Jump to content

Botje Willems, Laren 1757

Framegote

Recommended Posts

• Member Group

Hallo samen,

Regelmatig zoek ik in de boomtoppen van mijn stambos of ik ergens nog iets kan aanplakken. Zo ook vandaag.

Gerrit Cornelisz Bon trouwde op 24-10-1784 in Laren, Noord Holland, met Botje Willems Groen (volgens een op FamilySearch bewaard impost-register).

Toen Gerrit op 19-09-1828 in Laren overleed (akte 41) bleek hij weduwnaar te zijn van Bottje Prins.  - misschien een familienaam aangenomen ....-

Dus op zoek naar het overlijden van Bot(t)je Prins ... niet gevonden. Wel van Botje Willems Kaarsgaren (07-01-1812 ook in Laren), die huisvrouw was van Gerrit Cornelisz Bon! Een andere familienaam dus.

In haar overlijdensakte staat dat ze 56 jaar oud is geworden. Ze zou dus rond 1755 geboren moeten zijn.

Op de site Larensevoorouders.nl gekeken of zij daar iets van hebben; jawel - een doopdatum en -plaats: 24-04-1757 in Laren. Dat zou natuurlijk kunnen, want ik heb in de loop der tijd regelmatig gemerkt dat men zijn/haar eigen leeftijd niet wist of bewust verkeerd opgegeven heeft. Echter ... een doop in laren - RK of NH - van een Botje met als vader een Willem is niet te vinden (op de site van FamilySearch). Ik heb er dus een emailtje naar de beheerster van Larensevoorouders.nl aan gewaagd, maar het kan altijd even duren voor zij antwoordt. Misschien heeft een van jullie een idee hoe en waar ik haar doop, en dus de namen van haar ouders, kan vinden.

vast bedankt voor jullie hulp

• Member Group

heb je al onderzocht of er een relatie is met Teunis Willemsz Kaarsgaaren  (∞ 19.04.1795 Jannetje Willemze Post ; ∞ 17-05-1810 Lena Jansen van Putten)

mogelijk kinderen van Willem Gerrits (Kaarsgaren)  ∞ 02.05.1755 Lammertje Rutten  en  ∞ 06-08-1762 Grietje Claas

• Member Group
14 uur geleden zei JPB:

heb je al onderzocht of er een relatie is met Teunis Willemsz Kaarsgaaren  (∞ 19.04.1795 Jannetje Willemze Post ; ∞ 17-05-1810 Lena Jansen van Putten)

mogelijk kinderen van Willem Gerrits (Kaarsgaren)  ∞ 02.05.1755 Lammertje Rutten  en  ∞ 06-08-1762 Grietje Claas

Dat is een interessante gedachte! Helaas ..... ik kan via WieWasWie, maar ook via FamilySearch geen huwelijk vinden op 02-05-1755 en/of op 06-08-1762. Ook de dopen van de kinderen van Gerrit en Botje kan ik niet vinden. Ik zit hier echt mijn mijn handen in mijn (spaarzame) haar.

Op de site van Gooi&Vecht Historisch kan ik helemaal geen scans vinden. Ik vind dat echt een van de meest waardeloze archiefsites die ik in Nederland gezien heb.

Edited by Framegote

• Member Group

02.05.1755 die eodem Willem Gerrits cum Lammertje Rutten. testes ut supra. | Laren [Laren r.k.

Please login or register to see this link.

]

02.05.1755 Willem Gerritz Caarsgaren met Lambertje Rutten. prodeo [Laren gaarder

]

19.03.1756 die 19 Martii Hermentje, pater Willem Gerritzen, mater Lambertje Rutten, suscepit Jaabje Gerrits [Laren r.k.]

06.08.1757 die 6ta Augusti Ruth, pater Willem Gerritze, mater Lamberthe Rutten, susceit Eefje Rutten [Laren r.k.]

06.08.1762 die 6ta Augusti Willem Gerritsen Kaarsgaerden cum Grietje Claas. testes: Hermen Wieghers, Joanna et Theodora Meijers | Laren [Laren r.k.

]

06.08.1762 Willem Gerritz Caarsgaren met Grietje Claas. prodeo [Laren gaarder

]

05.08.1763 die 5ta Augusti Willemtje, pater Willem Gerritzen Kaaarsgaeren, mater Grietje Claaszen, suscepit Beijtje Lambers [Laren r.k.]

28.06.1764 die 28 junii Lambertje, pater Willem Gerritzen, mater Grietje Claas, suscepit Eijtje Rutten [Laren r.k.]

30.08.1765 die 30 Aug. Willemtje, pater Willem Gerritzen, mater Grietje Claas, matrine Peetje Lamber [Laren r.k.]

25.03.1768 die 25 Martii Gerrit, pater Willem Gerritszen, mater Grietje Claaszen, suscepit Jaabje Gerrits [Laren r.k.]

(ik heb het doopboek maar tot 1768 vluchtig doorgenomen)

3 hours ago, Framegote said:

Op de site van Gooi&Vecht Historisch kan ik helemaal geen scans vinden. Ik vind dat echt een van de meest waardeloze archiefsites die ik in Nederland gezien heb.

dat geldt voor alle archiefsites die zijn ontworpen door DEVENTit... o.a. Den Bosch, Enschede, Gooi, Delft, je herkent ze meteen  

Edited by JPB

• Member Group
5 hours ago, Framegote said:

Ook de dopen van de kinderen van Gerrit en Botje kan ik niet vinden.

