Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Mennonieten in Waterland


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Eén van de personen in mijn database is als "bejaarde" gedoopt in Ransdorp op 2 april 1801. Ik zou graag willen weten wie haar ouders waren, want dat lijkt nog niet zo gemakkelijk.

In de boeken "Wie was wie in Watergang" van mr. R.G. Louw staat vermeld dat ze geboren zou zijn op 7 mei 1782 in Durgerdam. Haar naam is Maria Janse Vogel en ze trouwde op 1 mei 1808 in Ransdorp met Nanning Jansz Dik.

Haar vader zal dus Jan Vogel hebben geheten, neem ik aan. Via Openarch heb ik wel een Jan Vogel gevonden in Ransdorp.... op 31 juli 1811 overleed zijn weduwe Claasje Jans Jongh op 71 jarige leeftijd. 

In 1782 zou Claasje dus 42 zijn geweest, wat in principe nog wel zou kunnen, ALS Jan Vogel niet eerst met iemand anders was getrouwd die de moeder van Maria zou zijn.

Kort om ... het is een lastig probleem.

Ik heb ook geen idee waar ik moet zoeken. Toen Maria Janse Vogel werd gedoopt, werd genoteerd dat ze afkomstig was van de Mennonieten. Die dopen geen babies, dat weet ik, maar werden hun geboorten helemaal niet geregistreerd? Registratie van geboorten was m.i. nodig voor belasting heffing en - als het om jongens ging - militaire dienstplicht. Weet iemand hoe dat zit?

 

Vast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb nog even verder gezocht naar Jan Vogel en Claasje Jans Jongh.

Jan en Klaasje trouwden op 23-03-1782 in Ransdorp voor het gerecht. Claasje was toen weduwe van Christiaan ..... (dat kan ik niet lezen)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ja overleed in oktober 1800, want op 23-10-1800 werd hij begraven.

Klaasje overleed dus op 31-07-1811 en werd begraven op 03-08-1811 in Durgerdam.

 

Mijn gevoel zegt dat zij de ouders van Maria zijn, maar hoe kom ik er achter of dit klopt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Christiaan Wreesman

zie ondertrouwinschrijving 05.05.1769 te A'dam [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

over Christiaan Wreesman is nog wel het een en ander te vinden o.a. in de notariële archieven van Amsterdam; hij richtte met zijn compagnon Andries Visscher een plantage op in Suriname [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]; deze compagnon was waarschijnlijk met een zus van Claasje gehuwd, Lijsje Jans Jongh [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

allen komen voor in de lidmatenregisters van Durgerdam [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

bewerkt door JPB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
1 uur geleden zei JPB:

over Christiaan Wreesman is nog wel het een en ander te vinden o.a. in de notariële archieven van Amsterdam; hij richtte met zijn compagnon Andries Visscher een plantage op in Suriname [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]; deze compagnon was waarschijnlijk met een zus van Claasje gehuwd, Lijsje Jans Jongh [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

allen komen voor in de lidmatenregisters van Durgerdam [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

Ik heb die notariële akten in Amsterdam ook gezien. Dat zijn compagnon zijn zwager was had ik me niet gerealiseerd, maar dat is natuurlijk niet ondenkbaar. Dank voor je tips en links weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
2 uur geleden zei JPB:

over Christiaan Wreesman is nog wel het een en ander te vinden o.a. in de notariële archieven van Amsterdam; hij richtte met zijn compagnon Andries Visscher een plantage op in Suriname [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]; deze compagnon was waarschijnlijk met een zus van Claasje gehuwd, Lijsje Jans Jongh [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

allen komen voor in de lidmatenregisters van Durgerdam [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

Lijsje en Claasje zijn inderdaad zussen. Ik vond hun overlijden en ze hebben beiden Jan Claasz Jong en Beertje Simons Slot als ouders. Claasje overleed in Durgerdam op 31-7-1811 en Lijsje op 29-9-1817.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...