Member Group Benvan1947 Posted March 25, 2022 Member Group Share Posted March 25, 2022 Ik probeer te achterhalen waar het patroniem (Jans:) bij mijn oudgrootvader Maarten van Hagen in de Zuid-Hollandse klappers op het dopen over de periode 1756-1775 in district IX vandaan komt. Van hem is geen doopaantekening te vinden; daarover is in dit forum op 6 november 2014 al eens een vraag gesteld door Ludmilla. Maarten ging op 3 januari 1744 in Berkel en Rodenrijs in ondertrouw, trouwde daar (Gerecht) op 25 januari 1744 met Cornelia Jacobsdr. Reijneveen, liet in 1745 (Berkel), 1747, 1756 en 1760 (Nootdorp) kinderen dopen, was in 1748, 1749, 1752 en 1759 doopgetuige (peetvader), gaf in 1759 en 1761 in Vrijenban de lijken van zijn oudste zoon en vrouw aan en was op 9 november 1781 in Stompwijk getuige bij de ondertrouw van zijn zoon Jan (mijn oudvader). In al deze akten en aantekeningen wordt zijn achternaam alle kanten op verbasterd, maar er wordt nergens een patroniem vermeld. Hij ondertekende zijn ondertrouwakte in 1744 met “Maarten Van Hagen” en die van zijn zoon in 1781 met “Ma V Hagen”. Eén kind, Maria (waarvan overigens ook geen doop te vinden is) overleed na invoering van de burgerlijke stand en ook in haar overlijdensakte (14 oktober 1813, Pijnacker) staat geen patroniem bij de naam van haar vader. Het is mij dan ook een raadsel waar het patroniem in de klappers op het dopen 1756-1775 vandaan komt. In de klappers op het dopen én trouwen 1736-1755 stond overigens geen patroniem. Misschien is er ergens een mij onbekende notariële akte, maar dan nog is mijn vraag hoe de samensteller van de klappers daaraan gekomen is en waarom hij (of zij) die als ‘bron’ gebruikt heeft. Heeft iemand een idee hoe ik achter de herkomst van dit patroniem zou kunnen komen? Ik vermoed namelijk dat de naam van mijn oudovergrootvader geen Jan was, maar Bernardus of Barend. Als echter het patroniem in de klappers juist is, dan moet dit vermoeden fout zijn en moet ik in een andere richting gaan zoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group JPB Posted March 25, 2022 Member Group Share Posted March 25, 2022 als men een vraag op twee stamboomfora plaatst, moet men ook beide forabijdragen aanvullen, anders zouden vrijwilligers op dit forum hun tijd verspillen om informatie te vinden, die op het andere forum al werd aangereikt: Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Benvan1947 Posted March 25, 2022 Author Member Group Share Posted March 25, 2022 Sorry; hier heb ik niet bij stilgestaan. Omdat ik op het andere forum al diverse reacties heb ontvangen, wil ik de vraag/discussie op dit forum graag 'sluiten'. Hoe doe ik dat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder sadminF Posted April 8, 2022 Beheerder Share Posted April 8, 2022 @Benvan1947 we vergissen ons allemaal wel eens in ons streven een genealogische raadsel op te lossen. Is uw vraag nu beantwoordt? Zo niet sluit ik dit onderwerp niet af. Het bericht van @JPB maakt nu goed duidelijk dat uw ook op een ander forum geplaatst heeft. En de enige regel die geldt als men om meer dan één forum plaatst is dat kenbaar maken. Succes met het zoeken naar antwoord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts