Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Middeleeuws vlechtwerk openen met GensDataPro


Enno Borgsteede

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Hallo allemaal,

 

Dit weekend kwam ik een oude DVD tegen van de NGV, met een grote stamboom van Karel de Grote, en een speciale viewer, die een aangepaste versie van GDP lijkt te zijn.

 

Als ik naar de bestanden kijk, dan krijg ik het vermoeden, dat ik die met GensDataPro zou moeten kunnen openen, om er voor eigen gebruik een GEDCOM-bestand van te maken, dat ik dan zelf weer in Gramps kan importeren als een soort van naslagwerk.

 

Is zoiets mogelijk, bijvoorbeeld door het aanpassen van een bestandsnaam, of extensie. En kan ik dan ook een GEDCOM-export doen, of moet ik dan voor GDP betalen?

 

Als ik gegevens gebruik, zal ik uiteraard aan bronvermelding doen. Het gaat me nu vooral om de toegang.

 

vriendelijke groeten,

 

Enno

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als het bestand meer dan 250 personen bevat kun je geen export naar gedcom meer doen met de demo versie, je kunt wel een groot bestand inlezen (meer dan 250 personen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede
7 uur geleden zei Peter:

Als het bestand meer dan 250 personen bevat kun je geen export naar gedcom meer doen met de demo versie, je kunt wel een groot bestand inlezen (meer dan 250 personen)

Dat gaat em dan niet worden, los van het feit dat het bestand niet te openen is, en de GDP-helpdesk ook niet echt meewerkt.

 

Ik heb het bestand inmiddels wel geopend met Firebird 2, de database engine, die afwijkt van de engine die GDP normaal gebruikt. Maar of het dan ook echt de moeite waard is om het aan eigen software te koppelen weet ik nog niet.

 

Ken je toevallig alternatieven die in GEDCOM-formaat te vinden zijn? Ik heb MIDVORST.GED en VORSTEN.GED van Frans Roelvink, op een DVD van de HCC, maar die bestanden zijn wel 25 jaar oud, en zonder bronvermelding, anders dan een algemene in de bijgevoegde TXT.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Enno,

 

Als je 2 gedcom bestanden hebt kun je deze toch in ieder willekeurig stamboomprogramma inladen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede
4 uur geleden zei Peter:

Enno,

 

Als je 2 gedcom bestanden hebt kun je deze toch in ieder willekeurig stamboomprogramma inladen?

 

Jazeker, maar ik zoek nou juist alternatieven, want die op de DVD zijn 25 jaar oud, zoals ik hierboven al schreef.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Enno,

 

ik begrijp helaas nog steeds het probleem niet, je zegt dat deze gedcoms ongeveer 25 jaar oud zijn dus dan stammen ze ongeveer uit 1996. In 1996 hadden we Gedcom v.5.5 en de laatste versie stamt uit 2019 Gedcom v.5.5.5.  Het lijkt mij dat je deze redelijk goed kunt openen met ieder stamboomprogramma dat je hiervoor wilt gebruiken. Misschien dat er sommige zaken niet helemaal correct kunnen worden ingelezen, maar daar krijg je dan vanzelf melding van. Heb je 1 van deze Gedcoms bijvoorbeeld al geprobeerd in te lezen met bijvoorbeeld Aldfaer (gratis)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Waar het mij om gaat is de kwaliteit van de data. Die GEDCOM's van Frans zijn technisch goed leesbaar, maar ze zijn inmiddels door hem uitgebreid, en verbeterd, en beschikbaar op de site van Pro-Gen, als datasets voor Pro-Gen zelf:

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Als ik deze in Pro-Gen installeer, kan ik ze ook met de demo naar GEDCOM exporteren, en inlezen in Gramps, want dat is de software die ik gebruik. Technisch lukt me dat wel, en de data komt dus ook wel goed aan. Maar ook in deze nieuwe data van hem, zo'n 33.000 personen totaal, maar netto een paar duizend minder door de overlap tussen deze projecten, vind ik nog niet de helft van het aantal personen in Middeleeuws Vlechtwerk, want dat bevat meer dan 84.000 personen, met bronnen, en plaatjes.

