Jump to content

Cornelis Schraverius trouwt Trijntje Reijnders, Broek in Waterland 30-04-1837


Framegote
 Share

Recommended Posts

  • Member Group
Framegote

Op zich is deze titel niet verkeerd en spoort niet meteen aan tot een zoekactie. Maar toch ....

Cornelis heeft in de huwelijksakte (

Please login or register to see this link.

) aangegeven te zijn geboren op 09-12-1812 te Watergang en, als je gaat kijken, daar is inderdaad een geboorte van Cornelis Pietersz Schraverius te zien..... echter, op 09-12-1812 wordt NOG een Kornelis Schraverius van ditzelfde echtpaar geboren, wat suggereert dat tijdens de transitie van DTB naar BS een overlijdensinschrijving is vergeten. Dat gebeurde wel vaker in de DTB-tijd, of het werd gedaan onder "een kind van".

Een overlijden is niet gevonden, maar in het boek "Wie was wie in Watergang" van mr. R.G. Louw, die dit dorp tot in de bron heeft uitgezocht, staat bij de eerste Cornelis dat deze voor de geboorte van de tweede overleden zou zijn. Ik neem niets zomaar over, dus gebruik ik dat boek enkel als leidraad (maar tot nu toe heb ik alles wat ik heb gelezen kunnen verifiëren). Ik blijk toch wel met heel veel van de Watergangers verwant te zijn... pff.

 

Mijn vraag is nu eigenlijk aan jullie: welke Cornelis Schraverius is nou met Trijntje Reijnders getrouwd, volgens jullie. Wie zouden jullie deze bruid toeschrijven?

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote

De familienaam wordt ook wel als Schraverus geschreven ... wilde ik nog even kwijt.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

de vraag is dus onder welke burgerlijke gemeente viel Watergang van 1806-1812, want in dat register is vermoedelijk het overlijden opgenomen

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote

Dat is de vraag niet, want als bijlage bij het huwelijk van Johannes Frederik en Berendina Middelkoop, in Almelo 26-07-1838) zit het extract van de overlijdensakte van zijn moeder, met het gemeentestempel van Amsterdam. 

Please login or register to see this link.

 

Misschien is het wel de vraag in welk register staat haar overlijdensakte.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hierbij haar overlijdensakte: 

Please login or register to see this link.

 

Met vriendelijke groeten, Bart

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote

Dank je Bart. Ze was schijnbaar ziek. Dit helpt! 
nogmaals dank. 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Please login or register to see this link.

haar inschrijving gasthuis

 

met vriendelijke groet, Bart

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
joke andriessen

Frank, mogelijk is mij iets ontgaan, maar klopt dit allemaal wel?

Je geeft aan dat Cornelis vlgs zijn huwelijksakte geboren is op 09-12-1812 en dat op die datum nog een Kornelis is geboren.

Ik zie in de huwelijksakte de datum van 13-10-1809 staan.

Op 09-12-1812 overlijdt Kornelis oud 8 uren van hetzelfde ouderpaar 

Please login or register to see this link.

Moeder Jannetje Schouten is bij het huwelijk in 1837 al overleden en ik snap het verband met het hierboven gevonden overlijden niet. Deze vrouw had toch een andere man en zal iemand anders zijn.

Dit is vlgs mij het juiste overlijden 

Please login or register to see this link.

 

groet, Joke

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
3 uur geleden zei joke andriessen:

Frank, mogelijk is mij iets ontgaan, maar klopt dit allemaal wel?

Je geeft aan dat Cornelis vlgs zijn huwelijksakte geboren is op 09-12-1812 en dat op die datum nog een Kornelis is geboren.

Ik zie in de huwelijksakte de datum van 13-10-1809 staan.

Op 09-12-1812 overlijdt Kornelis oud 8 uren van hetzelfde ouderpaar 

Please login or register to see this link.

Moeder Jannetje Schouten is bij het huwelijk in 1837 al overleden en ik snap het verband met het hierboven gevonden overlijden niet. Deze vrouw had toch een andere man en zal iemand anders zijn.

Dit is vlgs mij het juiste overlijden 

Please login or register to see this link.

 

groet, Joke

 

Joke, je hebt helemaal gelijk. We halen twee zussen door elkaar. Hilletje Janse Schouten was getrouwd met Andries Johannes Fullekroes (Vullekroes) en daar heeft Bart de overlijdensakte van gevonden. Haar zus Jannetje was getrouwd met Pieter Schraverus. Het ging hierboven mis toen ik het had over het huwelijk van haar zoon Johannes Frederik, want dat is een Fullekroes en dus haar neef. 

Ik ben zelf ook zo'n warhoofd, want ik begin deze discussie met de vraag over haar 2 zoons, die eigenlijk heel gemakkelijk is beantwoord, maar ondertussen zocht ik ook naar het overlijden van Hilletje, maar die vraag stond op de Facebooksite van dit forum. Ik hou er niet van om op verschillende fora dezelfde vraag te stellen. Dat brengt me in de war. Zie hier het resultaat als je twee verschillende vragen over dezelfde familie stelt in twee fora waar schijnbaar meerderen van ons ook naar kijken. 🤔

Maar je hebt inderdaad de juiste overlijdensakte gevonden. Dank je.

Over de geboortedata van de 2 Cornelissen kan ik kort zijn: ik heb in de vraag 2x dezelfde datum gezet, terwijl ik ook 13-10-1809 in mijn bestand heb staan. Schijnbaar scheef gekeken.

Na zo'n 30 jaar degradeer ik weer naar de amateurstatus 😜

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
joke andriessen

Dag Frank,

Nu is mij veel duidelijk geworden.

Omdat ik niet op facebook zit, heb ik dat gedeelte van de discussie gemist.

Dat je met de datum een vergissing had gemaakt lag voor de hand, maar de rest is me nu duidelijk.

In vervolg alles maar op het forum, dan kan ik meelezen 😀

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
14 uur geleden zei joke andriessen:

Dag Frank,

Nu is mij veel duidelijk geworden.

Omdat ik niet op facebook zit, heb ik dat gedeelte van de discussie gemist.

Dat je met de datum een vergissing had gemaakt lag voor de hand, maar de rest is me nu duidelijk.

In vervolg alles maar op het forum, dan kan ik meelezen 😀

 

🤔 Misschien is dat wel een betere keus. Hier blijft iedereen immers meestal on-topic, terwijl het op fb regelmatig ineens een totaal andere richting op gaat.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
joke andriessen

Maar om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: de Cornelis die in 1837 trouwt is dus geboren in 1809.

In 1812 wordt blijkbaar nog een Kornelis geboren, die maar 8 uur oud wordt.

De conclusie in het door jou genoemde boek klopt dus niet. De eerste Cornelis is niet overleden voordat de tweede werd geboren.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
21 minuten geleden zei joke andriessen:

Maar om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: de Cornelis die in 1837 trouwt is dus geboren in 1809.

In 1812 wordt blijkbaar nog een Kornelis geboren, die maar 8 uur oud wordt.

De conclusie in het door jou genoemde boek klopt dus niet. De eerste Cornelis is niet overleden voordat de tweede werd geboren.

Inderdaad. Ik heb op die manier wel meer "onvolkomenheden" in het boek weten te vinden. Dat komt simpelweg doordat mr. Louw - waarschijnlijk omdat hij in Watergang niets meer over hem heeft kunnen vinden - heeft aangenomen wat we allemaal doen: "als kind Jan wordt gevolgd door kind Jan, zal de eerste Jan wel overleden zijn". Dat later via internet is te vinden dat hij in 1837 is getrouwd vind ik alleen maar leuk. "Punt voor mij", denk ik dan. 😄

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...