Jump to content
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Raadsel betreffende Cornelia Maria van Dijk uit Delft.


Hgro

Recommended Posts

  • Member Group

Op 24 februari 1830 wordt Cornelia Maria van Dijk geboren in Delft. Zij is een dochter van Johannes van Dijk en Maria Holtsingel (ook Holtcingel). Op 27 september 1854 trouwt zij in Delft met Jacobus Drevijn en een jaar later op 28 november 1855 ook in Delft met Johan Hendrik Zee. Tot zover niets bijzonders. Omdat scheiden niet veel voorkwam, zal de eerste man wel kort na het huwelijk overleden zijn.

Maar nee. Jacobus Drevijn overlijdt pas in 1893. Johen Hendrik Zee in 1878. En uit beide huwelijken worden veel kinderen geboren. Uit het huwelijk met Jacobus Drevijn 10 kinderen in de periode 1853 tot 1867 en uit het huwelijk met Johan Hendrik Zee 13 kinderen in de periode 1855 tot 1874.

Toch gaat het volgens de twee huwelijksaktes om dezelfde Cornelia Maria. Zowel haar (correcte) leeftijd als haar (juiste) ouders worden in beide huwelijksaktes genoemd. Maar er zijn wel verschillende overlijdensaktes. De Cornelia Maria van Jacobus Drevijn overlijdt op 6 november 1907 in Hof van Delft en de Cornelia Maria van Johan Hendrik Zee op 2 maart 1914 in Delft. In beide overlijdensaktes staat een leeftijd die past bij het geboortejaar 1830 en worden haar (juiste) ouders genoemd.

Rara hoe kan dit?

Moet ik constateren dat Johannes van Dijk en Maria Holtsingel in 1830 twee dochters met de naam Cornelia Maria kregen? Ook al kan ik die tweede geboorteakte niet vinden. Misschien wel een tweeling met dezelfde voornaam? Kwam soms wel eens voor, maar in de geboorteakte is er niets dat dit doet vermoeden.

Wie weet dit raadsel op te lossen?

 

Hans Groeneveld

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Heb je de beide sets huwelijksbijlagen (resp. 1854 en 1855) bekeken?
Het is heel goed mogelijk dat het twee ongeveer gelijknamige meisjes Holtsingel van ongeveer dezelfde leeftijd betreft, waarvan één een verkeerd geboortebewijs overlegde. De rest van haar leven zat ze dan aan die gegevens vast...

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

het zal een klassieke fout bij de burgerlijke stand zijn, waarbij de verkeerde geboorteakte werd opgezocht, en deze gegevens vervolgens in het systeem bleven staan.

Er was in dit gezin een Cornelia Maria (1830) en een Maria Cornelia (1826)

dit is een bevolkingsregisterinschrijving van het gezin Drevijn, hierbij is uit te gaan van Maria Cornelia van Dijk (geb. 21.01.1826)

Please login or register to see this image.

/monthly_2021_12/image.png.4611bccf092a8eeb3b38ef3c67eee151.png" />

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Het betreft hier twee zusters
De bruid die in 1854 trouwt met Jacobus Devrijn ondertekent de huwelijkakte als Maria van Dijk. 
Ze erkennen en wettigen samen ook nog een kind geboren in 1853, genaamd Maria Elisabeth.

De bruid die in 1855 trouwt met Johan Hendrik Zee ondertekent met een andere handtekening.
Zij schrijft "Cornelie ja" van Dijk.
De moeder van de bruiden kan niet lezen en schrijven.

Ik ga er van uit dat de ambtenaar der Burgerlijke Stand tweemaal dezelfde geboorteakte heeft
gebruikt om een afschrift te maken. Dit noem ik "valse behulpzaamheid van een ambtenaar".
Er vindt dan een identiteitsverwisseling plaats, die moeilijk is te herstellen.
Wanneer je  een Ambtelijke Dwaling wilt laten herstellen, als belanghebbende, kun je een verzoekschrift
indienen bij de Rechtbank.

Dit soort fouten ben ik al meermalen tegen gekomen.
Een huwelijksakte is een juridisch dokument, een bladzijde in het register der Burgerlijke Stand is dat niet.
Iemand die haar voornaam niet helemaal goed kan schrijven, ziet natuurlijk niet dat er iets fout is
Je moet scherp opletten bij de ondertekening en dan gaat het soms nog fout.

Toen ik zelf destijds trouwde zag ik dat de assistent van de Ambtenaar der B.S. de huwelijksakte
al wegtrok toen mijn moeder nog maar de helft van haar handtekening had gezet.
Ik was als bruidegom in vier stappen bij hem en trok hem aan zijn jasje.
"Leg die akte terug, tot zij klaar is" beet ik hem toe.
Er ontstond enige hilariteit en de ambtenaar kreeg een rood hoofd en stotterde even.

mvg,
Henk Elsinga
Toen kwam het toch nog goed. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Beste Petra, JPB en Henk,

Dank voor jullie reacties. Jullie hebben het raadsel opgelost.

Misschien geen 100% sluitend bewijs, maar toch wel voldoende aannemelijk. Op basis van de ondertekening van de huwelijksaktes door de bruiden Van Dijk en de bevolkingsinschrijving van het gezin Drevijn kunnen we stellen dat zus Maria Cornelia van Dijk (geb. 21-01-1826) is getrouwd met Jacobus Devrijn en dat zus Cornelia Maria van Dijk (geb. 24-02-1830) is getrouwd met Johan Hendrik Zee.

De fout is dan gemaakt bij het eerste huwelijk. De 'vals behulpzame ambtenaar' die Henk opvoert, zou dit heel goed kunnen verklaren. Maar misschien is het wel anders gegaan.

Ik heb er geen belang bij / behoefte aan om deze fout gerechtelijk te laten corrigeren.

Nogmaals dank.

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...