Jump to content

De toestand van de NGV

Enno Borgsteede

Recommended Posts

• Member Group
Enno Borgsteede

Vorige week dondedag was ik voor het eerst weer eens bij de NGV, in Bunnik. Dat is voor mij lekker dichtbij, en ik wilde wel weer een keertje in de bibliotheek kijken. Ik had ook hulp gevraagd voor een bepaald onderdeel van mijn onderzoek, en daarbij viel me op, dat een deel van de mensen er nog erg ouderwets werkt. Illusttratie:

Ik loop op een aantal plekken in het buitenland vast, en mijn 1e vraag was gericht op een heel specifiek gebied in Frankrijk, namelijk het dorpje Monitignac le Coq in de Charente. Ik had daar een voorvader wonen, en ik was benieuwd of de NGV me kon helpen met literatuuur over die omgeving. Daarvoor ga je immers naar een bibliotheek.

Toen ik daar aankwam, bleek dat een van de mensen daar een microfiche had klaargelegd, waarop ik volgens hem wel de gezochte persoon zou kunnen vinden. Ik vond die niet, en toen ik goed keek, bleek dit een microfiche te zijn van de IGI, de International Genealogical Index, van de LDS, die door hunzelf al lang niet meer wordt gebruikt. Je kan er on-line nog wel in zoeken, maar dat is in het algemeen niet aan te raden, omdat de herkomst van de gegevens in de IGI meestal niet duidelijk is.

En nu vraag ik me echt af, hoe het kan, dat een ervaren genealoog met iets aankomt, waarvan je al lang zou kunnen weten dat het achterhaald is. Zo laat je je toch niet van de juiste kant zien, als je nieuwe, en mogelijk ook jongere, leden hebben wilt?

Verder las ik op de site van de genealogie-gg van de HCC dat er ook weer gedoe is. Is er iemand die daar op een nette manier meer over kan en wil vertellen?

• 4 weeks later...