Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Neeltje Cornelia Ouwejan en Cornelis Ouwejan en kinderen


Gonnie

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Forum,

Er ontbreekt nog een loot in mijn Hamelink stam,

Neeltje Cornelia Hamelink geb 02-12-1881 te Zaamslag ( dochter van Pieter Hamelink en Maria Goossen) overleden in Amerika

trouwt 19-07- 1911 gem Haarlemmermeer met Cornelis Ouwejan geb 1880 te Zaandam beroep Zeevarende.overleden in Amerika

kind 1 Johannes 16--7 1911 overl 19-07-1911 te Amsterdam achternaam Hamelink ouders waren nog niet getrouwd.

kind 2 Marie Ouwejan geb 11-01- 1904 te Amsterdam ??? of gem Haarlemmermeer

kind 3 Jansje Ouwejan geb 05-02- 1905 te Amsterdam.( Jansje blijft in Nederland als pleeg kind bij de kinderloze fam Dekker in Halfweg)

kind 4 Cornelis Ouwejan geb ca 1907

kind 5Johannes geb 1910

op 15 09 1911 Komt Neeltje Cornelia Hamelink via Liverpool aan op Ellisisland als NULTJE HAMELINK , schip Baltic manifest nr 0002

Op 23-06-1913 komt zij weer op Ellisisland  nu als Neeltje Ouwejan adres  Brooklyn N.Y. samen met 3 kinderen Marie 9jaar Cornelis 6 jaar en Johannes 3jaar schip de Rotterdam nr 0020

Dan gaat Neeltje haar dochter ophalen van Halfweg

Moeder Neeltje en dochter Jansje komen op07-09-1920 wee rop ellis iland aan schip Nieuw Amsterdam manifest nr 0015

Nu heb ik via een stamboomforum dit antwoord gekregen

Cornelis Ouwejan de vader is in1922 nog een keer in Europa geweest, volgen het manifest U.S Citizen sinds 27-11-1920 hij woont in Haverstaw, N.Y. 5 New Mainsteet.

Dan komt het

er is er op SSDI een Marie geen ouwejan maar OWEJAN gevonden geb 11-01-1904 overleden okt- 1985

12586 Walden , Orange N.Y.

wil graag weten of dit de mijn Marie Ouwejan is , en ook Cornelis OWEJAN geb14-01-1907 overleden Feb 1969 12550 Newburgh ,Orange N.Y. wil graag weten of deze ook bij de fam hoort

Dan nog Jansje Ouwejan geb feb 1905 zij is eind jaren 60 overleden in Florida .

Verders weet ik alleen dat zij 2 zonen had, en dat zij in1935 samen met haar zonen in Holland was.

graag wil ik wat meer van deze tak weten, misschien dat jullie mij kunnen helpen,

groetjes van Gonnie

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

B-9Hallo Gonnie,

Als u wilt dat er op ancestry.com voor u wordt gezocht, is het beter dit bericht te plaatsen onder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Laat het even weten, desnoods via PM, dan kan ik de vraag altijd verplaatsen.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Gonnie,

Als de geboortedatum op Familysearch identiek gelijk is aan de geboorteakte in Nederland, dan kan men voor 99% aannemen dat Ouwejan en Owejan dezelfde personen zijn. Mogelijk is de familienaam een beetje aangepast aan de Amerikaanse spraak. Dat gebeurde wel vaker.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Gonnie,

Ik heb toch maar gevraagd om je vraag over te zetten naar deze rubriek omdat de scans van Ancestry misschien je al gevonden gegevens kunnen verduidelijken.

Masje liet al weten dat de namen anders gespeld zijn maar de data kloppen, het zijn de juiste personen.

Je moet je voorstellen dat op de scans, bijvoorbeeld de passagierslijsten, of Census (= een soort bevolkingsregister) de namen met de hand geschreven zijn; die worden overgelezen en ingetypt zodat men kan zoeken. Daar worden veel leesfouten gemaakt. Het zoeken moet je daarom vrij ruim selecteren.

Ik heb een eerste resultaat voor je (sommige gegevens had je elders al in 2009 gekregen):

Passengerlist SS Caledonia aankomst NY 25 mei 1908Neeltje Owegan (in de tekst is duidelijk leesbaar Ouwejan) (25), (ze geeft op M=married=gehuwd terwijl ze pas in 1911 trouwt), Marie (4), Cornelis (1) geboren Zoowlag, duidelijk leesbaar als Zaamslag, als referentie geeft ze op moeder Maria Goosen, Haarlemmermeer bij Halfweg, adres waar ze naar toe gaan NY Brooklyn

Passengerslist 24 juni 1913 Neeltje, Marie, Cornelis, Johannes, geven op te wonen in Brooklyn NY en als referentie in Nederland, haar vader D. Hamelink te Vijfhuizen. Ze hebben de Nederlandse nationaliteit, Johannes (3) is Amerikaan De plaats Zaamslag wordt hier geschreven als lasnolag

