Jump to content

Aaltje Greuning in Ransdorp 1750-1812

Framegote

Recommended Posts

• Member Group

Op 22-02-1750 laten Gerrit Greuning en Maritje Gijsberts hun dochter Aaltje dopen in Ransdorp. Op 01-05-1785 trouwt ze met Hendrik Pauws die geboren was op 22-03-1751 in Ransdorp en de 28e gedoopt in Monnickendam. Het was zijn tweede vrouw, want zijn eerste, Aaltje Jans Jongbloed, overleed in mei 1783 en werd de 4e mei begraven in Schellingwoude, waar Hendrik Burgemeester was. Hendrik en Aaltje (1) hadden 5 kinderen gekregen, maar voor hij hertrouwde met Aaltje (2) Greuning waren er al 2 overleden. Met Aaltje Greuning krijgt Hendrik nog eens 4 kinderen, maar geen van hen wordt volwassen. Voor 1800 zijn allen al overleden.

Nu komt het vreemde:

Op haar overlijdensakte (ze overleed op 09-12-1812 in Durgerdam) wordt Hendrik Pauws met geen woord genoemd, maar wel ene Albert Jansz Jong, waarmee zij getrouwd zou zijn geweest. De aangevers van haar overlijden waren Jacob Posch, een schoonzoon en Gijsbert Komin, een neef. Wel zijn Gerrit Greuning en Maritje Gijsberts genoemd als haar ouders.

Ik heb de Aaltje Greuning in mijn bestand dan maar losgekoppeld van Gerrit en Maritje en dat echtpaar een NIEUWE dochter Aaltje gegeven die op 22-02-1750 gedoopt is en op 09-12-1812 is overleden. Wie Albert Jansz Jong is .... ik heb geen idee. Ik heb diverse indexen doorgebladerd, maar kan noch hun huwelijk, noch de geboorte van hun dochter vinden (ze had immers een schoonzoon).

Ook een huwelijk van een Jacob Posch met een bruid Jong kan ik niet vinden.

Dus ik heb eigenlijk 3 vragen:

1. Wie was die Albert Jansz Jong met wie ze getrouwd was (en wanneer)
  2. Met wie was Jacob Posch getrouwd (met de achternaam Jong, dus niet Aaltje Prins)
  3. Wie waren de ouders van Aaltje Greuning, die op 01-05-1785 in Schellingwoude met Hendrik Pauws trouwde en die (waarschijnlijk) in 1791 overleed. (Hendrik hertrouwde (3) op 25-02-1792 met Jannetje Pieters Eekel).

*** vraag 3 is inmiddels beantwoord (zie volgende tekst)

Heeft iemand hen misschien in zijn/haar bestand, of weet iemand hoe ik hier verder mee kom?

Groet

Frank

Please login or register to see this attachment.

Edited by Framegote

• Member Group

Nou, het antwoord op vraag 3 heb ik toch zelf net kunnen vinden:

De getuigen bij de doop van haar eerste kind op 05-06-1785 waren Frans Greuning en Mietje Steening..... Die namen heb ik ingetikt in Google en vond een huwelijk tussen die twee in Schellingwoude in 1760 met een aantal kinderen, maar helaas geen Aaltje.

In het doopboek van Ransdorp (waar Schellingwoude onder viel) staat de geboorte van Aaltje op 06-07-1760 als dochter van Frans Groening en Mietje Steening. Tja, dan vind je ze niet als je naar Greuning zoekt. Aaltje was gedoopt op 12-07-1760. Nou moet ik nog een keer uitzoeken of Beertje Gras, huisvrouw van Gerrit Groening, dezelfde is als Beertje Eijkeboom, die ook met een Gerrit Greuning getrouwd was in die tijd, maar dat is een ander verhaal.

• Member Group

deze website suggereert, dat Aaltje Greuning eerder gehuwd was met Cornelis Westeneng: 

Please login or register to see this link.

dat huwelijk werd 03.11.1771 ingetekend in het gaarderregister van Ransdorp: 

ene Jacob Jansz Posch trouwt 11.05.1799 met Maritje Westerneng: 

Edited by JPB

• Member Group

wat betreft Albert Jansz Jong, er is een trouwinschrijving in het gaarderregister 14.04.1797 van een huwelijk met Aaltje Pieters Prins wed. Cornelis Jacobsz Posch: 

er is nog een trouwinschrijving van ene Albert Gerritsz Jong met een Aaltje Greuning op 24.05.1800: 

(waarin niet is vermeld of Aaltje weduwe is)

Edited by JPB

• Member Group
48 minuten geleden zei JPB:

deze website suggereert, dat Aaltje Greuning eerder gehuwd was met Cornelis Westeneng: 

dat huwelijk werd 03.11.1771 ingetekend in het gaarderregister van Ransdorp: 

ene Jacob Jansz Posch trouwt 11.05.1799 met Maritje Westerneng: 

Ik ga het proberen uit te zoeken. Dank je.

• Member Group
46 minuten geleden zei JPB:

wat betreft Albert Jansz Jong, er is een trouwinschrijving in het gaarderregister 14.04.1797 van een huwelijk met Aaltje Pieters Prins wed. Cornelis Jacobsz Posch: 

er is nog een trouwinschrijving van ene Albert Gerritsz Jong met een Aaltje Greuning op 24.05.1800: 

(waarin niet is vermeld of Aaltje weduwe is)

Ik denk dat het huwelijk met Aaltje Pieters Prins om een andere Albert Jansz Jong gaat, want als Aaltje Greuning op 09-12-1812 overlijdt is ze weduwe van hem. Het zou misschien kunnen dat ze na die datum met hem getrouwd is, maar dan is het niet meer zeker met wie Jacob Posch dan getrouwd was. Hij was immers haar schoonzoon en dat lukt in 1812 niet als zijn bruid rond 1800 getrouwd is. Het zou dan geen dochter zijn van Albert Jansz Jong.

