Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

boeken over geschiedenis


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Er zijn talloze jeugdboeken die zich in de geschiedenis van ons landje afspelen, maar zijn er ook soortgelijke boeken voor volwassenen? Ik bedoel boeken waarin duidelijk wordt wat bijvoorbeeld de diverse oorlogen voor impact hadden op het dagelijks leven van "Jan met de pet".

Soms denk ik wel iets in te trant van: "je kunt toch niet kiezen in welk land je geboren wordt, dus maakt het eigenlijk ook niet uit aan wie je belasting betaalt. Laat de hoge heren dat maar onderling uitvechten en laat ons er buiten." Maar zo werkt het natuurlijk niet, dat begrijp ik ook wel. Toch moet h

et leven door gaan en moet er geoogst worden, vissen gevangen, getrouwd, begraven en kinderen krijgen liet niet op zich wachten....

Wie weet of over zulk soort zaken ook boeken zijn en zo ja, wat zijn de titels?

(met oog op het lijstje voor de Kerst)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik vond dit boek erg interessant "Kleine geschiedenis van de Nederlandse keuken" (voedsel is toch zeer bepalend voor de ontwikkeling van een volk)

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

bewerkt door JPB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is eens iets heel anders dan anders. Dank je wel JPB.

Ik ben geen kok, maar hou wel van kokkerellen en lekker eten. Misschien krijg ik nog wel ideeën.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,

Er zijn zoveel geschiedenisboeken geschreven, dat je ze in één mensenleven bij lange na niet uitgelezen krijgt,
en dan heb ik het alleen nog maar over de boeken die geschreven zijn over Napoleon.
De simpelste manier om een lijstje te maken van boeken is m.i. :
-zoek wat websites van bedrijven die boeken verkopen, bijvoorbeeld Bol.com, Het Boekwinkeltje, De Slegte in Rotterdam.
-bepaal jouw randvoorwaarden, om de boeken te vinden die jouw interesse hebben, bijvoorbeeld:
-tijdvak (oud of modern), soort boek, onderwerp, plaats of gebied of land, taal, schriftsoort, kostprijs.

 

Als je wat titels gevonden hebt, lees dan de reviews, en kies datgene wat het meest aan je wensen voldoet.
Bedenk dat oude drukken of herdrukken van Duitse boeken vaak in Gotisch schrift gedrukt zijn.
Franse historische boeken zijn vaak geschreven in Oud-Frans en Engelse boeken in Oud-Engels
Friese boeken of boeken in klassieke talen Latijn of Grieks zijn alleen leesbaar als je die taal machtig bent.

Met vriendelijke groet en fijne Feestdagen, voor zover dat laatste mogelijk is tijdens de lockdown.

Henk Elsinga  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je Henk.

Ik was al aan het zoeken geslagen en wat leuks gevonden:

- Noord-Brabant tijdens de Republiek der Verenigde Nederlanden.

- Noord-Brabant in de Bataafs Franse Tijd 1794-1813.

- Noord-Brabant in de 19e eeuw.

- De opstand in de Nederlanden.

- Het Maatschappelijke Leven onzer voorvaderen in de Zeventienden Eeuw.

- De Gouden Eeuw.

 

Dan kom ik de winter wel door, denk ik. 😀

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, ik zie dat je belangstelling hebt voor de regio Brabant en toen schoot me nog een boek te binnen:
Er zijn 6 dorpen in Brabant, die vroeger bij Zuid-Holland hoorden, maar ze lagen aan de Brabantse kant van de rivier.
De mensen die daar woonden waren overwegend Protestants en tijdens de 80-jarige oorlog kregen ze het slecht.
Tot die mensen behoorden ook enkele voorouders van mij, die later gevlucht zijn naar Drenthe.

Het dorp Sprang behoorde tot de zes Zuid-Hollandse dorpen, die tijdens de Tachtigjarige Oorlog net buiten de veilige
grens van het gewest Holland vielen en dat hebben ze geweten ! (Boek "Overleven buiten de Hollandse Tuin" van
Han Verschure, uitgave Raamsdonks Historie 2004). Jan Geijben en zijn vrouw Maaijken Adriaensen moeten de
ellende van de 80-jarige oorlog, die eindigde in 1648, nog meegemaakt hebben.

In het rampjaar 1672 brak opnieuw de oorlog uit, nu tussen de Republiek enerzijds en Engeland, Frankrijk, Munster
en Keulen anderzijds. Frankrijk viel de Zuidelijke Nederlanden binnen en veroverde een stuk van ons grondgebied.
Prins Willem III was benoemd tot Stadhouder en ging als hoogste militair Commandant met zijn leger het gevecht
aan. Tegen de achtergrond van zijn ervaringen en deze ontwikkelingen, kan ik mij voorstellen, dat Jan Geijben met
zijn gezin omstreeks 1672 zijn woonplaats verliet en naar de Noordelijke Nederlanden trok, waar hij een veilige
wijkplaats vond. Ze vestigden zich blijvend in Echtens Hogeveen en de kinderen vonden daar een levenspartner.

mvg,
Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...