Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Francois Fiskus


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo samen,

Ik ontdekte dat mijn stam-moeder Jobpje van der Maes na het overlijden van haar man Gerrit van Noorden is hertrouwd met ene Francois Fiskus.

In de trouwinschrijving staat dat hij soldaat was, maar onder wiens leiding de compagnie stond kan ik niet lezen. Ik denk dat er iets als "Kap(itein) Gerritsz, al hier in guarnisoen" staat. Kan iemand het voor me checken? Het is het 4e huwelijk op deze pagina:

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

zie ook het (onder)trouwregister [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

ik houd het op Francois Friskus in het regiment van kapitein Elsenits

 

met de gedoopte kinderen:

26.10.1684 Rabattij. Franssois Friskus & Jopie van der Maas. get: Jillis Sijmonsz van der Maas, Barber Schoevert [Nieuwe Kerk]
22.09.1686 Reinier. Fransois Friskus & Jopge Gillis van der Maas. get: Gillis Simonsz van der Maas, Reinier van der Maas, Jannetje Groen [Nieuwe Kerk]
29.08.1688 Marijtie. Fransois Friskus & Jopie van der Maas. get: Reinier van der Maas, Barber Jillis vander Maas [Nieuwe Kerk]
15.05.1690 Jacobus. Fransois Friscus & Jopie van der Maas. get: Jacobus Friscus, Jannetie van Noorden [Nieuwe Kerk]

07.10.1691 Lodowijkus Ferdinandus. Francois Frieskes & Jopie van der Maas. get: Korstiaan van der Minnen, Anna Margrieta Knobelveldin [Nieuwe Kerk]
20.12.1692 Fransoijs. Fransoijs Friskus & Jopje Jillis van der Maas. Sijmon van der Maas, Jannitje van Noorden, Ida Groen [Oude Kerk]

 

zie ook de notariële akte [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

bewerkt door JPB
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel. 

Ik heb even de naam Elsenits gecheckt, want je weet nooit. Ik vond er inderdaad eentje, maar die bleek in 1677 bij de Slag bij Mont-Cassel als overleden te zijn aangemerkt. (Het staat in een PDF bestand op internet ... lastig met een link laten zien, maar als je in google zoekt op kapitein Elsenits vind je het wel.)

 

Het is overigens wel mooi om te zien dat al die familierelaties zijn terug te vinden bij de doopgetuigen. Op die manier ben ik gister 4 generaties verder terug kunnen komen. Een beetje creatief namen van doopgetuigen koppelen en dan is het op een gegeven moment bingo.

Met Francois Fiskus is het niet anders, zie ik. Ik had dat gezin verder nog niet uitgezocht, maar ik zie bekende namen in jou opsomming staan. Best leuk!

Ik moet die familie nog wat dieper onderzoeken, want ze blijken voor te komen op een site met voorname Delftenaren .... Misschien kan ik nog aanspraak maken op het een of ander. 😃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
12 uur geleden zei JPB:

zie ook de notariële akte [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

Lees ik het nou goed dat het hier gaat over de verkoop van een graf? Ik begrijp uit wat er staat dat Simon Gilles van der Maes inmiddels is overleden. Verder heb ik de familierelaties die ik nog niet had (huwelijken) aan de hand van dit document bijgewerkt.

Het lezen van dit soort documenten gaat me nog steeds niet heel makkelijk af. Het meeste lukt wel, maar er zijn toch zaken die niet lukken. Waarschijnlijk omdat ik de hele procedure niet ken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

blz 2:

bekenden ^aen den voorn[oemden] Reijnier vand[er] Maas^ niet alleen [ver]kogt te hebben seecker
graff leggende inde oude kerck
staende ten name van [den] voorn[oemde] Gillis Sijmensz
vander Maas, maar oock van de selve koop
voldaen te sijn met de somme van vier ende
twintigh g[u]l[den] ende mits het selve graff binnen den
tijd van twaelff jaeren niet te
sullen mogen ledigen, maer in cas van noot
de beenderen van de lijcken daer inne begraven ende
[ver]gaen sijnde wel te mogen laten bij een
samelen ende in een kisje ^ bij den anderen [ver]gadert alsoo^ te laten sincken
[ver]soeckende sij comp[aranten] derhalven dat de
... ... kerckmeest[eren] t'voors[eijde]
in vollen eijgendom believen over te
teijckenen op den voorn[oemde] haeren mede erffgenaem
Reijnier vand[er] Maas ^overgevende dat denselven daer mede sal mogen doen als met sijn vrij eijgen^ consenterence daerover
hier van acte in forma


 

Quote

 

Misschien kan ik nog aanspraak maken op het een of ander. 

 

... van Friskus naar de fiscus 😉

bewerkt door JPB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
8 uur geleden zei JPB:

blz 2:

bekenden ^aen den voorn[oemden] Reijnier vand[er] Maas^ niet alleen [ver]kogt te hebben seecker
graff leggende inde oude kerck
staende ten name van [den] voorn[oemde] Gillis Sijmensz
vander Maas, maar oock van de selve koop
voldaen te sijn met de somme van vier ende
twintigh g[u]l[den] ende mits het selve graff binnen den
tijd van twaelff jaeren niet te
sullen mogen ledigen, maer in cas van noot
de beenderen van de lijcken daer inne begraven ende
[ver]gaen sijnde wel te mogen laten bij een
samelen ende in een kisje ^ bij den anderen [ver]gadert alsoo^ te laten sincken
[ver]soeckende sij comp[aranten] derhalven dat de
... ... kerckmeest[eren] t'voors[eijde]
in vollen eijgendom believen over te
teijckenen op den voorn[oemde] haeren mede erffgenaem
Reijnier vand[er] Maas ^overgevende dat denselven daer mede sal mogen doen als met sijn vrij eijgen^ consenterence daerover
hier van acte in forma


 

... van Friskus naar de fiscus 😉

ah ... dan had ik het dus niet helemaal goed begrepen. Het gaat dus niet over de koop van een graf, maar meer over de grafrechten. 12 jaar voor 24 gulden. Ik moet zeggen dat de prijzen nu wel wat hoger zijn, hoewel ... ik weet niet hoeveel die 24 gulden van 1689 nu zou zijn. Ik heb net voor ruim 1600 euro voor 10 jaar een urnengraf bijgehuurd en dat is maar 50x50 cm....

 

Bedankt overigens voor de transcriptie. Ik denk dat ik een volgende keer het ook eerst ga proberen op te schrijven voor ik er patat van probeer te bakken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

joepie ... ik kan aanspraak maken op een kisje beenderen 😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
1 uur geleden zei Framegote:

joepie ... ik kan aanspraak maken op een kisje beenderen 😁

🤣 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...