Jump to content

Willem Fredrik en zijn ouders Fredrich Wilhelm Ponetzke en Maria Annes


Framegote
 Share

Recommended Posts

  • Member Group
Framegote

Het kan zijn dat ik deze vraag al eerder geplaatst heb ... hier of ergens op Facebook, maar in ieder geval zit ik er nog steeds mee. Zie het dan als opfrisser.

 

Zeeman Fredrick Wilhelm Ponetzke, geboren 10-07-1791 in Neufahrwasser, Danzig, Pruisen, trouwde op 12 juni 1814 in Amsterdam met de Amsterdamse Maria Annes, geboren in Amsterdam op 5 maart 1797.

Samen krijgen zij 13 kinderen, waarvan de 10e, Wilhelm, mijn voorouder is.

Nummer 4 van het rijtje, Willem Fredrik, geboren in 1819 heeft echter mijn grootste aandacht en over hem gaat deze vraag.

Willem Fredrik Boneski overleed op 21 januari 1856 in Sloten, NH op 36 jarige leeftijd. In zijn overlijdensakte staat dat hij is geboren in Petersburg.

 

Ik kreeg van iemand te horen dat er een buurtschap is in Friesland met die naam. Even gecheckt en dat klopt. Die buurtschap hoort bij gemeente Opsterland en bij de gemeente Ooststellingwerf. Op FamilySearch heb ik in die gemeentes gekeken of er iemand in 1819 is geboren wiens naam lijkt op Willem Fredrik Boneski, maar dat bleek niet het geval. De enige andere optie (?) is dat hij geboren is in Rusland ... in Sint Petersburg. Hoe zijn ze daar verzeild geraakt?

Op 30 juni 1818 werd Johanna Margaretha, hun 3e kind, in Amsterdam geboren en Jan, de 5e, werd in Amsterdam geboren op 16 december 1821.... Het lijkt er dus op dat ze "even" richting Rusland zijn gegaan.

Hoe kan ik in Sint Petersburg een geboorte controleren?

 

en dan....

... die Jan, het 5e kind van FW Boneski en M Annes, was dus geboren op 16-12-1821. Op 2 december 1839, toen hij bijna 18 was, werd hij opgenomen in het Buitengasthuis. Bij de registratie daarvan staat dat hij woonde in Rood dorp... een buurtschap bij Sloten in de buurt. Daarnaast staat dat zijn ouders wonen in KONINGSBERGEN .... dat is het huidige Kaliningrad, niet zo heel ver van Gdansk waar FW vandaan kwam.

Zo op het eerste gezicht lijkt het er op dat ze aardig wat geld hadden, maar als je bedenkt dat FW van beroep zeeman, metselaar, stuurman en karreman is geweest, zal het toch geen vetpot geweest zijn.

Ook zijn zowel hijzelf als zijn vrouw Maria Annes in Amsterdam overleden, dus echt lang hebben ze niet in Koningsbergen gewoond.

Wie weet of van hun verblijf daar iets terug te vinden is?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
joke andriessen

Frank,

 

Laatst stelde je ook een vraag over deze familie 

Please login or register to see this link.

Ik gaf een reactie, maar dat was dus een ander kind uit deze familie?

Het is lastig zoeken met alle verschillende schrijfwijzen.

De inschrijving van Jan in het patiëntenregister zie ik niet. Welke achternaam?

Ik zie wel een Wilhelm * 05-11-1821 en dat kan niet kloppen als Jan een maand later is geboren.

Heb je gekeken of Jan misschien toch in Amsterdam is geboren en bij de inschrijving in het ziekenhuis een fout is gemaakt?

In elk geval een ingewikkelde familie.

 

Joke

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
11 uur geleden zei joke andriessen:

Frank,

 

Laatst stelde je ook een vraag over deze familie 

Please login or register to see this link.

Ik gaf een reactie, maar dat was dus een ander kind uit deze familie?

Het is lastig zoeken met alle verschillende schrijfwijzen.

De inschrijving van Jan in het patiëntenregister zie ik niet. Welke achternaam?

Ik zie wel een Wilhelm * 05-11-1821 en dat kan niet kloppen als Jan een maand later is geboren.

Heb je gekeken of Jan misschien toch in Amsterdam is geboren en bij de inschrijving in het ziekenhuis een fout is gemaakt?

In elk geval een ingewikkelde familie.

 

Joke

 

 

 

ja, het klopt dat ik eerder over deze familie gevraagd heb ... het is ook een lastige familie met al die verschillende namen. Jan (die in het ziekenhuis is geweest) is daar ingeschreven als Johannes Boniski, maar het gaat echt om dezelfde.