 

bewerkt door Enno Borgsteede
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dus als ik het goed begrijp zit de beperking in de export van de gedcom die je maakt in de demo van  Pro-Gen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede
1 uur geleden zei Peter:

Dus als ik het goed begrijp zit de beperking in de export van de gedcom die je maakt in de demo van  Pro-Gen?

Nee, die demo werkt perfect, en exporteert ook. Het gaat om de data op de DVD van Middeleeuws Vlechtwerk. Die is niet toegankelijk zonder de viewer, of zonder te hacken. Dat heb ik hierboven ook geschreven, dat Pro-Gen ook met de demo goed exporteert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep

Beste meneer Borgsteede, heeft u inmiddels een antwoord gevonden op uw vraag en, zo ja, welk antwoord?

 

En zou u weten hoe ik nog aan een exemplaar van de DVD 'Middeleeuws Vlechtwerk' uit 2011 zou kunnen komen, of hoe ik er een zou kunnen lenen?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Beste Ewoud,

 

Ik heb een antwoord, en het kan officieel niet. De reden daarvoor is, dat de auteur een speciale versie van GDP heeft gemaakt, die een ander soort database gebruikt, die niet compatibel is met de normale GDP-bestanden. Ik zou daar als software engineer met enig kunst- en vliegwerk wel op in kunnen breken, maar dat is me teveel moeite.

 

Je zou de DVD ook van mij kunnen lenen, als je in de buurt van Driebergen woont. Ik ga hem wegens auteursrechten zelf niet on-line zetten, al is dat qua omvang tegenwoordig goed mogelijk. De volgende versie moet ook voor NGV-leden on-line komen, als ik het goed begrijp, maar ik ben geen lid, en ik word het ook niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Enno,

 

Dank voor je snelle reactie, en voor je vriendelijke aanbod. Dat laatste hou ik graag nog even in beraad, ik ga eerst nog een andere manier proberen.

 

Intussen zag ik op Genealogie Online dat er een nog veel grotere database is gebouwd: 'West-Europese adel', met ruim 385.000 namen!  Niet te downloaden, niet te importeren, neem ik aan. 

 

Nogmaals dank, en vriendelijke groet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede
4 uur geleden zei Ewoud:

Intussen zag ik op Genealogie Online dat er een nog veel grotere database is gebouwd: 'West-Europese adel', met ruim 385.000 namen!  Niet te downloaden, niet te importeren, neem ik aan. 

Niet van die site, maar ik heb een vergelijkbaar bestand, dat iets kleiner is, maar niet veel. Het is ooit met Aldfaer gemaakt, door een mij onbekende auteur, en daardoor heeft het geen bronvermeldingen volgens het boekje, maar wel veel notities, en ik heb dat ergens in Gramps, en ik kan daar ook wel een GEDCOM van maken.

 

En ik heb nog een ander bestand, dat met PAF is gemaakt, en bijna 2 keer zo groot is, en meer dan 600.000 personen bevat. Hierin zitten alleen nogal wat levende personen, waaronder bekende genealogen. En volgens dat bestand ben ik niet alleen een nazaat van Karel de Grote, maar ook van Jezus Christus, en uiteraard ook van Adam en Eva. En dit bestand gaat zelfs nog verder terug dan die twee, met o.a. Lilith, die als ik het goed begrijp ook als een soort oermoeder werd beschouwd. Ik kende haar tot nu toe alleen van de TV-serie True Blood, maar heb haar dus ook in een GEDCOM-bestand. Het bestand bevat ook vorsten uit andere streken, zoals de Egyptische farao's, en nog veel meer. En bij sommige personen staan zeer uitgebreide notities, al zijn dat soms eerder legendes.

 

Middeleeuws vlechtwerk is interessant, omdat het naar mijn idee de meest betrouwbare bronnen citeert, zoals De Nederlandse Leeuw, diverse adelsboeken, etc.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...