Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

testament uit 1660


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo samen,

Ik vond zojuist een testament van Alewijn Cornelisz Ruiter waarin mijn oud-betovergrootmoeder Belitje IJsbrants Rodenburgh in wordt genoemd als erfename van (als ik het goed lees) ƒ 2000,00.

Een niet onaanzienlijk bedrag, zeker voor die tijd. Wat ik er niet uit kan opmaken is wat de relatie is tussen Alewijn en Belitje. Ik kan het slecht lezen ... hier en daar een paar woorden, maar ik zie het niet staan.

Kan iemand me hierbij helpen?

Dit is de link naar de akte:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

volgens mij was dat de verkeerde link. Voor het testament uit 1648: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Daar staat overigens geen familierelatie in.

 

Volgens een andere akte was Alewijn, uit Vlaardingen, voogd over de weeskinderen van Thonis en van Neeltien IJsbrants van Rodenburgh: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ah, neem me niet kwalijk. had inderdaad de verkeerde link gekopieerd. 

Even snel jouw antwoord lezende, dacht ik in eerste instantie dat je bedoelde dat Thonis en Neeltien een koppel waren. Nog eens naar de akte kijkend zie ik dat zij broer en zus waren en dat Thonis 5 en Neeltien 4 kinderen had, waarover Alewijn Cornelis de Ruiter voogd over geweest was, maar nu inmiddels overleden.

Dit is ook zeker een interessante akte, maar niet die ik bedoelde. 

tweede poging: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als het goed is, is dit een link naar den notariële akte van 14-04-1648.

 

Als ik het goed begrijp - uit de diverse akten - was Alewijn Cornelisz de Ruiter getrouwd met Belijtien IJsbrants Rodenburch, de zus van Leendert IJsbrants Rodenburch.

Alewijn was de voogd van de kinderen van de andere broer en zus van Leendert en Belijtje: Thonis en Neeltien.

Na het overlijden van Alewijn trouwde Belijtje met Huich Clasen Valck, met wie ze dochter Jannitgen Huigen Valck kregen.

De ouders van Belijtien, Leendert, Thonis en Neeltien IJsbrants Rodenburch/gh/g waren IJsbrant Leendertsz Rodenburch en Grietgen Thonis van Ruiven. (Leendert verklaart in de akte van 15-03-1654 dat hij bij testament van zijn moeder is aangesteld tot voogd nadat Alewijn was overleden, vandaar dat ik haar naam weet)

Echter ....

mijn oud-betovergrootmoeder Belitje Rodenburgh, die getrouwd was met Simon Patijn (de Lier, 12-12-1683) is dus een ander ..... haar ouders zouden zijn IJsbrand Philips Rodenburgh en Neeltje Teunisdr van Dijk. Die namen kloppen in ieder geval met de vernoemingen van hun kinderen.

Ik heb het huwelijk van IJsbrand Philips Rodenburg en zijn Neeltje gevonden in Delft op 10-11-1660.

 

Het lijkt er dus op dat de groep Rodenburgh die in de testamenten genoemd zijn in ieder geval een generatie eerder leefden en wellicht ook bij een zijtak van de familie horen.

Wat zijn jouw gedachten hierover?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

IJsbrant Leendertsz Rodenburg en Philips Leendertsz Rodenburg waren mogelijk broers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...