Please login or register to see this link.

dit geeft 3 hits waarbij Jan (Johannes dus) samen met zijn jongere broertje Martinus Johannes Hendrikus in het ziekenhuis is opgenomen.

Jan is inderdaad in Amsterdam geboren op 16 december 1821. Het "probleemkind" is zijn oudere broer Willem Fredrik, die in januari 1856 overleed op 36 jarige leeftijd. Hij zal dus in 1819 geboren zijn. Het geboorteregister geeft echter geen geboorten in 1819 van dit echtpaar, dus moet hij wel elders geboren zijn. Petersburg, zoals op zijn overlijdensakte staat, zal wel correct zijn. Helaas is hij nooit getrouwd geweest, dus is er geen huwelijksakte.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
Posted (edited)

Het verhaal wordt vreemder!

Op 22-04-1837 wordt in Amsterdam Helena Maria Frederika Boneski geboren, hun 12e kind. Pa en moe wonen dan op de Schans bij de Leidse Poort. Zij overleed in juli van dat jaar.

Op 02-12-1839 worden Johannes en Martinus Johannes Hendrikus (kind 5 en 8 ) opgenomen in het Buitengasthuis op de mannen afdeling. Zij zijn dan respectievelijk 17 en 11 jaar. Hun vader en moeder wonen op dat moment in Koningsberg (zie link in m'n eerdere bericht)

Op 09-12-1839 wordt Helena Maria Frederika geboren in Amsterdam, en haar ouders wonen op de Schans bij de Leidse Poort.

Aan de adressen te zien, waar ze woonden toen hun kinderen geboren waren, hadden ze het niet bepaald breed. Ik kan me niet voorstellen dat ze heen en weer verhuisden van een krot in Amsterdam naar Koningsbergen (en Petersburg) tussen het krijgen van kinderen in Amsterdam door. Maar als je de akten er op na leest kun je haast niet anders dan daar op uit komen.

 

Edited by Framegote
Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
joke andriessen

Frank,

Waarom men opgeschreven heeft dat de ouders in Koningsbergen wonen, weet ik niet.

Maar ik kan niet geloven dat dit echtpaar op 2 december in Koningsbergen woont en op 9 december in Amsterdam een dochter krijgen.

Vader doet zelf aangifte en is karman.

Bij je vorige vraag gaf je geen reactie, maar zou de overleden Willem Frederik niet de verdwenen Frederik uit 1816 kunnen zijn? 

Joke

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
Op 9-5-2021 om 18:37 zei joke andriessen:

Frank,

Waarom men opgeschreven heeft dat de ouders in Koningsbergen wonen, weet ik niet.

Maar ik kan niet geloven dat dit echtpaar op 2 december in Koningsbergen woont en op 9 december in Amsterdam een dochter krijgen.

Vader doet zelf aangifte en is karman.

 

Citaat

Bij je vorige vraag gaf je geen reactie, maar zou de overleden Willem Frederik niet de verdwenen Frederik uit 1816 kunnen zijn? 

Joke

 

Neem me niet kwalijk. Dat was niet netjes van me.

Het zou kunnen, maar dat geeft een hiaat van ruim drie jaar tussen de kinderen. Dat is natuurlijk mogelijk, maar bij hun niet de gewoonte.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote

De vorige reactie bleek nog in m'n buffer te zitten. sorry.

 

Het verhaal is gister ineens nog lastiger geworden!

 

Friedrich Wilhelm Ponetzke, mijn oud-vader dus, bleek - toen hij op 12 juni 1814 met Maria Annes trouwde - al bijna anderhalf jaar getrouwd te zijn!

op 31 januari 1813 trouwde hij in Weichselmünde met Hanna Elisabeth Streij, die op 23-09-1788 in Neufahrwasser geboren was als dochter van baggermeester George Streij en Anna Dorothea Goerke.

Zij hebben op 22-10-1817 een zoon gekregen in Neufahrwasser met de naam Friedrich Wilhelm. Helaas is hij op 18-01-1818 al weer overleden.

 

Dit betekent dus dat hij in ieder geval een paar keer heen en weer is gegaan naar Neufahrwasser.

Het zou daarom ook kunnen zijn dat er meer kinderen daar geboren zouden kunnen zijn. Misschien die paar waarvan ik het bestaan wel weet, maar de geboorte gegevens nergens kan vinden. Het zou kunnen zijn dat ze met paps zijn meegekomen naar Nederland en hier zijn gebleven.

