Jump to content

Maarten Cornelisz Schouten geboortig van Nes onder Amstelveen ca 1735

tulpenkas

Recommended Posts

• Member Group

Hallo allemaal,

Ik vond vandaag in de DTB Zuid-Holland de (onder)trouwakte van Maarten Cornelisz (ook Cornelisse) Schouten met Aaltje Dirkse Droog. Hij is geboortig van Nes onder Amstelveen. In de bijlagen van de huwelijksakte vond ik alleen de 2 aankondigingen en die gaven geen uitsluitsel van leeftijden of ouders van het echtpaar.

Kan iemand 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">  mij vertellen in welk archief ik moet zijn om de doopdatum en ouders te vinden van Maarten Cornelisz Schouten. Ik ga er in elk geval van uit dat zijn vader een Cornelis is. 

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Wat betreft Alltje Dirkse Droog, zij is geboortig van Waddinxveen en zal eerst zelf zoeken in de DTB Zuid-Holland of ik haar kan vinden.

Guest Kèren

Je kan de DTB's van Amstelveen in het NHA in Haarlem vinden. Het Noord Hollands archief dus...

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Ik meen me te herinneren dat je ook in de boeken van Buitenveldert dopen tegen kan komen van Nes.

Het archief zit in de Jansstraat in Haarlem.

Kijk ook een op digitale bronbewerkingen, daar vind je al een aantal afbeeldingen. 

Groeten

• Member Group

Hier is een collectie online dtb akten voor de Nes, Amstelveen:

Please login or register to see this link.

Sylvia

Guest Kèren

Hier is een collectie online dtb akten voor de Nes, Amstelveen:

Please login or register to see this link.

Bedankt Sylvia, was zelf niet in de positie om de link te plaatsen, maar die bedoelde ik inderdaad.... ^;&

• Member Group

Hallo Kèren en Sylvia,

Hartelijk dank voor jullie supersnelle reactie. Ik ga die dtb maar eens gauw doorstruinen. En anders een dagje Haarlem.

Groetjes,

Jacqueline

• Member Group

Hoi Kèren en Sylvia,

Nogmaals mijn hartelijke dank. Ik heb 'm gevonden en ik had geboortejaar nog goed gegokt ook. Hij is gedoopt op 04-10-1735 zoon van Crelis Crelissen.

Groetjes,

Jacqueline

Guest Kèren

Hartstikke goed, Jacqueline, dat je hem gevonden hebt!!!

Prachtig toch al die bronnen online tegenwoordig...

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

• Member Group

Zodra ik het woord Amstelveen hoor dan denk ik meteen aan de "van papier naar digitaal " site.  En Kèren, ik was al een beetje verbaasd dat je zelf de link niet had gegeven.

't Is mooi dat Jacqueline haar oplossing zo snel heeft kunnen vinden, al begrijp ik niet wat een camelia (als ik het goed zie) met een tulp te maken heeft  

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

groetjes, Sylvia

• Member Group

IK ben reuze blij met deze bronnen alhoewel ik vaak vergeet dat van papier naar digitaal nog bestaat. Op dit moment is FS een hype 

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik heb nu zelfs de ondertrouw gevonden van zijn ouders.

Tja en Tulpenkas heeft inderdaad niets te maken met een Camelia. Een Camelia vind ik nu eenmaal een mooie bloem en deze is van eigen tuin en was er wel trots op dat hij zo mooi groeide.

Tulpenkas heeft te maken met mijn meisjesnaam Tulleners. Van de 7 broers en zussen werden er drie (waaronder ikzelf) Tulpje genoemd. Waarschijnlijk omdat niet iedereen die naam zo makkelijk uit kon spreken. Zelf ik heb er nog wel eens moeite mee. Bij vermoeidheid slaat mijn tong nog weleens dubbel.

Groetjes,

Jacqueline

• Member Group

Ik heb het net even uit geprobeerd en Tullener rolt inderdaad niet zomaar van de tong. Op z'n engels is het gemakkelijker uit te spreken, waarschijnlijk omdat je r dan wat minder uitspreekt. (Helemaal in Australisch Engels waarbij je nog minder uitspreekt). lk kende de naam nog niet en was echt verbaasd toen ik via Genlias zag hoeveel van Friesland kwamen.

Het klinkt trouwens of je dus mooi een stukje verder bent gekomen. Geeft toch altijd wel een kick als je een aantal dingen zomaar achter mekaar kunt vinden.

Sylvia

• 8 years later...
  • Member Group
nicole.schouten
Op 13-2-2011 om 17:30 zei tulpenkas:

Hoi Kèren en Sylvia,

Nogmaals mijn hartelijke dank. Ik heb 'm gevonden en ik had geboortejaar nog goed gegokt ook. Hij is gedoopt op 04-10-1735 zoon van Crelis Crelissen.

Groetjes,

Jacqueline

Hallo Tulpenkas, als een Schouten zoek ik nu naar dezelfde link tussen die Maarten Schouten en zijn voorouders. Mijn vraag is vooral, hoe je weet dat hij de zoon is van Crelis Crelissen. Alleen door zijn leeftijd? 

Ik hoop van harte dat je hier op wil reageren. Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Als je het wil kan ik meer van mijn stamboom laten zien, al staat hij nog niet op het internet. 

Hartelijke groet, 

Nicole Schouten