Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Andries Lorier & Elisabeth Treths (Middelburg rond 1770)


McMelloW

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik ben op zoek naar familie en voorouders van Andries Lorier & Elisabeth Treths. Via zeeuwengezocht.nl heb ik de volgende informatie gevonden over de betaling van trouwgeld.

Andries Lovier

Bruidegom trouwgeld op zaterdag 19 april 1788 Middelburg

Bruidegom : Andries Lovier (LORIER)

Bruid : Elisabeth Frets    (TRETHS)

Datum betaling trouwgeld : 19-04-1788

Plaats : Middelburg Bron : Archief Rekenkamer Zeeland D inv.nr 44581

Elisabeth Trets

Bruid trouwgeld op zaterdag 19 april 1788 Middelburg

Bruid : Elisabeth Trets    (TRETHS)

Bruidegom : Andries Lovier (LORIER)

Datum betaling trouwgeld : 19-04-1788

Plaats : Middelburg

Bron : Archief Rekenkamer Zeeland D inv.nr 4458

De fouten in de familie namen zijn gemeld bij zeeuwengezocht.nl en blijken leesfouten met het overnemen uit de orginele akte te zijn. Deze worden in de database gecorrigeerd.

Andries en Elisabeth hebben 4 of 5 kinderen.

Op de huwelijksakten van 4 kinderen is terug te vinden dat Elisabeth Treths op 16 nov 1807 begraven is in Brigdamme en Andries Lorier op 27 jan 1810 begraven is in Brigdamme.

Ik zoek dus verdere gegevens over de geboorte en huwelijk van deze personen.

Kan het zijn dat de gegevens van deze personen verloren zijn gegaan met het bombardement van 17 mei 1940 op Middelburg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo McMelloW,

Nog van harte welkom op ons StamboomVragenForum.

Het gevraagde echtpaar komt niet voor via Zeeuwen Gezocht. Brigdamme lag dichtbij Middelburg en het is moeilijk om verder te komen met deze gegevens.

Door het bombardement op Middelburg in 1940 is dit echtpaar niet te achterhalen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Via de huwelijksakten van kinderen, weet je dat de ouders in Brigdamme begraven zijn.

Maar ik kom regelmatig in Middelburg en wil graag voor je kijken, of er iets te vinden is in het Genealogisch Centrum Zeeland, gehuisvest in het Zeeuws Archief.

Ik zal zo gauw mogelijk aan je laten weten of ik iets gevonden heb.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

vriendelijke groeten,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Charlotta,

Bedankt voor je antwoord en je aanbod om in Middelburg eens te gaan zoeken bij het GCZ. Op de site heb ik al gezien dat er een dossier over de naam Lorier aanwezig.

In december 2010 ben ik gestart met het zoeken. Dus nog erg beginnend en alleen nog maar informatie via internet verzameld. De gang naar een 'live' archief is er nog niet van gekomen. Ben nog nooit in een archief geweest en ik heb ook geen idee hoe dat werkt.

Door het bombardement op Middelburg in 1940 is dit echtpaar niet te achterhalen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Bovenstaande is een heel duidelijke uitspraak. Dat zou dus mogelijk het einde zijn van wat er over mijn voorouders te achterhalen is. Dat is al snel.

Groeten, McMelloW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo McMelloW,

Graag gedaan en volgende week dinsdag ga ik voor je kijken, want deze week kom ik niet in Middelburg.

Je bent bekend met de website van GCZ en hebt al gezien dat er een dossier Lorier bestaat. Soms bestaat dit uit enkele bladzijden, maar kan ook groter zijn.

Naar het dossier Lorier zal ik ook kijken.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

Het maakt niet uit of je beginnend bent met genealogie of al langer bezig met de familiegeschiedenis.

Je bent nog nooit in een archief geweest en ik raad je aan, als je in de gelegenheid bent, om dat een keer te doen.  &^^

Medewerkers van een archief zijn altijd behulpzaam om te helpen en kunnen je de weg wijzen, hoe je moet zoeken.

Hoewel de dorpen en omgeving rond Middelburg een probleem zijn door de verloren gegane bronnen, hoop ik toch wat voor je te kunnen vinden.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo McMellow,

Zoals ik beloofde heb ik vandaag in Middelburg gekeken naar de herkomst van Andries Lorier en Elisabeths Fret (Treths).

Ik moet je teleurstellen met het vinden van de voorouders, want omdat het om Middelburg gaat, zijn deze gegevens verloren gegaan.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Het dossier Lorier (GCZ) bevat slechts enkele velletjes, hierin niet de gezochte Andries Lorier.

In de godshuizen van Middelburg komt de naam Lorier, Lorrier en Laurier voor. Desgewenst kan ik de gegevens doorgeven, maar het geeft geen directe aansluiting.

Het echtpaar had inderdaad vijf kinderen, waarvan ik aanneem dat je de gegevens hebt. Het vierde kind Johannes Lorier, gedoopt 05-08-1793, moet jong overleden zijn.

Wat ik nog vond:

Andries Lorier, geboren te Middelburg voor 1765, begraven te Brigdamme 27-01-1810, was captein van de recrutering.

Hij huwt te Middelburg april 1788 (bron wordt niet vermeld) met Elisabeth Fret (Threts), geboren te Middelburg voor 1765, begraven te Brigdamme 16-11-1807.

Wellicht een voorouder:

Andries Lorier, geb. voor 1695, koetsier, woonde te Middelburg, gehuwd met Jannetje Abrahams Peper, geb. circa 1697, overl. Middelburg 21-06-1776.

Uit dit huwelijk zijn 2 kinderen bekend: Abraham en Willem.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_upsidedown.gif" alt="B-23">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Charlotta,

Erg fijn dat je naar de herkomst van Andries en Elisabeth hebt gekeken. Wat je gevonden hebt is wel over de bewuste Andries en Elisabeth. Leuk om nu ook zijn beroep te weten. Het huwelijk en de begraaf plaats en dat kloppen ook. Jammer dat de Middelburgse gegevens verloren zijn gegaan. Maar wat je wel gevonden hebt ben ik erg blij mee.

Waar heb je deze zaken gevonden?

Heel hartelijk dank.

McMelloW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo McMellow,

De bewuste gegevens heb ik gevonden in de collecties van het Genealogisch Centrum Zeeland.

Mevrouw H.A. Gijsbertsen heeft veel onderzoek gedaan in gegevens die nog bewaard zijn gebleven van o.a. de Godshuizen van Middelburg.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

De door mij genoemde Andries Lorrier, koetsier te Middelburg gehuwd met Janna Peper, wordt genoemd in de Godshuizen van Middelburg 1179 archiefnr. 115.

Het is erg jammer dat Andries Lorier gehuwd met Elisabeth Fret (Treths) niet voorkomt.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

Gelukkig dat je nog iets aan de gevonden gegevens hebt. Jammer dat het niet meer is.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...