Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

kamerbekleder


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Een van mijn voorouders was rond de eeuwwisseling van de 17e en 18e eeuw kamerbekleder in Zutphen.

Tegenwoordig zou men dat behanger noemen, schat ik, maar destijds bekleedde men de muren met tapijten. Tenminste, die gedachte heb ik. Nu kan ik me niet voorstellen dat "jan met de pet" daar geld genoeg voor zou hebben, dus vermoed ik dat de klanten van mijn voorouder "uit gegoede kring" kwamen. Als dat zo is, zou het zomaar kunnen zijn dat een kamerbekleder ook een beroep van enig aanzien was en dat hij zou moeten voorkomen in de boeken van de gemeente.

Klopt mijn denkwijze tot nu toe, denken jullie?

 

Tot op heden heb ik hem nog niet kunnen vinden in de (online) boeken van de gemeente Zutphen. Overigens is het enige moment dat ik heb gezien dat hij kamerbekleder was, zijn ondertrouw in Amsterdam geweest. Daarna is hij door mij alleen bij zijn trouwinschrijving en bij de dopen van zijn zoons in een boek gesignaleerd.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

het lidmatenregister van de Waalse Kerk te Zutphen begint in 1720, daarin zijn opgenomen "maistre David tapissier avec a femme" [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]. In 1726 wordt als lidmaat aangenomen "Jean Lewis"; hij vertrekt in datzelfde jaar [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

en in 1752 worden als vertrekkende lidmaten geregistreerd: "Mr. Jean Lewis & Mdlle Marguerite McKai sa femme" [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
4 uur geleden zei JPB:

het lidmatenregister van de Waalse Kerk te Zutphen begint in 1720, daarin zijn opgenomen "maistre David tapissier avec a femme" [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]. In 1726 wordt als lidmaat aangenomen "Jean Lewis"; hij vertrekt in datzelfde jaar [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

en in 1752 worden als vertrekkende lidmaten geregistreerd: "Mr. Jean Lewis & Mdlle Marguerite McKai sa femme" [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

Jeetje. je bent geweldig JPB. Dank je wel. Ik zoek al een hele tijd naar zoiets.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

mocht je het nog niet kennen, er is ook een boekje geschreven over dit geslacht:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
1 minuut geleden zei JPB:

mocht je het nog niet kennen, er is ook een boekje geschreven over dit geslacht:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Dat ken ik inderdaad. Heb het hier liggen, maar er zitten hier en daar toch wel wat fouten in. Ik heb dat aan dhr Smit doorgegeven, maar ik geloof niet dat hij er een herziene uitgave van heeft laten maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank van Andel,

Kamerbekleder was best een leuk beroep, maar het was niet zo spectaculair of zeldzaam.
Er waren overal in de grote steden wel ambachtslieden die het beroep van kamerbekleder uitoefenden.
Ambachtslieden behoorden in vroegere eeuwen tot de klasse van de arbeiders en dus tot de stand van "het volk".

Beroemd worden door het werk beperkte zich tot enkelen die hele zeldzame beroepen uitoefenden.
Voorbeeld: Jan van Kal, die kostbare en unieke torenuurwerken ontwierp en bouwde en tevens een getalenteerd 
kunstenaar en cartograaf was. 

De stand van "de adel" arbeidde zelf niet, maar liet voor zich arbeiden, en zij waren heilig overtuigd van hun idee
"dat God het zo wilde".

Door de maatschappelijke ontwikkelingen aan het einde van de 18e eeuw veranderde er heel veel.
De Franse Revolutie was een mijlpaal in de geschiedenis, waarbij veel kopstukken werden gedécapiteerd.
Het duurde nog tot ver in de 19e eeuw, voordat de voorrechten van de adel, de patriciërs en de autoriteiten
stap voor stap werden afgebouwd. In de 20e eeuw kennen we nog het ontzag van "de gewone man" voor
de pastoor, de dominee, de dokter, de notaris en het hoofd der school.

Hieronder staat een link met veel uitleg over de standen en klassen (zie pag.30).    

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Met vriendelijke groet,
Henk Elsinga

 

bewerkt door henk elsinga
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...