Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Overlijden Maria Jacoba van Sluijters


Gast Masje II

Recommended Posts

Gast Masje II

Geachte forumleden,

Tot 10 juni 1862 kan ik Maria Jacoba van Sluijters tot in Haarlem goed volgen wanneer op die dag door de rechtbank van Haarlem een echtscheiding wordt uitgesproken tussen haar en de hoofdrolspeler in mijn historisch onderzoek Henricus Josephus Johannes Mokcaarts. Haar laatste woonadres in 1862 was Verwulft te Haarlem en haar beroep was toen dienstbode.

geboren Haarlem 29 oktober 1831 (dochter van Cornelis van Sluijters en Maria Sabelis);

huwde Haarlem 9 juli 1856 Hendrik Josephus Johannes Mokcaarts

Mijn vragen zijn:

- Waar en wanneer is zij overleden?

- Is over haar meer bekend ná 1862?

Bronnen:

- Arrondissementsrechtbank Haarlem, toegangsnr. 452, inv.nr. 707 (echtscheidingen)

- Bevolkingsregister Haarlem dienstbodes en knechten 1860-1865 L-Z, fiche 226

Bij voorbaat hartelijk dank.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...
Gast Masje II

Goede middag,

De overlijdensdatum van Maria Jacoba van Sluijters heb ik deze middag ontvangen.

Bij toeval vond ik op internet een vraag van U, over het overlijden van Maria Jacoba van Sluijters.

Aangezien ik de stamboom van mijn voorouders nagenoeg compleet heb, kan ik U meedelen dat zij

op 11-9-1912 te Haarlem is overleden. Akte nr. 12-9-1912 nr 726.

met vriendelijke groet

Johan van Sluijters

Wil hierbij de heer Johan van Sluijters vriendelijk danken.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Uiteindeijk dus toch in Haarlem overleden. Ze heeft uiteindelijk een behoorlijke leeftijd gehaald. Ik ben erg benieuwd wat ze tussen 1862 en 1912 met haar leven heeft gedaan, kon Johan je dat ook vertellen? Anders lezen we het wel in je boek. Ik zal mijn bron Jan in Amsterdam die ook voor je zoekt, laten weten dat je dit niet meer hoeft te weten. Dat is een mooi toeval dat je vraag gelezen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Ludmilla,

Ik heb vanavond nog meer informatie over het gezin van Sluijters-Sabilis van Johan van Sluijters mogen ontvangen. Zoals een overlijdensakte van Maria Jacoba van Sluijters waarbij wel vermeld staat dat zij wettig gescheiden is van Hendrik Josephus Johannes Mokcaarts.

Wat zij tussen 1862 en 1912 heeft gedaan, weet Johan van Sluijters ook (nog) niet te vertellen.

Zij is overleden in het Diaconessenziekenhuis aan Hazepaterslaan 24 in Haarlem.

mvg, Masje II

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit is een mooi bewijsstuk. Maar weet je zeker dat haar woonadres nr 24 van het Diaconessenhuis was? Ik heb hier en daar gezocht, maar zie nergens een goede bevestiging. Het telefoonboek 1915 spreek van Diaconessenhuis, Hazepaterslaan 10.

Nu staan er moderne appartementen, maar in die periode was er een Inrichting Bethesda en Serepta (Inr. tot verpl. v. lijders aan vallende ziekte) en dat was gevestigd op nr 11-13 (kranten/kb en telefoonboek 1915)

zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Maar mocht je gelijk hebben, dan kun je hier wat plaatjes vinden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Ludmilla,

Ik heb op Google gezocht naar "Haarlem" en "Hazepaterslaan 24" gezocht en gevonden.

Op dat adres zijn meer mensen overleden en daarbij vermeld stond Diaconessenhuis.

Sorry geen Diaconessenziekenhuis

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zoals ik van je gewend ben, heb je meestal (altijd) gelijk, zoals je van mij gewend bent, ga ik niet over een nacht ijs.

Om 14.58 stuurde ik de vraag per email naar het Noord-Hollands-Archief, om 16.27 ontving ik de hier onderstaande reactie, wat een geweldige service:

Beide huisnummers voor het Diaconessenhuis kloppen. Ik heb even snel in de Haarlemse adresboeken gekeken, en in dat van 1900 wordt voor het Diaconessenhuis als adres Hazepaterslaan 10 gegeven. Blijkbaar heeft daarna een vernummering plaats gevonden, want een aantal huizen dat in dit adresboek nog als 2a, 2b, etc. staat vermeld, wordt in dat van 1911/12 met nieuwe nummers vermeld. Het Diaconessenhuis heeft dan het adres Hazepaterslaan 24, wat ook het geval is in het adresboek van 1912/13. Het vierde adresboek dat ik controleerde was dat van 1921, en dan is het adres Hazepaterslaan 20-24. De betreffende mevrouw zal dus in het ziekenhuis overleden zijn. Meestal is dat nog wel te zien door naar de aangever te kijken, dat is dan vaak een medewerker van het betreffende ziekenhuis. Sarepta Bethesda, de kliniek voor lijders aan epilepsie was in 1911/12 en 1912/13 gevestigd aan de Hazepaterslaan 30, en in 1921 aan de Hazepaterslaan 32.

Met vriendelijke groet,

Hans van Felius

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...