Census 1920 adres Haverstraw, Rockland NY (huurwoning) zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Cornelius Ouwejan (geschreven als Quivegan), leeftijd 38 jaar, echtgenote Nellie Ouwejan (37), en hun kinderen Marie (15), Cornelius (12), Joseph (=Johannes) (10). Jaar van emigratie 1907 ( in werkelijkheid  mei 1908)

Passengerlist 7 sept 1920 Neeltje C Ouwejan (38) en dochter Jansje (15), ze geeft op als referentie vader P Hamelink Zwanenburg, en grootvader in Haarlemmermeer, ze gaan naar Haverstraw NY

Passengerlist  SS Rijndam vertrek vanuit Rotterdam 7 juni 1922, aankomst New York 18 juni 1922, Cornelis Ouwejan, leeftijd 40 jaar, in 1922 wonend Haverstraw, NY 5 New Mainstreet. Naturalisatie bij het Supreme Court of Rockland County, Nyack, November 27th 1920, NY

Social Security Death Index

Marie Owejan, geboren 11-01-1904, overleden oktober 1985, laatste adres 12586 Walden, Orange NY

(Zij zal zeker ongehuwd zijn geweest, anders zou ze onder haar mans naam staan.)

Cornelius Owejan,  geboren 14-01-1907, overleden februari 1969 Newburgh, Orange NY

WWII Records Cornelius Owejan Jr,geboren in Nederland 1907,  in dienst per  8 maart 1943, wonend Orange NY (Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law)

Er zijn meerdere personen O(u)wejan, bijv een Cornelis Ouwejan geboren ca 1903/1904 zoon van A. Ouwejan, Coolschestraat 82B Rotterdam , sailor/trimmer op de Nieuw Amsterdam. Dat is dus niet de zoon die je bedoelt geboren in 1907.

Wilhelmina Ouwejan (32) geboren Zaandam, die op 22 oktober 1922 in NY aankomt, dochter van Johannes Ouwejan, ze gaat naar Haverstraw NY, is de zus van Cornelis (volgens Genlias en net gescheiden)

Joseph (=Johannes) en Jansje kan ik, behalve de hierboven staande gegevens, niet verder volgen. Van Jansje is bekend dat ze 2 kinderen zou hebben, weet je ook een naam van haar man, want in Amerika wordt een gehuwde vrouw bijna altijd genoemd onder die van de man.

Een Joseph Owejan geb 18-1-1948 is overleden 28-8-1988 NY; een Joseph Owejan geb ?? is overleden 1960 NY

Marie is overleden in Walden NY, er is een Joseph C Owejan die in 1991 in Walden woont.

Als je wilt kan ik de scans aan je doorsturen. -wordt vervolgt-

bericht na plaatsing iets aangepast

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Neeltje Cornelia Hamelink geb 02-12-1881 te Zaamslag trouwt 19-07- 1911  

Ze zijn gehuwd in het jaar 1901

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

Ja de trouwdatum is 1901 typ foutje :-\ :-\

Jansje Ouwejan is 2x getrouwd maar weet geen namen van de echtgenoten.

Mijn Vader heeft altijd brief wisseling gehad maar dat is 40 jaar geleden gestopt toen hij is overleden :'( en Moeder heeft alles weg gedaan jammer.) niet wetende dat haar dochter jaren later  de stamboom gaat nagaan,

Marie was zover ik weet niet getrouwd , zo heeft wel begin jaren 60 4 kinderen van haar broer in huis genomen, hij was bij een ongeluk omgekomen??

Die kinderen  moeten 55 en 63 jaar zijn.

Iedereen alvast bedankt.

groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Eigenlijk heb ik niet veel meer uit Ancestry toe te voegen. Zoals men in 2009 al liet weten, er zijn niet zoveel personen Ouwejan (ik adviseer dat je moet zoeken op Owejan), in de omgeving van New York. Zij kunnen afstammen van Cornelis of van de familie uit Rotterdam. Probeer wat via internet te zoeken op die namen in Amerika zoals Linkedin, Facebook etc, daar staan er een paar en je zult er vast 1 of 2 vinden waar je contact mee kan leggen. Als de Engelse taal een probleem is kan je geholpen worden.

Als iemand anders nog tips heeft van levenden, dan graag rechtsreeks aan Gonnie via een PM.

Succes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla,

Zelf zit ik niet op facebook, maar ik zal het aan mijn zoon vragen.

Alvast bedankt voor het zoeken.

groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

The Evening News - Oct 7, 1985

(geboorte dag mag dan iets mis zijn, maar dat is niets abnormaals in US onderzoek)

NB ik heb al meer dingen, maar moet er eerst nog even naar kijken hoe het bijelkaar hoort .. (Volgens mij weet ik nu al van 2 nephews en the niece en dan ook nog een overleden nephew)

Sylvia

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Silvia,

Dat is Marie dochter van Cornelis Ouwejan (Owejan ) en Neeltje  (Nellie) Hamelink.

Ben hier al heel erg blij mee

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> B-5

Neeltje Hamelink was het jongste zusje van mijn Grootvader , het andere zusje is verdronken op Halfweg toen zij 18 jaar was. Weet dat hij heel verdrietig was ,toen zij met het gezin naar Amerika ging.

