Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

generatie 7


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Een beetje vage titel, maar ik zal het uitleggen. In mijn genealogieprogramma kun je "oudsten" laten weergeven. Dat zijn de verst ingevoerde voorouders van de probant en het programma geeft aan hoe veel generaties het terug is.

De oudste voorouders van mij (en ook die van mijn vrouw) in generatie 7 beginnen nu zo'n beetje op te raken, wat dus wil zeggen dat ik daar de ouders van gevonden heb. Bij mij zijn er nog 3 koppels en 2 personen over, bij mijn vrouw nog 1 koppel en 4 personen. De tijd lijkt rijp om jullie allemaal te hulp te roepen.

 

Laat ik beginnen met het kortste rijtje, die van mijn vrouw:

Lammert Wouterse Keijzer verwekte bij de ongetrouwde Geertje Hendrikze een dochter, Grietje Lammertse Keijser, ged. 08-02-1796 in Hoogland; trouwt op 17-04-1822 in Hoogland met Antonie Epskamp; overl. 08-11-1847).

Geertje Hendrikze trouwde(1) op 01-07-1796 in Hoogland met Jan Tonen en (2) op 22-11-1801 in Hoogland met Wessel Teunisse. Ze overleed op 09-07-1818 in Hoogland.

Lammert Wouterse Keijzer trouwde op 28-02-1802 in Achterveld met Diena van Wijk. Hij overleed op 31-05-1804.

 

Geertje Hendrikze zou ca 1763 geboren moeten zijn omdat ze volgens haar man Wessel Teunisse bij haar overlijden 55 jaar zou zijn. Helaas werd geen melding gemaakt van de namen van haar ouders. Bij haar 1e huwelijk staat dat ze geboren is "onder de Carspele van Leusden", net als haar man Jan Tonen, maar woonde (in 1796 dus) "onder de gerechte van Hoogland". 

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat beide uitdrukkingen betekenen dat ze niet IN, maar BUITEN de genoemde plaatsen woonde. Bij een of andere boer als huishoudster of zo.

Bij haar 2e huwelijk staat overigens dat ze "geboortig is van Hamelsveld onder het voormalig Stichts" en toen woonde ze onder Barneveld.

 

Hamelsveld zal nu Hamersveld heten en hoort bij, of is een onderdeel van Leusden. Ik heb mijn schoonouders daar wel over horen praten. 🙂 (niet in of over die tijd overigens, zo oud ben ik nog lang niet!)

 

Wat ik zoek is de dopen van Geertje Hendrikze en Lammert Wouterse Keijzer (die z-en mogen ook s-en zijn)

 

Wie kan me helpen?

Vast bedankt voor de moeite.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

08.09.1762 Wouter Hermanse Keijser (Rijkje Lammertsen weduwe van Hermen Gerritsen Keijser zijn moeder in dit huwelijk geconsenteert) & Elisabeth Hermense van Loenen, met haar broeder Aalbert Hermense van Loenen
29.09.1762 Wouter Hermsen & Elisabeth Hermsen, "unus famulus op Soonebrink et altera ancilla op d. grote Riet" [Achterveld rk]
        *08.07.1763 Hermannus. Wouter Hermsen & Elisabeth Hermsen, in Hamersveld. get: Lammertje Hermsen
       *06.09.1765 Jacobus. Wouter Hermsen & Elisabeth Hermsen, in Hamersveld. get: Adrii Tönissen van Kauenhoven
19.09.1766 Wouter Hermense weduwenaar van Elisabeth Hermense wonende onder den geregte van Stoutenburg & Geertje Dirksen van Druten, met haar vader Dirk Jansen van Druten wonende onder deze geregte in de buurt Hamezvelt [Leusden civ]
       *15.09.1767 Rijkje. Wouter Harmse & Geerje Dirks, aen de swarte weg. Jannitje Hendriks [Hamersveld rk]
       *05.10.1768 Jannettje. Wouter Harmese & Geertien Dirks, aen de swarte weg bij het vliet. get: Jannettje Hendriks [Hamersveld rk]
       *03.02.1770 Dirk. Wouter Harmese & Geertie Dirks, bij het vliet onder Stoutenburg. Jannettje Hendriks
       *13.01.1773 Lambertus. Walterus Harmse & Gerarda Dirckx. get: Joanna Henderick [Amersfoort rk Kromme Elleboog]
       *21.05.1776 Henderik. Wouter Harmese & Geertien Dirksse, aen de swarte weg. get: Barbara Toone [Hamersveld rk]

