Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

de familie Braber / Brammer in Delft rond 1700


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Jacob Cornelisz Braber en Barbara Blommendaal trouwden in Delft op 19-10-1687 en kregen 9 kinderen. Volgens mij is de volgorde zo:

  1. Marijtje, overleden vóór 1724, was getrouwd met Johannes Schreuder/Schroter
  2. Dievertje, ged. Delft 01-08-1688, was getrouwd met Jan van der Sloot
  3. Catharina, ged. Delft 30-07-1692, was getrouwd met Hendrik van der Steen
  4. Johanna (Anna), ged. Delft 24-07-1695, begr. 23-04-1771, was getrouwd met Johannes Boulijn
  5. Simon, was getrouwd met Aagje van der Burg
  6. Ariaentje, was getrouwd met Jan Schippers
  7. Cornelis
  8. Lijsbeth, was getrouwd met Lambert Abramsz van Tacken
  9. Sijmetie, was getrouwd met Jan Sevijn (Jean Chauvin)

 

Wat mij is opgevallen is dat Marijtje als eerste genoemd was in het testament dat Dievertje liet opmaken in 1714 toen ze nogal ziek bleek te zijn. Daarom denk ik ook dat ze het oudste zusje is van Dievertje. Als je echter kijkt naar de trouwdatum van hun ouders (19-10-1687) zou je zeggen dat de geboorte van Dievertje die van het eerste kind zou moeten zijn. Nu was moeder Barbara Bloemendaal eerder getrouwd geweest met Arij Brissij en kreeg met hem een dochter Maria die gedoopt werd op 17-02-1686. Ik vermoed dan ook dat Marijtje (kind 1.) deze Maria Brissij is en dus door Jacob Cornelisz Braber geadopteerd is. Is iets dergelijks na te zoeken? En zo ja ... waar?

 

Wat mij OOK opviel is dat soms de naam Braber wordt veranderd in Brammer. Dat is vooral hardnekkig bij Simon (kind 5), waarbij ook als zijn kinderen als Brammer gedoopt zijn. Soms werd Braber ook Brabers, maar dat is slechts een kleine verandering. Namen werden natuurlijk vooral op gehoor genoteerd, want de meesten konden toch niet lezen/schrijven. De "ellende" is dan wel dat soms twee personen die bijna dezelfde naam hadden, gemakkelijk met elkaar verwisseld werden door degenen die de indexen hebben samengesteld (waar ik dan weer gebruik moet maken om van alles te vinden).

Ik ben dan ook zeer benieuwd of ik zelf geen fouten heb gemaakt met het samenstellen van dit gezin.

 

Dit is overigens wel een interessante familie die duidelijk niet allemaal even goed met geld kunnen omgaan. De broer van Jacob, Cornelis Cornelisz Braber was getrouwd met Annetie Jacobs de Hoogh op 23-5-1694. Hij bezat op een gegeven moment 11 huizen, een herberg en twee poorten! Die moesten na zijn dood natuurlijk ver-erfd worden en omdat zij zelf geen kinderen hadden, waren de 9 kinderen van zijn broer de erfgenamen. Die stierven op een gegeven moment allen arm. 

 

Dan heb ik nog een "probleem": Op 30-10-1720 werd Cornelis Braber begraven en ik dacht dus dat dat de broer van Jacob was. Dat bleek niet te kunnen, want in 1724 lieten zijn vrouw en hij een testament opmaken. Deze Cornelis had volgens de begraafinschrijving 9 meerderjarige kinderen en woonde in de Dirk Langesteeg.

Toen Lijsbet in 1714 trouwde met Lambert van Tacken woonde zijn ook in die steeg. Hetzelfde geldt voor Marijtje die in 1715 met Johannes Schreuder trouwde.

Zou dit niet Cornelis Braber zijn geweest, maar Jacob Cornelisz Braber ? Jacob heeft immers die 9 kinderen en was in 1724 bij het maken van het testament van Cornelis in middels overleden.

 

Wie wil hier zijn/haar gedachten eens over laten gaan en met me delen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Update over Maria ... Ze werd gedoopt op 06-08-1690 in Delft als dochter van Jacobus Bramer en Barber Blomdaal, met als getuigen Cornelis Bramer, Cornelia Abrams en Arijaantie Paules. Het zou kunnen dat de eerste haar oom is, maar de eerste twee zouden ook haar grootouders kunnen zijn. Dat moet ik nog uitzoeken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb zojuist eens ouderwets een pen en papier erbij gepakt en de namen van de kinderen erop gezet, met daarachter - voor zover ik dat weet - hun geboorte jaar, het jaar van hun trouwen en hun overlijdensjaar.

Hieruit kan ik opmaken dat ik dus 2 kids erbij heb zitten die - met hun echtgenoten - schijnbaar bij een andere familie horen, want:

Simon trouwde met Aagje van de Burg in Delft op 09-11-1698. Dat is slechts 11 jaar nadat Jacob en Barbara (zij vermeende ouders) waren getrouwd en hij was niet het eerste kind; dat was Dievertje. Hetzelfde geldt voor Sijmetie die op 26-10-1698 met Jan Sevijn trouwde....

Kortom ... er moeten nog ergens gegevens over een andere Simon en Sijmetje zijn die WEL in dit gezin passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...