Jump to content

Nederlanders in Neuengamme

Ludmilla

Recommended Posts

• Member Group

Vanochtend zag ik in de krant een oproep staan voor het boek "Nederlanders in Neuengamme"; de schrijver had via het Rode Kruis vernomen dat zijn vader daar in 1945 is overleden. Er zijn veel links die hier bij zouden horen, maar ik wil me graag beperken tot het boek en daar past deze link het beste bij.

Please login or register to see this link.

Het komt helaas vaker voor dan we denken, dat een van de voorouders in Neuengamme overleden, dus ik beschrijf het hier ook maar eens in deze topic.

Tussen 1940 en 1945 zijn ruim 5500 Nederlandse mannen en vrouwen weggevoerd naar het Duitse concentratiekamp Neuengamme.

De Duitsers stuurden mensen om uiteenlopende redenen naar het kamp. De meerderheid zat in het verzet (zoals de dichter Jan Campert), maar er waren daarnaast gijzelaars, mensen die als represaille gevangen waren genomen, joden, Jehova’s Getuigen en zwarthandelaren. Naarmate de oorlogssituatie benauwder werd voor het nazi-regime werd de situatie voor de gevangenen slechter.

Er was vrijwel geen eten en drinken en de terreur van de kampbewakers nam grote vormen aan. Uiteindelijk keerde maar ongeveer tien procent van de gevangenen in 1945 terug naar Nederland.

De geschiedenis van het kamp en de lotgevallen van de Nederlandse gevangenen worden nu voor het eerst gereconstrueerd aan de hand van foto’s en ooggetuigenverslagen.

In grote lijnen schetst het boek de achtergrond van de gevangenen: wat was hun leeftijd, waar kwamen zij vandaan, waarom werden ze gearresteerd?

Deze statistiek geeft voor het eerst een gefundeerd antwoord op veel vragen over de achtergrond van bij voorbeeld het verzet. Daarnaast wordt ook veel aandacht geschonken aan individuele geschiedenissen zodat de lezer een beeld krijgt van de onmogelijke keuzes waarvoor een mens zich gesteld ziet die zich tegen een vernietigingsmachine verzet. 

Please login or register to see this image.

Titel: Nederlanders in Neuengamme

ondertitel: De ervaringen van ruim 5500 Nederlanders in een Duits concentratiekamp, 1940-1945

auteur: eindredactie dr. Judith Schuyf

isbn: 90 5994 051 2

prijs: 29,00 euro

formaat: 17,5 x 25 cm

omvang: 464 pagina's

rijk geïllustreerd

gebonden