• Member Group

Ik denk dat ik er uit ben!

Op 12-02-1814 overlijdt Cornelis Westerneng, 8 dagen oude zoon van Gijsbert Westerneng en Grietje Booij. Aangevers van zijn overlijden was Jacob Posch, oom van de overledene .... Jacob (Jansz) Posch was getrouwd met Maritje Westerneng. Dan is deze Jacob Posch dus ook degenen geweest die het overlijden van zijn schoonmoeder Aaltje Greuning heeft aangegeven in 1812. Het klopt dus wat je stelde, JPB, Aaltje Greuning was inderdaad eerder getrouwd geweest met Cornelis Westerneng, de vader van Gijsbert en Maritje.

Dus .... blijft over, vraag 1: Wie was Albert Jansz Jong en wanneer trouwde hij met Aaltje Greuning?

• Member Group

nog even voor de volledigheid:

13.09.1772 Claasje. Cornelis Werterneng & Aaltje Greuning. get: Aaltje Westerneng
09.04.1775 Maritje. Corn[elis] Westerning & A. van Greuningen. get: Aaltje Westerning
10.08.1777 Grietje. Cornelis Westerning & Aaltje Greuninge. get: Aaltje Westerning
17.10.1779 Gerrit. Corn. Westerning & Aaltje Greuninge. get: Aaltje Westerning
24.03.1782 Geertje. Corn[elis] Westerning & Aaltje Greuninge. get: Aaltje Westerning
07.11.1784 Gijsbert. Cornelis Westerning & Aaltje Greuninge. get: Aaltje Westerning
04.12.1791 Jan. Cornelis Westerning & Aaltje Greuninge. get: Altje Westerning

Cornelis was eerder gehuwd, want er werd 1769 een zoon Hendrik Westerning gedoopt (04.05.1769 Hendrik. Cornelis Westerning & Geesje Proper. get: Aaltje Proper) en Aaltje Greuning is tenminste 2x doopgetuige bij kinderen van Henderik Westerning

Het hervormde huwelijk vond te Holysloot plaats: 

Het eerder vermelde huwelijk van Albert Gerr. Jong & Aaltje Greuning vond eveneens te Holysloot plaats, hierbij is Aaltje Greuning weduwe: 

het lijk van Corelis Westerneng werd 22.05.1797 aangegeven: 

Edited by JPB

• Member Group

hier nog de begraafinschrijvingen van Cornelis Westerneng 29.05.1797: 

en Geesje Proper 20.03.1771: 

• Member Group

17.04.1785 / 01.05.1785 Hendrik Pauws wed. & Aaltje Greuning j.d. [impost

]
       29.05.1785/05.06.1785 Mietje. Hendriks Pauws, absent & Aaltje Greuning. get: Frans Greuning, Mietje Steening
       07.10.1786/15.10.1786 Mietje. Hendrik Pauws & Aaltje Greuning. get: Mietje Steening
       28.05.1789/31.05.1789 Antje. Hendrik de Pauws & Bregtje de Pauws huisvr van H[endri]k Heijnsen
       12.08.1790/15.08.1790 Antje. Hendrik Pouws & Aaltje Greuning. get: Mietje Steening
       14.09.1791/18.09.1791 Frans. Hend[ri]k Pauws & Aaltje Greuning. get: Mietje Steening wed[uw]e Frans Greuning

∞ 26.02.1792/11.03.1792 Hend[ri]k Pauws wed. & Jannetje Pieters Eekel j.d. [

] [impost

]

het lijk van Aaltje Greuning werd 03.10.1791 aangegeven [

]

het lijk van Frans Greuning werd 28.05.1788 aangegeven [

]

∞ 04.10.1760 [Ransdorp impost

]

gedoopt te Schellingwoude:

09.07.1761/12.07.1761 Aaltje. Frans Groening & Mietje Steening. get: Baartje Gras huisvr. Gerrit Groening
05.03.1762/06.03.1762 Jan. Frans Groening & Maria Steening. get: Aaltje Dominicus huisvr. J. Stening
02.07.1764/08.07.1764 Antje. Frans Groening & Maria Steening. get: Aaltje Dominicus huijsvr Jan Steening
26.10.1766/02.11.1766 Hend[ri]k. Frans Groening & Mietje Steening. get: Fijtje Riewerts huijsvrouw G[erri[t Lauris
11.12.1767/13.12.1767 Hendrikje. Frans Greuning & Mietje Steening. get: Aaltje Keijzer
25.01.1771/27.01.1771 Marritje. Frans Greuning & Mietje Steening. get: Aaltje Dominicus
02.08.1773/08.08.1773 Gerritje. Frans Greuning & Mietje Steening. get: Aaltje Dominicus
26.02.1775 Gerritje. Frans Greuning & Mietje Steening. get: Aaltje Keijzer van Zunderdorp
20.03.1777/23.03.1777 Antje. Frans Greuning, door ziekte absent & Mietje Steening. get: Aaltje Keijzer van Zunderdorp
25.11.1779/28.11.1779 Hendrik. Frans Greuning & Mietje Steening. get: Aaltje Velthuijze

Edited by JPB

• Member Group

nice!

De meesten had ik wel, maar ik zie toch dat ik er een paar over het hoofd gezien had.

Dank voor de aanvulling.