Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Plaats Beesd en familie v Zadelhoff


EHDeil48

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik ben geboren en getogen in het dorp Beesd in 1948.

Onlangs zag ik dat in resp 1789 en 1793 resp een Aleida Margaretha van Zadelhoff en Hendrik van Zadelhoff geboren zijn. 

Beiden niet beter te weten kinderen van Gijsbertus van Sadelhoff ( zag dit binnen de stamboom van de families Vlietstra, Piebes ).

Dezelfde persoon werd in een andere famiestamboom ook wel Gijsberd van Zadelhoff genoemd ( stamboom Ruterink/Reuterink/Rueterink/ Reuderink/ Rutering-Zwart-Groenewoud-Vermeer-lincewicz-Holtz) 

Gijsbertus,  1761-1817

Aleida Margaretha, 1789-1860

Hendrik, 1793-1858

 

Vragen die ik heb betreffen de woonplek/adres waar ze in Beesd gewoond hebben.??

Verder interessant dat de v Sadelhoff en v Zadelhoff hier beiden voor 1 persoon geregistreerd is.  Niet beter te weten zou dat met het geloof (hervormd of katholiek) te maken hebben.

 

hoe kom ik hier verder mee,??? 

ik ben nieuw op dit forum

EngelHans v Zadelhoff 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

de (onder)trouwinschrijving van Gijsbert van Sadelhof j.m. & Luisa Wamsteker j.d. was te Nijmegen. getrouwd 15.07.1787 [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

de volgende kinderen werden te Beesd gedoopt:

07.04./13.04.1788 Frederica Maria. Gijsbert van Zadelhof & Louisa Wamsteeker. get: Frederica Maria gravin van Bijlandt
22.08./23.08.1789 Aleida Margrita. Gijsbert van Zadelhoff & Louisa Wamstecker. get: Judig van de Water h[uis]vrouw van Gijsbert van Dommelen
27.04./01.05.1791 Dirk Jan. Gijsbert van Zadelhoff & Louisa Wamsteeker. get: Judigh van der Water hvr. van Gijsbert van Dommelen
13.09./15.09.1793 Hendrik. Gijsbert van Zadelhof & Louisa Wamstecker. get: Judig van der Water hvr. van Gijsbert van Dommelen.

 

NB in Rheden liet Louisa Wamsteker 22.09.1782 al een onechte zoon Gijsbert dopen

 

17.10.1798 overleed Gijsbert "zeer subiet" te Beesd [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

] en werd 22.10.1798 aldaar begraven. Louisa, zijn weduwe vertrok volgens de lidmaatregisters in 1800 naar Rheden [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

] (in Rheden werd zij 02.07.1800 als lidmaat aangenomen). Louisa overleed 27.09.1836 te Rheden.

 

Louisa werd 26.10.1760 te Rheden hervormd gedoopt als dochter van Hendrik Wamsteker & Grietjen Wellinkhuisen

 

Ik vermoed dat Gijsbert te Doesburg werd gedoopt als zoon van Derk Jan van Sadelhof & Aleida Bethmer [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

] - dat zou in de naamgeving van de kinderen het beste aansluiten

bewerkt door JPB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor de duidelijkheid: de familienamen Sadelhof(f) en Zadelhof(f) zijn volslagen identiek. Gewoon een kwestie van opschrijven wat je hoorde, of dacht te horen, of meende te weten. Verder hoef je daar niets achter te zoeken.

De naam van dezelfde persoon kan in één en hetzelfde document verschillend gespeld worden. Na 1811 gebeurt dat aanzienlijk minder vaak, zeker in officiële documenten, maar in principe blijft het dezelfde naam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...