Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

het echtpaar Adolphus WITTE & Anna Maria EPPING


Ozlady

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Onlangs heb ik een vraag gesteld over Maria Helena WINTERS. Jammer genoeg ben ik daar niet verder mee gekomen, maar ik doe nu een poging om wat meer over de achtergrond van haar grootouders te weten te komen. Helaas komen ze uit Duitsland en dit is mijn zwakste kant in stamboom onderzoek.

Dit is wat ik over hun weet:

Adolf/Adolphus WITTE - geb ca 1783 Berlijn, ovl 19-11-1863 IJzevoorde (Doetinchem-Ambt).

X  01-12-1809 te Doetinchem

Marianne/(Anna) Maria EPPING/EBBINK – geb ca 1786 Bochold Duitsland, ovl 01-05-1875 IJzevoorde (Doetinchem-Ambt).

NB #1 In zijn overlijdens akte worden Adolf’s ouders vermeld als August Wilhelm WITTE en Carolina Willemina KREUZING

    #2 Ik heb verscheidene (5 sep) 178* geboorte datums/jaren voor Anna Maria gezien.

Ze hebben 10 kinderen gehad waarvan de eerste 2 waren:

   Adolph Wilhem - geb 15 Dec 1809 Rhede, ovl 8 Apr 1882 Lichtenvoorde

   Johan August - geb 25 Apr 1813 Angerlo, ovl 21-04-1896 IJzevoorde (Doetinchem Ambt)

De rest was: Carel Lodewijk, Carolina Willemina Jette, Jan Gradus, Steven, Johannes, Frederik, Mina en Maria Carola

Ik ben voldoende bekend met hun leven in Nederland, maar wil graag wat meer weten over hun Duitse achtergrond eg geboorte/doop, ouders, grootouders etc.

Alvast bedankt

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sylvia,

Heb je je ook verdiept in de geschiedenis van Doetinchem(-Ambt)?

Aan de hand van lokale geschiedenis, kan men mogelijk achterhalen hoe ze elkaar in Doetinchem(?) hebben kunnen tegen gekomen.

Was Adolphus Witte bijvoorbeeld in het Pruisische leger?

Vaak vertelt een lokale geschiedenis, ondanks dat er geen enkele verwant is vermeld, wat meer over je voorouders.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Hallo Ozlady,

Er is bitter weinig uit die tijd online te vinden en volgende link denk ik dat je al kent.?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

http://www.xs4all.nl/~ator0372/html/data/data0088.htm#I8729

Gevonden

Adolf Witte

23 April 1783 in Berlijn (Berlin, 7AC, HRR)

en

Maria Anna Hermina EPPINK

Born: 15 September 1785 in Bocholt, 9BD, HRR

Wat die codes beteken geen idee. Er is verder geen nadere info over de ouders.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Masje - Het enige wat ik over Adolf weet is vnl door de akten van zijn kinderen: veldwachter te Angerlo(1813), opziener der jagt(1827,1844), landbouwer (1853).

Anna Maria kwam natuurlijk van een grens streek en velen wipten al gauw even van het ene naar het andere land. Ook zie je dat met dit echtpaar, want al is zijn ze in Doetinchem getrouwd, eerste zoon August werd 2 weken later geboren in Duitsland (Rhede) (Dat was een korte zwangerschap!!  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">). Misschien was dit wel waar Anna Maria en haar familie woonden ten tijde van haar huwelijk. 

Er zou ook een landgoed "EPPINK" in Aalten zijn, dus het kan ook wel zijn dat Anna Maria's familie oorspronkelijk van Nederland kwam.

NB en dit heeft meer met een van jouw eigen vragen te maken: zoon Frederik is in 1868 op 44 jarige leeftijd getrouwd met een 19 jarige. En dit was volgens mij zijn eerste huwelijk. Helaas schijnt die jonge vrouw hem te hebben uitgeput, want 6 jaar later overleed hij al.

@sadminF  - Nee ik kende die site nog niet, maar wist wel al dat zoon August met Helena Jansen was getrouwd Ik vraag me af waar de geboorte datum van Adolf vandaan komt? Vast van de huwelijksbijlagen van een van de kinderen en die helaas nog niet online staan. En voor Anna Maria, dat is zeker een van de variaties van haar geboorte/doop datum.

Ik  probeer al vele jaren wat over dit echtpaar te vinden maar kom nooit een steek verder. Je zou toch denken dat er in ieder geval over een van de 2 iets te vinden was. 't Is zo frustrerend ...  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cry-1.gif" alt="B-6">

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Silvia,

Weet niet of je deze site kent?? staat een dochter van Adolf Witte in.

Boederijen: Brunsveld: Alles over Zelhem

Stamboom Bronsveld Gelders Archief Kadastrale kaart 1822 (L.C. Machen) ... Willemina Jette Witte *1817 Doetinchem † 1897 IJzevoorde, dr van Adolph Witte en ...

www.oudzelhem.nl/boerderijen/.../omschrijving_historie.htm - In cache

groetje van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Gonnie,

Bedankt voor je reactie maar ik was al bekend met deze link (trouwens jouw link werkte niet, maar hier is ie dus nog eens:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

). Carolina is inderdaad 2x getrouwd geweest: #1 in 1844 met Theodorus Bruesveldt en #2 in 1863 met Lambertus Witten.

groetjes

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...