05.02.1792 Wouter Hermense Keijser weduenaar van Geertje Dirksen & Angenietje Peterse wed. van Wouter Peterse, beide onder deeze geregte in de buurt Hamersvelt [Leusden civ]
17.11.1798 Wouter Keijzer [Leusden]
16.10.1812 Angeniet Pieters [Leusden]

bewerkt door JPB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

 01.07.1796 Jan Tonen jongm. geboren onder den carspel van Leusden en wonende onder den ambte van Barneveld & Geertje Hendrik j.dogt. geboren onder den carspel van Leusden en wonende onder desen gerechte van Hoogland [Hoogland civ]
       *09.12.1798 Antonius. Joann Thonen & Geertje Hendriks, Krijenaart. get: Maria Sivers [Achterveld rk]

05.01.1801 Jan Toonen [Barneveld]

 16.10.1801 Bessel Teunissen j.m. geboren en wonende onder Barneveld oud 25 jaar & Geertje Hendriksen weduwe van Jan Tonen geboren van Hamesveld onder het voormalig Sticht en thans wonende onder Barneveld, oud 34 jaar. 01.11.1801 geen attest van solemnisatie ingekomen [Barneveld civ → en niet Hoogland zoals in de vraag vermeld...]

       *11.07.1802 Marritje. Wessel Teunisse & Geertje Henderiks. get: Grietje Aarts [Hoogland rk]

 

het enige ouderpaar dat in aanmerking lijkt te komen:


∞ 29.05.1761 Hendricus Janssen, jongman, gebooren even buijten de vrijheijd van de stad Harderwijk op de huijse Essenburg & Grietje Aartsen, jonge dogter, beijde wonende in de Hoeff onder den gerechte van Emiclaar
       05.05.1763 Jan. Henderik Janse & Grittie Aertse, op Wellom op Heetvelt. get: Dirkkje Timisse [Hamersveld rk]
       
08.10.1764 Geertruij. Henderik Jansse & Grittie Aarts, op Wello op Heetvelt. get: Dirkkje Timmessen [Hamersveld rk]
       28.01.1767 Aart. Henderik Janse & Grittie Aarts, op Wellum op Heetvelt. get: Annettie Aarts [Hamersveld rk]

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wow JPB, Ben ik een dagje niet op het forum en je hebt er gewoon een heel gezin voor me bij gevonden. Bij deze ben je benoemd tot hofleverancier. 😜

Ik ga het verwerken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
21 uur geleden zei JPB:

 

29.09.1762 Wouter Hermsen & Elisabeth Hermsen, "unus famulus op Soonebrink et altera ancilla op d. grote Riet" [Achterveld rk]

"een knecht op Soonebrink en daarna dienstmaagd op de grote Riet" ... Zou dit gaan over zowel bruid als bruidegom, of alleen over de bruid (die dan 2 banen zou hebben gehad)? Of zouden ze dit als opsomming bedoelen ... eerst het beroep van de gom en daarna dat van de bruid?

 

Eigenlijk is dit het enige vraagje dat overblijft: Ik weet dat in de regio Amersfoort/Leusden ook nu nog veel RK kerken zijn. Waarom zouden ze dan op de NH begraafplaats zijn begraven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

misschien is "et altera ancilla" ter vertalen als "en de laatste dienstmaagd" i.p.v. "en daarna dienstmaagd" ... maar ik ben geen latinist.

 

17 minutes ago, Framegote said:

Waarom zouden ze dan op de NH begraafplaats zijn begraven?

eenvoudig: er waren geen katholieke begraafplaatsen.

(de katholieke kerkdiensten werden ook slechts gedoogd en er was in die tijd zelden sprake van een officieel r.k. kerkgebouw)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
10 minuten geleden zei JPB:

misschien is "et altera ancilla" ter vertalen als "en de laatste dienstmaagd" i.p.v. "en daarna dienstmaagd" ... maar ik ben geen latinist.

 

eenvoudig: er waren geen katholieke begraafplaatsen.

