Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Gedetineerden


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Goedemorgen,

 

Afgelopen week ben ik bezig geweest met het uitzoeken van een tak van mijn stamboom waar ik al een hele tijd niets aan gedaan had en ik heb zowaar weer wat nieuws kunnen vinden!

Zo vond ik dat twee mensen van die tak op enig moment gedetineerd waren. De een in de vrouwengevangenis in Gouda en de ander in de gevangenis in Amsterdam.

Weet iemand of er van die instellingen een register online staat (en waar) ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor Noord Holland al eens hier gekeken? 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 (hebben specifieke database gevangenen.

 

Voor Zuid Holland deze zoekwijzer: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

met vriendelijke groet, Bart

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je Bart.

Beide archieven staan dus NIET online. Ik heb het archief in Gouda gevraagd of ze kunnen kijken of ze de inschrijving waar het om gaat voor me kunnen scannen. Ik wacht hun antwoord af. Een dergelijk verzoek heb ik ook naar Haarlem gestuurd. Hopelijk willen ze die inschrijvingen voor me scannen. Zo niet, dan zal ik uitgebreid in het forum laten weten waar het over gaat en vragen of iemand toevallig bij die archieven in de buurt woont en daar dat voor me wil opzoeken. Ik wil niemand op kosten jagen, dus met zo'n €2,50 per liter benzine zie ik het ook zelf niet zitten om alleen voor zoiets naar een archief te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wellicht kijk ik verkeerd of vallen de door jou gezochte personen buiten de zoekopdracht.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/monthly_2022_03/image.png.fb19be0e30a430b1f03a8b43e9eafe55.png" />

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb een reactie uit Gouda gekregen waaruit blijkt dat er erg weinig bewaard is gebleven van de registratie van gevangenen uit 1855. Wat er is, is niet digitaal beschikbaar, dus zou ik er naar toe moeten.

Ook uit Amsterdam blijkt er niets uit het jaar waarin ik zoek online te staan. Ik zal dus wat uitgebreider mijn gegevens doorgeven. Misschien dat een van jullie, als je toch in het archief in Haarlem en/of Gouda bent, voor me zou willen kijken. Dit zijn mijn "zoekposten":

  1.  Bij de geboorte van zijn dochter Johanna op 12 februari 1819 in Amersfoort, bleek Aart van Dijk (ook wel Aart van den Ham) afwezig, want hij was gedetineerd in Amsterdam. Aart van dijk was de zoon van Jacobje van den Ham en was geboren in 1782 in Barneveld, waar hij ook overleed op 14-02-1822. Harmen Snel, van het Amsterdams Archief, schreef me dat het archief van de gevangenis in Haarlem ligt. Hij suggereerde nog toegang 345, inventaris 4 door te nemen, maar dat loopt net niet ver genoeg door.
     
  2. Op 09-08-1855 overleed (Catharina) Elisabeth van Waveren in de gevangenis voor veroordeelde vrouwen in Gouda. 
    Zij was in Maarsseveen geboren op 11-12-1826 als dochter van Thomas van Waveren en Elisabeth Brood. Op 30-06-1847 trouwde ze in Utrecht met Egbertus Remmers met wie ze op 04-12-1848 in Arnhem een dochter kreeg (die op 18-09-1851 weer overleed).

     
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...