Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Uitleg adres op een persoonskaart


Wim

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op de CBG persoonskaart van een persoon wonend in Rotterdam staat in het rijtje adressen '16 februari 1948 Inr. 150'

Dit lijkt niet op een adres maar zou een afkorting kunnen zijn van b.v. Inrichting 150. Weet iemand misschien of dit inderdaad het geval is of mogelijk een afkorting van een ander woord en waar staat de 150 dan voor. 

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Het komt niet voor op de lijst met uitleg afkortingen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik stel voor om even te bellen met het inlichtingennummer voor persoonskaarten 070-3150580

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

Ik heb je advies opgevolgd en het CBG gebeld. Deze hebben de betreffende persoonskaart gelicht en hiermee werd inderdaad bevestigd dat er Inr. 150 staat. Volgens de persoon van het CBG zal het een strafgevangenis zijn geweest, maar wat precies 150 betekent wist hij niet. Daarvoor zou ik bij de gemeente Rotterdam moeten zijn zei hij. Dat zal wel lastiger worden om iets te weten te komen. Mocht iemand intussen een goed idee hieromtrent hebben of het antwoord op mijn vraag dan houd ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is al een stapje verder. Met dit resultaat kun je bellen met het Gemeentearchief Rotterdam tel. 010 267 5555 / 14 010 en daar nogmaals de vraag stellen. Daar zou het toch bekend moeten zijn. Als het een gevangenis of strafinrichting zou zijn, dan zou de naam van de persoon ook moeten voorkomen in een politiedossier of zou die periode nog vallen onder privacy? Op de zoekpagina van hun archief vond ik geen verdere aanknopingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Intussen ben ik via andere kanalen er achter gekomen dat Inr. 150 staat voor Kamp Vught. Na de oorlog werden daar veroordeelde 'foute' Nederlanders gevangen gezet. Nu begrijp ik ook de terughoudendheid van personen en instanties op mijn vraag over Inr. 150. Het is een stukje verleden van personen waar men liever niet over praat. Op Wikipedia staat het hele verhaal over Kamp Vught.

Met vriendelijke groet,

Wim

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wim,

ik kan me wel voorstellen dat informatie over personen die om die reden in Kamp Vught verbleven, niet makkelijk verteld worden, maar het feit dat met Inr. 150 ook Kamp Vught bedoeld wordt, staat daar los van en is een historische aanduiding. Jammer dat het niet openbaar bekend is, maar het is goed dit nu te weten, dank je wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Wim,

Op het forum van het BHIC kwam ik het volgende antwoord tegen om informatie te verkrijgen over de personen die ná 1945 in kamp Vught zijn vastgezet.

Direct na de oorlog fungeerde Kamp Vught als interneringskamp voor honderden van collaboratie verdachte Nederlanders en oorlogsmisdadigers onder gezag van het Directoraat Generaal voor de Bijzondere Rechtspleging. De politie had haar handen vol aan onderzoeken en verhoren van gedetineerden. Daarnaast werden duizenden mensen tijdelijk in Kamp Vught gehuisvest, zoals uit het grensgebied geëvacueerde Duitsers. Ook nam het leger delen van het complex in gebruik. Bij het BHIC is het archief ondergebracht van het Interneringskamp Vught, later gevangenis Nieuw-Vosseveld, 1945-1957. Je kunt de inventaris op onze BHIC-site inzien. Sommige stukken zijn niet-openbaar, kijk bij Kenmerken. Neem voor de mogelijkheden tot ontheffing contact op met de studiezaalmedewerker.

Hanneke van der Eerden, namens BHIC, 29-08-2010, 11:02 uur

en

Je kunt ook contact opnemen met het Nationaal Archief in Den Haag om te vragen of het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging een dossier over hem heeft. Dit archief is niet openbaar, maar medewerkers van het Nationaal Archief kunnen voor je kijken of er een dossier is en met je overleggen over een afspraak om dat in te zien. Stuur hiervoor een e-mail naar info@nationaalarchief.nl.

Yvette Hoitink, 30-08-2010, 15:50 uur

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Masje II,

Hartelijk dank voor deze aanvulling. Ik ga er zeker gebruik van maken en zien wat er boven water komt.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...