(de katholieke kerkdiensten werden ook slechts gedoogd en er was in die tijd zelden sprake van een officieel r.k. kerkgebouw)

 

aha. Ik wist wel dat de leden van de Waalse kerk bij de NH kerk werden begraven, maar dat kwam - dacht ik - doordat ze ook in die gebouwen hun diensten hielden. Dat de RK geen eigen kerk en begraafplaats had wist ik niet. Ze hielden dus niet eens hun overleden kerkleden bij, begrijp ik.

Goed ... na de siesta op naar het volgende mailtje ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

de Waalse kerk is natuurlijk een ander verhaal; dat was een hervormde kerk die in lijn was met de synode van Dordrecht...

 

Maar de katholieke kerken waren in de 80jarige oorlog ingenomen door de hervormden; openlijke belijdenis van het katholieke geloof was formeel niet toegestaan, maar kerkelijke diensten werden min of meer gedoogd (afhankelijk van de tolerantie van het plaatselijke bestuur). Vandaar de schuilkerken in A'dam (bijv Ons’ Lieve Heer op Solder), formeel, en uiterlijk geen kerk maar wel dienstdoend als kerkgebouw. Maar zonder kerk kun je niet in een kerk (of kerkhof) begraven, dus ben je aangewezen op gemeentelijke begraafplaatsen of hervormde kerkhoven. 

Wat je dan aan "begraafregisters" van katholieke staties wel incidenteel kunt aantreffen zijn bijv. rekeningen voor de verschillende aspecten van begrafenisdienst (of bijv. het aflezingenregister van statie 't Boompje in A'dam [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

In de generaliteitslanden, "de bezette gebieden", kon het katholieke gelof nog wel openlijk worden beleden, en bezat de kerk in de meeste plaatsen nog haar gebouwen en kerkhoven. Wat wel opvalt bij de zuidnederlandse roomse begraafregisters, is dat men veelal de gestorven kinderen weglaat in de begraafregisters

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 6-10-2021 om 15:33 zei JPB:

 01.07.1796 Jan Tonen jongm. geboren onder den carspel van Leusden en wonende onder den ambte van Barneveld & Geertje Hendrik j.dogt. geboren onder den carspel van Leusden en wonende onder desen gerechte van Hoogland [Hoogland civ]
       *09.12.1798 Antonius. Joann Thonen & Geertje Hendriks, Krijenaart. get: Maria Sivers [Achterveld rk]

05.01.1801 Jan Toonen [Barneveld]

 16.10.1801 Bessel Teunissen j.m. geboren en wonende onder Barneveld oud 25 jaar & Geertje Hendriksen weduwe van Jan Tonen geboren van Hamesveld onder het voormalig Sticht en thans wonende onder Barneveld, oud 34 jaar. 01.11.1801 geen attest van solemnisatie ingekomen [Barneveld civ → en niet Hoogland zoals in de vraag vermeld...]

       *11.07.1802 Marritje. Wessel Teunisse & Geertje Henderiks. get: Grietje Aarts [Hoogland rk]

 

het enige ouderpaar dat in aanmerking lijkt te komen:


∞ 29.05.1761 Hendricus Janssen, jongman, gebooren even buijten de vrijheijd van de stad Harderwijk op de huijse Essenburg & Grietje Aartsen, jonge dogter, beijde wonende in de Hoeff onder den gerechte van Emiclaar
       05.05.1763 Jan. Henderik Janse & Grittie Aertse, op Wellom op Heetvelt. get: Dirkkje Timisse [Hamersveld rk]
       
08.10.1764 Geertruij. Henderik Jansse & Grittie Aarts, op Wello op Heetvelt. get: Dirkkje Timmessen [Hamersveld rk]
       28.01.1767 Aart. Henderik Janse & Grittie Aarts, op Wellum op Heetvelt. get: Annettie Aarts [Hamersveld rk]

 

Dat ouderpaar had ik ook in mijn aantekeningen staan.  Zo ver ligt Harderwijk ook weer niet.

 

 

bewerkt door Framegote
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In Harderwijk werd op 28-01-1746 gedoopt Hendrik, zoon van Jan Lucasz van Rossem en Geertje Hendriksz...

Dat is de enige doop in de periode 1730-1750 van een Hendri* met vader Jan en moeder Geertje in Harderwijk. Die namen zij dezelfde als de eerste twee van Hendricus Janssen en Grietje Aartsen. Familienamen werden wel vaker weggelaten.... zouden  zij dat zijn? Bij zijn doop staat niets over een woonplaats ...