18.07.1790 eodem die bapt[isat]us est Claas, pater Gerrit Cornelisse Bon, mater Botie Willems, susc. Grietie Cornelis Bon [Laren r.k.

]

• Member Group
1 uur geleden zei JPB:

18.07.1790 eodem die bapt[isat]us est Claas, pater Gerrit Cornelisse Bon, mater Botie Willems, susc. Grietie Cornelis Bon [Laren r.k.

]

Ik heb er inmiddels 6 gevonden met behulp van larensevoorouders.nl. Ik heb schijnbaar eerder met mijn neus gekeken.

Doopgetuigen waren (1 per doop): Gijbertie Jans, Grietie Bon, Gijbertie van Vlijmen, Grietie Cornelis Bon, Gijsbertie van Vlijmen en Pieternel Willems.

Ik vermoed dat die laatste een jongere zus van Botje is, maar weten doe ik dat (nog) niet.

De doop van Botje, die op larensevoorouders.nl staat aangegeven als 24 april 1757 in Laren, Heb ik dus NIET kunnen vinden. Ik zie op die datum in het RK doopboek alleen een Aeltje staan met Hendrick Hendrickzen als vader. En die kwam nog uit Hilversum ook.

Ik zoek dus eigenlijk een Botje die de dochter is van Willem en Lijsje. Lijsje was de naam van hun enige dochter en de moeder van Gerrit heette Gerritje....

4 uur geleden zei JPB:

02.05.1755 die eodem Willem Gerrits cum Lammertje Rutten. testes ut supra. | Laren [Laren r.k.

]

02.05.1755 Willem Gerritz Caarsgaren met Lambertje Rutten. prodeo [Laren gaarder

]

19.03.1756 die 19 Martii Hermentje, pater Willem Gerritzen, mater Lambertje Rutten, suscepit Jaabje Gerrits [Laren r.k.]

06.08.1757 die 6ta Augusti Ruth, pater Willem Gerritze, mater Lamberthe Rutten, susceit Eefje Rutten [Laren r.k.]

06.08.1762 die 6ta Augusti Willem Gerritsen Kaarsgaerden cum Grietje Claas. testes: Hermen Wieghers, Joanna et Theodora Meijers | Laren [Laren r.k.

]

06.08.1762 Willem Gerritz Caarsgaren met Grietje Claas. prodeo [Laren gaarder

]

05.08.1763 die 5ta Augusti Willemtje, pater Willem Gerritzen Kaaarsgaeren, mater Grietje Claaszen, suscepit Beijtje Lambers [Laren r.k.]

28.06.1764 die 28 junii Lambertje, pater Willem Gerritzen, mater Grietje Claas, suscepit Eijtje Rutten [Laren r.k.]

30.08.1765 die 30 Aug. Willemtje, pater Willem Gerritzen, mater Grietje Claas, matrine Peetje Lamber [Laren r.k.]

25.03.1768 die 25 Martii Gerrit, pater Willem Gerritszen, mater Grietje Claaszen, suscepit Jaabje Gerrits [Laren r.k.]

(ik heb het doopboek maar tot 1768 vluchtig doorgenomen)

Mijn dank. Als ik de namen zo zie, kan ik geen relatie zien met Botje Willems .... Botje kan ook Betje/Elisabetje zijn of er van afgeleid zijn, las ik ergens, maar zoals ik al schreef zou ze in april 1757 gedoopt zijn en dat past niet lekker tussen Hermentje en Ruth uit z'n eerste huwelijk.

4 uur geleden zei JPB:

dat geldt voor alle archiefsites die zijn ontworpen door DEVENTit... o.a. Den Bosch, Enschede, Gooi, Delft, je herkent ze meteen  

• Member Group

een doop die ontbreekt in het doopboek, is natuurlijk een slecht uitgangspunt, zeker als de bronvermelding ontbreekt...

open vragen:

- om welke reden is Gijsbertie Jans Vlijmen 3x doopgetuige; zij is 07.07-1782 gehuwd met Hendrik Martensz van den Brink

- is er een relatie tussen Botje Willems Kaarsgaren en Teunis Willemsz Kaarsgaren, wiens doop eveneens ontbreekt (19.04.1795 gehiwd met Jannetje Willemse Post)? [

• Member Group
9 uur geleden zei JPB:

een doop die ontbreekt in het doopboek, is natuurlijk een slecht uitgangspunt, zeker als de bronvermelding ontbreekt...

open vragen:

- om welke reden is Gijsbertie Jans Vlijmen 3x doopgetuige; zij is 07.07-1782 gehuwd met Hendrik Martensz van den Brink

- is er een relatie tussen Botje Willems Kaarsgaren en Teunis Willemsz Kaarsgaren, wiens doop eveneens ontbreekt (19.04.1795 gehiwd met Jannetje Willemse Post)? [

Inderdaad. Ik heb dus ook aan de beheerster van de site larensevoorouders.nl gevraagd wat haar bron was voor die dopen (van Botje EN van haar man Gerrit).

wordt vervolgt. 🤔