Misschien dus niet Petersburg, maar Neufahrwasser.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
joke andriessen

Dus jouw voorvader was tegelijkertijd met twee vrouwen getrouwd? En met beiden kreeg hij in dezelfde jaren kinderen?

Waar heb je dat andere huwelijk gevonden? Kun je een link plaatsen?

Om mee te denken met deze ingewikkelde familie zou het handig zijn als je de jou bekende gegevens op een rijtje zet.

Ik heb de huwelijksbijlagen uit 1814 opgezocht 

Please login or register to see this link.

Bij wiewaswie staat dat hij 20 jaar was, maar geboren 10-7-1791 was hij nog net 22 jaar.

Als zeeman kan hij natuurlijk heen en weer gevaren zijn, maar in 1839 is hij karman. De ziekenhuisopname van de kinderen en de geboorte van het andere kind in 1839 schelen een week. 

Zo snel zullen ze niet zijn verhuisd.

Dat vader kinderen uit zijn andere huwelijk meegenomen heeft naar Amsterdam is een mogelijkheid in dit bijzondere verhaal. Maar op de overlijdensakte wordt Maria Annes als moeder genoemd.

Een aangever die niet beter wist?

Jouw voorvader heeft je wel met een vreemd verhaal opgezadeld.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
12 uur geleden zei joke andriessen:

Dus jouw voorvader was tegelijkertijd met twee vrouwen getrouwd? En met beiden kreeg hij in dezelfde jaren kinderen?

Waar heb je dat andere huwelijk gevonden? Kun je een link plaatsen?

 

Nou, ik heb het huwelijk gevonden door het onderzoek van een nazaat van een broer van Fridrich Wilhelm, die het volgende heeft getranscribeert:

anno 1813, mense Januar, die 31. wurde der ehrbare Gesell Friedrich Wilhelm Ponetzke, Seefahrer aus Neufahrwasser, ältester Sohn des verstorbenen Andreas Ponetzke, königlichen Seelootsen, und der Frau Anna Catharina geb. Kirsch mit Hanna Elisabeth Strey, einzigen Tochter des hiesigen Baggermeisters George Strey und der verstorbenen Frau Anna Dorothea geb. Goerke, praed: 3[..] proclam: copuliret. [Randbemerkung:] extr. d. 22
[Juni] 1815 (Ev. KB Weichselmünde Heiraten)

 

12 uur geleden zei joke andriessen:

Om mee te denken met deze ingewikkelde familie zou het handig zijn als je de jou bekende gegevens op een rijtje zet.

Ik heb de huwelijksbijlagen uit 1814 opgezocht 

Please login or register to see this link.

Bij wiewaswie staat dat hij 20 jaar was, maar geboren 10-7-1791 was hij nog net 22 jaar.

Klopt.

12 uur geleden zei joke andriessen:

Als zeeman kan hij natuurlijk heen en weer gevaren zijn, maar in 1839 is hij karman. De ziekenhuisopname van de kinderen en de geboorte van het andere kind in 1839 schelen een week. 

Zo snel zullen ze niet zijn verhuisd.

 

Ik denk ook niet dat hij in die tijd met Maria Annes heen en weer gevaren is. Ik vermoed dat hij "aan het werk was". Op 02-07-1818 wordt hun dochter Johanna MArgaretha WILNESKIE geboren ... zij staat in het geboorteregister ingeschreven als, maar dat is dus echt een dochter van FW en Maria Annes. FW was toen stuurman....

12 uur geleden zei joke andriessen:

Dat vader kinderen uit zijn andere huwelijk meegenomen heeft naar Amsterdam is een mogelijkheid in dit bijzondere verhaal. Maar op de overlijdensakte wordt Maria Annes als moeder genoemd.

Een aangever die niet beter wist?

Ja, dat kan ... het was geen familielid die zijn dood aangaf.

12 uur geleden zei joke andriessen:

Jouw voorvader heeft je wel met een vreemd verhaal opgezadeld.

Inderdaad. Iets om je tanden in te zetten.

Ik werk voor deze familie ook samen met iemand in Berlijn, die misschien een scan van de originele akte kan bemachtigen. Ik zal het hem vragen. De "leverancier" van deze gegevens is vanwege gezondheidsproblemen helaas niet in staat hier verder mee te gaan.

 

Groet

Frank

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote

eh ... het KAN zelfs zijn dat hier een "identity-theft" heeft plaatsgevonden.