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 (scan 30)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
1 uur geleden zei JPB:

de Waalse kerk is natuurlijk een ander verhaal; dat was een hervormde kerk die in lijn was met de synode van Dordrecht...

 

Maar de katholieke kerken waren in de 80jarige oorlog ingenomen door de hervormden; openlijke belijdenis van het katholieke geloof was formeel niet toegestaan, maar kerkelijke diensten werden min of meer gedoogd (afhankelijk van de tolerantie van het plaatselijke bestuur). Vandaar de schuilkerken in A'dam (bijv Ons’ Lieve Heer op Solder), formeel, en uiterlijk geen kerk maar wel dienstdoend als kerkgebouw. Maar zonder kerk kun je niet in een kerk (of kerkhof) begraven, dus ben je aangewezen op gemeentelijke begraafplaatsen of hervormde kerkhoven. 

Wat je dan aan "begraafregisters" van katholieke staties wel incidenteel kunt aantreffen zijn bijv. rekeningen voor de verschillende aspecten van begrafenisdienst (of bijv. het aflezingenregister van statie 't Boompje in A'dam [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

In de generaliteitslanden, "de bezette gebieden", kon het katholieke gelof nog wel openlijk worden beleden, en bezat de kerk in de meeste plaatsen nog haar gebouwen en kerkhoven. Wat wel opvalt bij de zuidnederlandse roomse begraafregisters, is dat men veelal de gestorven kinderen weglaat in de begraafregisters

 

Ik heb me wel altijd in geschiedenis geïnteresseerd, maar dom genoeg was het nooit bij me opgekomen om dat te combineren met genealogie. Sinds de lagere school is de vaderlandse geschiedenis een beetje (veel) weggezakt. Zeker nu ik in diverse takken richting Gouden Eeuw kom is het handig om te weten wat er zoal speelde!

Wat ik wel begrijp is dat men in die tijd vreselijk veel (en ver) liep. We hebben het in DIT verhaal over Harderwijk en Leusden, maar in diezelfde tijd liep een ander familielid van me van Zutphen naar Ieper en dat is toch zo'n 300 km als je rechtstreeks gaat. Volgens Google Maps 62 uur lopen!  Diezelfde persoon zou ook naar Geneve zijn geweest (760 km enkele reis) om binnen een jaar terug te komen en weer te vertrekken naar Utrecht. Ik moet er niet aan denken! In het beste geval zal er een paard of paard-en-wagen beschikbaar zijn geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Waarom niet gewoon: de één dienstknecht en de ander dienstmaagd?  Dan zou het over resp. bruidegom en bruid gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En naar aanleiding van R.K. begraafplaatsen: in mijn ervaring (let wel: mijn ervaring) hielden R.K. pastoors minder bij dan de NH predikanten. Lidmaten kenden ze niet, dus op die manier een verhuizing identificeren lukt niet.

En sterfgevallen werden doorgaans ook niet geboekt. Vaak wél het toedienen van de laatste sacramenten, maar daar hoefde geen overlijden op te volgen en dat kan (dus ook) meermalen bij dezelfde persoon geschieden. Hoogstens staat er bij die notitie "obiit", maar dat hoeft niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
17 minuten geleden zei Petra:

Waarom niet gewoon: de één dienstknecht en de ander dienstmaagd?  Dan zou het over resp. bruidegom en bruid gaan.

Zo heb ik het inderdaad in mijn bestand gezet. De scan heb ik er ook bij, dus ik kan het altijd na kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
12 minuten geleden zei Petra:

En naar aanleiding van R.K. begraafplaatsen: in mijn ervaring (let wel: mijn ervaring) hielden R.K. pastoors minder bij dan de NH predikanten. Lidmaten kenden ze niet, dus op die manier een verhuizing identificeren lukt niet.

En sterfgevallen werden doorgaans ook niet geboekt. Vaak wél het toedienen van de laatste sacramenten, maar daar hoefde geen overlijden op te volgen en dat kan (dus ook) meermalen bij dezelfde persoon geschieden. Hoogstens staat er bij die notitie "obiit", maar dat hoeft niet.

 

hmm ... heel veel van mijn voorouders blijken niet katholiek te zijn geweest, want ik ben dit niet vaak tegengekomen. Weer wat geleerd. Dank je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...