Ik hoop dat het overlijden van Neeltje en Cornelis ook te vinden is.

groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla, en ook Silvia

Heb je PM gelezen,

Nee ik wist niet dat er nog 4 zonen en een dochter van Marie haar broers/ en zuster in 1985 in leven zijn.

Ga morgen op de site kijken die je gemaild hebt.

groetjes van Gonnie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ten eerste: over Jansje is niets te vinden. Iin 1985 (wanneer zuster Marie overlijdt) zal nog maar een van Jansje's zonen in leven zijn. Het lijkt er nl op dat in 1985 broer Cornelius 1 levende zoon heeft en broer Joseph 2 levende zonen en een levende dochter heeft. ie een totaal van 4 levende neven en een nichtje. Er is verder geen familie vermeld, dus Marie zal inderdaad ongetrouwd en als de laaste van de broers en zusters zijn overleden.

Ten tweede: De overlijdens van de ouders zijn nog niet gevonden. Ik vermoed dat een deel van de familie ook in Pennsylvania heeft gewoond in de veertiger jaren, dus misschien zijn ze daar of anders in NY overleden.

The derde: Ik zal je via PM's de meer recentere data (incl contact data) geven, maar hier wel wat van de 2 overleden broers.

Cornelius (Pat or Paddy ) geb 14 Jan 1907 - Feb 1969

X met Elisabeth M (Betty) Murray geb 04/6/1907 New York - ovl 9/1986 Goshen (dochter van Charles S en Grace Clark Murray) - met haar schijnt Cornelius 1 zoon te hebben gehad.

Johannes / Joseph C (or P?) geb 1910 - ovl 7/1960

(vermoedelijk 2 keer getrouwd, mogelijk gescheiden van zijn eerste vrouw)

X1 dec 1933 met Mary Lou Ferry daughter Peter A Ferry NB - waarschijnlijk geen kinderen gehad met Joseph.

X2 met Betty Jean Spruel  (??? Heel misschien op 43 jarige leeftijd overleden in 1968 te Fairfield Co,Connecticut) - waarchijnlijk 4 kinderen met Joseph

Er is deze Mary die ik niet kan plaatsen terwijl de Owejans meestal wel allemaal bijelkaar schijnen te horen en ik vraag me af of deze die Mary Lou zou kunnen zijn. helaas is er echt niet meer over te vinden.

OWEJAN, MARY, geb: 31 Mar 1909

ovl:  Oct 1979, oud: 70

last address: 47243 (Hanover, Jefferson, IN), issued by: Indiana, SSN 304-18-0211

Bij deze reactie heb ik de huwelijks advertentie van Joseph en Mary (en nee hun zoon heette geen Jezus :-) ) toegevoegd van The Newburgh News - Dec 15, 1933

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Silvia,

Geweldig zoveel info binnen 2dagen , kan in ieder geval weer een stukje aan mijn boom plakken gl& gl&.

Wacht in spanning je PM af. Alvast een fijn weekend.

groetjes van    Gonnie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Forum,

via PM van Silvia, zijn de kinderen en kleinkinderen van Cornelis Ouwejan or Owejan en Neeltje or Nellie Hamelink in beeld.

Behalve behalve dochter Jansje

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> B-5 voor silvia en Ludmilla

groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Forum,

Goed nieuws, kreeg van daag een mail terug van een van de Klein kinderen, van Cornelis Ouwejan (Owejan) en Neeltje Hamelink. gl& gl&

Hij was erg benieuwd naar de Fam. uit Holland.

groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is heel mooi Gonnie, misschien kunnen ze je ook vertellen hoe het leven van Jansje verder is verlopen. Ik wens je heel veel schrijfplezier met deze "nieuwe" familieleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Forum,

vandaag weer bericht uit Amerika

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> :)

Alles wat Silvia via de PM stuurde klopt.

En van Jansje / Josephina / C Ouwejan  of Owejan zijn alle gegevens  bijna rond

Zij woonde in 1930 New York , Suffolk Riverhead town  en was getrouwd met George E Pray

met hem 2 zonen Ralph E Pray geb 1927 is overleden en Donald G Pray geb 1928 woond in Texas

Haar 2e man was J.Randolph Hedrick

Jansje  is overleden in januari 1974 Miami Dade Florida oud 69 jaar

Wat een mooi forum is dit ,binnen 14 dagen alles rond 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> ;) en een achter neef die naar Holland komt om iets van zijn roots te zien.( van zijn grootouders weet hij helaas niets )

Silvia en Ludmilla bedankt 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9"> B_9

groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumleden Groep

Forum,

Van daag van ander achterkleinkind een mail gekregen, ( dochter van Donald Pray10 dagen geleden overleden )

dat

Cornelis Ouwejan geb 21-07-1880 te Zaandam is overleden in Newburg New York en

Neeltje Cornelia ( Nelly)Hamelink geb 02-12-1881 te Zaamslag overleden in Newburg New York zij weet alleen geen jaartal.

groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...