 

In het kerkboek aldaar staat namelijk dat Friedrich Wilhelm Ponetzke is "gestorben 4.10.1831, 12 Uhr Mittags, Beerdig.: 7.10., Alter: 40 J. 2 Monate 23 T." (Ev.KB Weichselmünde Beerdig.)

 

Terugrekenend klopt die leeftijd wel zo ongeveer met z'n geboortedatum op 10-07-1791. 't scheelt een dag...

 

Hij overleed OOK op 10-04-1850 in Amsterdam, waar op 11 april Dirk Huisman en Fredrik Wilhelm Kick, bekenden van de overledene, verklaarden dat Frederik Wilhelm Bonniski, van beroep karman, wonende in de Middelstraat, Kanton 2, nr 13 "in den ouderdom van eenenzestig jaar is overleden. Hij was volgens die akte geboren in Pruissen en gehuwd met Maria Anes.

 

Terugrekenend vanaf 1850 zou hij nu in 1789 geboren moeten zijn.....

 

Hoewel zijn ouders (Andreas Ponetzke en Anna Catharina Kärsch) 5 andere kinderen hadden, is - voor zover mij bekend - niemand van hen in 1789 geboren. In 1784 was Andreas Friedrich geboren, maar die werd niet ouder dan 15 jaar. Johan Carl Ludwig was de volgende, 01-11-1785; dan kregen ze Anna Elisabeth op 17-11-1788; daarna kwam FW dus; Dan op 10-03-1794 Johann Gottlieb en als laatste August Jacob, die op 26-07-1798 geboren werd.

De enige van wie ik verder niets weet is Johan Carl Ludwig. De andere broers zijn allen in Neufahrwasser gebleven (en overleden).

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
joke andriessen

Twee keer trouwen in verschillende landen zou mogelijk zijn, maar twee keer overlijden in elk geval niet.

Bij een van beide huwelijken zal een verkeerde naam zijn gebruikt of verkeerde ouders.

Het kan een broer zijn, maar mogelijk een gelijknamige neef.

De geboorte en het andere huwelijk in het buitenland maakt het extra moeilijk. 

En met al die verschillende spellingen is het ook niet eenvoudig de geboorten van de kinderen allemaal in de tafels te vinden.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote

klopt helemaal, joke. Het lijkt er erg op dat het om twee personen gaat, maar dan is het dus niet meer uit te zoeken wie wie was, want hoe pak je dat aan? Als de FW in Amsterdam overal heeft aangegeven wat ik nu in mijn bestand heb staan en de FW in Neufahrwasser heeft dat  ook ..... hoe kun je er achter komen wie de waarheid sprak? Ook DNA helpt niet, want de FW in Neufahrwasser kreeg wel een zoon, maar die werd maar 3 maanden oud. Of er een ander kind daar geboren is, weet ik niet. Dat DNA-spoor zou daar dus doodlopen. Het enige dat zou kunnen, is er achter komen of het DNA van nazaten van de "Amsterdamse" FW overeen komt met DNA van een van de broers van die FW.

 

Dit zit ik dus ter plekke te bedenken .... en ik ken iemand die afstamt van een broer van "mijn" FW ... Dat is degene die mij de gegevens heeft gegeven over dat andere huwelijk. Ik zal eens vragen of hij een DNA-test zou willen doen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
joke andriessen

Het lijkt me heel moeilijk om uit te zoeken waar de fout zit. Ze zullen toch zelf wel geweten hebben wat hun naam was.

Er werd ook vernoemd.

Daarom zou een gelijknamige neef niet zo vreemd zijn.

Ik heb geen idee of dat uit te zoeken is. In Nederland zou dat eenvoudiger zijn door iedereen uit de familie te volgen.

Of een DNA test uitsluitsel kan geven na 200 jaar weet ik ook niet. Jij stamt niet in de rechte manlijke lijn van FW af neem ik aan. Anders is de achternaam wel heel erg veranderd.

Misschien is er wel te zien dat er verwantschap is, maar of het broers of neven waren zal dan waarschijnlijk niet duidelijk worden.

Ik ben geen deskundige en een ander kan daar vast meer over zeggen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
1 minuut geleden zei joke andriessen:

Het lijkt me heel moeilijk om uit te zoeken waar de fout zit. Ze zullen toch zelf wel geweten hebben wat hun naam was.

Er werd ook vernoemd.

Daarom zou een gelijknamige neef niet zo vreemd zijn.

Ik heb geen idee of dat uit te zoeken is. In Nederland zou dat eenvoudiger zijn door iedereen uit de familie te volgen.

Of een DNA test uitsluitsel kan geven na 200 jaar weet ik ook niet.

