info over de terugreis naar België? Over de reis naar Canada en de oversteek van de grens naar Amerika heb ik overigens alle info gevonden. Het valt me op dat meestal over de mislukte Amerika reizen binnen de familie niet gesproken werd en bijgevolg voor de latere  generaties moeilijk nog iets te traceren valt. Gelukte emigraties, daar weet ik aan de hand van verhalen zowat alles over, en werd met veel plezier over verteld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...