Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

online zoeken


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo samen,

Ik heb al eens mijn idee over online zoeken geuit tegen een archivaris, die meteen in de verdediging schoot .... dat is helemaal niet nodig, dacht ik, want ik heb de beste bedoelingen.

Hoe mooi zou het zijn als er 1 website zou zijn - of dat nou WieWasWie is of Openarch, of iets totaal anders - waar iedereen de index van alle gescande documenten in ALLE Nederlandse archieven zou kunnen doorzoeken. Het voordeel daarvan is dat je bijvoorbeeld niet hoeft te weten dat Scherpenzeel in Gelderland ligt en Woudenberg in Utrecht. Die plaatsen liggen zo'n beetje tegen elkaar aan en men trouwde vaak onderling ook. Hierdoor is het NU lastig zoeken, want waar werden de kids gedoopt en waar woonde men eigenlijk. En dan zijn er nog de 12 provinciale archieven waarvan er veel slechts een klein deel van de provincie beheren. Als ik naar het Noord-Hollands Archief ga, vind ik daar eigenlijk alleen de akten van regio Haarlem, terwijl - om maar wat te noemen - Laren (in 't Gooi) toch ook in Noord-Holland ligt.

Er zal hier en daar natuurlijk wel een financiële aderlating moeten worden gedaan, maar volgens mij willen alle archieven hetzelfde: hun "schatten" ontsluiten voor het publiek. Wat zou het dan mooi zijn als ze allemaal samenwerken, zodat het voor ons als publiek makkelijker wordt om te vinden wat we zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
4 uur geleden zei ErickJ:

Ja, waarom makkelijk voor de genealogen als het ook moeilijk kan?

Ja, dat denk ik ook wel eens. 😂

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

be careful what you wish for...

 

een gecentraliseerde website is geen garantie dat de user experience beter wordt. Je reduceert misschien het aantal mogelijke zoekingangen, maar daar staat tegenover dat je in een gecentraliseerd data model ook veel informatie verliest en je afhankelijk wordt van 1 website met 1 IT aanbieder.

Het beste voorbeeld daarvan is het A2A data model dat o.a. WieWasWie hanteert. Hierbij gaat men dus uit van een lowest common denominator (bijv. slechts 14 rollen) en wordt alle andere data die archieven hebben geïndexeerd weggelaten. (zo kun je bij het Zeeuws Archief (en ook op de oude website van het Stadsarchief A'dam) bijv. filteren op vorige partner, wat bij WieWasWie niet mogelijk is). En je krijgt zeer veel generieke data: zon zijn bij het Stadsarchief Amsterdam alle "begravenen" tegenwoordig "geregistreerden", net zoals o.a. alle personen in notariële akten, dus een filter op rol=geregistreerde leidt nergens heen

Het andere zeer ernstige gevolg van standaardisering is, dat archiefinstellingen in hun "VeleHanden"-projecten ook geen moeite meer doen om deze gegevens te indexeren en daarmee doorzoekbaar te maken (ik spreek uit ervaring in het Huwelijken-project van het Gelders Archief)

En er kunnen consequenties zijn voor de interpretatie van de AVG, die bij vele archiefinstellingen anders is: bij sommige archieven kan men meer gegevens zien dan bij andere, maar als men als compromis een strenge interpretatie neemt, kan dit genealogisch onderzoek juist moeilijker maken. 

Een ander voorbeeld van "slechte data" is het bizarre periode-veld in WieWasWie, waar men veelal niet de akte/registratie-data heeft opgenomen maar de data van het register, en je onmogelijke zoekresultaten krijgt bij een datum filter en personen onvindbaar blijven.

 

OpenArchieven is ook geen groots alternatief, omdat het bijv. geen optie biedt te zoeken op een combinatie van personen, en de zoek- en filteroptie suboptimaal zijn 

(en ik ben huiverig voor zijn disclaimer: "Coret Genealogie mag Open Archieven naar eigen inzicht en op ieder door hem gewenst moment veranderen of beëindigen, met of zonder voorafgaande verwittiging en is daarbij niet aansprakelijk voor de gevolgen van verandering of beëindiging." (sinds het einde van zoekakten.nl is afhankelijkheid van één persoon geen goede basis gebleken)

 

En dan hebben we het nog niet gehad over de drie Nederlandse aanbieders van gegealogische IT-systemen - Picturae, De Ree Archiefsystemen, DeventIT -, die alle (en vooral de laatste) hebben bewezen weinig interesse te hebben in user experience, system performance en functionaliteit...

Zolang alles niet gecentraliseerd is, is er tenminste nog enige vorm van competitie of innovatie mogelijk, en zijn we in Nederland nog ver verwijderd van een betaalmuur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar ... zoals het nu is is alles behalve prettig werken. Ik vind het geen probleem als ieder zijn eigen toko heeft, maar laat dan in ieder geval de index centraal komen, eigenlijk zoals WieWasWie bedoeld is. Dat je van daar dan wordt doorgestuurd naar het archief dat de data beheert is pas het volgende probleem. Als allereerst maar alle archieven met 1 site meedoen en niet het wiel proberen uit te vinden.

Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld SALHA, in Heusden. Die doen niet mee met WieWasWie, maar men wordt er zonodig wel naar doorgestuurd. Als dan de door jouw al gemelde fout in de index van WieWasWie staat, dat de datum van het register in de index staat ipv de datum van het feit en je meldt dat, krijg je dus te horen: "wij doen daar niet aan mee, stuur je klacht maar naar wiewaswie", of woorden van gelijke strekking. 

Fouten maken (bijvoorbeeld die datums in de index van WieWasWie) is menselijk en daar valt middels controles en het melden ervan wel wat aan te doen. 

Als dan alle neuzen richting 1 index-site staan, komen de diverse eigen sites die min of meer uniform zouden moeten zijn. Hoewel ... een beetje eigen stijl is niet verkeerd. DeventIT zou moeten worden verbannen van een service gericht systeem. Die zijn inderdaad volstrekt waardeloos voor onze onderzoeken. Om hun sites te kunnen begrijpen heb je een heel andere studie en interesse nodig.... en een handboek! Als ik iets zoek op een site van hun, doe ik tegenwoordig niet eens meer de moeite, maar email meteen een van de medewerkers met de vraag of ze een link, of beter nog, een scan hebben.

Amsterdam schijnt bezig te zijn aan een update van hun site. Er komen dus weer nieuwe mogelijkheden en ze vragen gebruikers naar hun wensen om de site beter te maken. Klinkt niet gek! Dat zouden meer archieven moeten doen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...