 

ik heb zojuist een emailtje gestuurd naar een bedrijf dat familierelaties in DNA onderzoekt, met de vraag of dat na 200 jaar nog mogelijk is. Ik weet het ook niet.

1 minuut geleden zei joke andriessen:

Jij stamt niet in de rechte manlijke lijn van FW af neem ik aan. Anders is de achternaam wel heel erg veranderd.

Mijn moeders oma heette Boneski. FW is HAAR opa.

1 minuut geleden zei joke andriessen:

Misschien is er wel te zien dat er verwantschap is, maar of het broers of neven waren zal dan waarschijnlijk niet duidelijk worden.

Ik ben geen deskundige en een ander kan daar vast meer over zeggen.

Het kan best. ik heb echt geen idee. Dit is weer een flinke stap een een zijpad van de genealogie, waar ik normaal gesproken met een vaart voorbij loop.

Ik heb overigens al eerder in mijn onderzoek met DNA te maken gehad, want een van mijn andere voorvaders (ook van mijn moeders kant) had een ongehuwde moeder die beweerde dat haar kind was verwekt door haar werkgever. Die beweerde altijd dat dit niet waar was. De kerk geloofde moeders echter wat betekende dat het kind werd gedoopt met de familienaam van zijn "vermoedelijke" vader. In de jaren 1980/1990 hebben een aantal nazaten van zowel die zoon als de vader een verwantschapstest laten doen en daaruit bleek dat moeders toch met een ander haar bed heeft gedeeld. De familienaam mochten ze houden, maar de relatie tot paps werd geschrapt.

In weer mijn moeders lijn is nog zo'n figuur. Zoon van een weduwe die een paar jaar later met iemand anders trouwde, maar de familienaam krijgt van WEER iemand anders. Nergens staat echter van wie. Ik weet dat ik het ergens wel gelezen heb, maar ik kan het nergens meer vinden. Ik denk dat daar dan ook weer een DNA-test zou moeten gebeuren om uit te vinden wie de mogelijke vader zou kunnen zijn. Ik heb wel een paar gegadigden op het oog, maar nog geen levende nazaten kunnen ontdekken.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote

update:

De nazaat waarmee ik mijn DNA wilde laten vergelijken blijkt, toen hij 6 dagen oud was, te zijn geadopteerd en is geen bloedverwant aan de Panitzke/Boneski familie. Truc mislukt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
Op 12-5-2021 om 20:44 zei joke andriessen:

In Nederland zou dat eenvoudiger zijn door iedereen uit de familie te volgen.

Ik denk dat dat elders in West Europa ook wel zo is, maar het probleem is dat van zijn ouders geen voorouders en/of broers en zussen bekend zijn.

Ik heb een scan ontvangen van het overlijden van Hanna Elisabeth Streij. Ik kan hier en daar wel wat woorden lezen, maar (ik heb alleen die regel uit het boek gekregen) er staat niet eens een jaartal op. Dat heb ik toen ik in Ancestry zocht, waar het ook staat. Helaas heb ik daar geen betaald account, dus kan ik daar niet bij. Ik heb te weinig buitenlandse zaken uit te zoeken om daar zoveel geld aan uit te geven, vind ik. Dus als iemand anders dat wel heeft en voor mij die hele pagina zou willen downloaden.... als je zoekt op Hanna Elisabeth Strey, met als geboorteplaats Danzig in 1788, is het de eerste die je vind.

 

Vast heel erg bedankt.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
joke andriessen

DNA gaat het dus niet worden.

In Nederland is er veel gedigitaliseerd en voor ons te vinden. Hoe dat in de andere landen is, weet ik niet.

Daarom zei ik dat hier de familie gemakkelijker te volgen zou zijn.

Het is waarschijnlijk beter om je vraag over de pagina via Ancestry apart te stellen. Ik weet niet of iedereen dit meeleest.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote
2 uur geleden zei joke andriessen:

DNA gaat het dus niet worden.

In Nederland is er veel gedigitaliseerd en voor ons te vinden. Hoe dat in de andere landen is, weet ik niet.

Daarom zei ik dat hier de familie gemakkelijker te volgen zou zijn.

Het is waarschijnlijk beter om je vraag over de pagina via Ancestry apart te stellen. Ik weet niet of iedereen dit meeleest.

dat is waar. Het is niet alleen ancestry, ook op Archion. Ik heb inmiddels ook de bovenste regel van de pagina ontvangen, waar de kolom titels op staan. Hier is alvast de betreffende inschrijving van het overlijden van Hanna Elisabeth Streij

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Framegote

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...