Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Fictieve trouwdatums te Rotterdam 18e eeuw


RPG

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Diverse malen kom ik bij de inschrijvingen Trouw en ondertrouw op de digitale site van het GAR bij de opmerkingen tegen: Trouwdatum fictief gegeven. Dit houdt dus in dat de exacte datum niet bekend is. De ondertrouwdatum is terug te vinden. Als voorbeeld: Datum ondertrouw is 24-06-1740, datum trouwen 01-07-1740. Dan volgt: trouwdatum fictief, gegeven juli 1740.

Wie beslist over die fictieve datum en met welk nut? Komen deze fictief gegeven datums ook in andere archieven voor? Het lijkt mij niet verstandig indien we in onze eigen bestanden met fictieve datums gaan werken.

Wellicht dat iemand hier iets over kan vertellen.

Groetend - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Robert,

komt het woord ''fictief'' op de originele inschrijving voor of in de geindexeerde bestanden ?

De gebruiken van het archief van Rotterdam ken ik niet maar bij Tresoar in Friesland komt het woord fictief niet voor, wel het woord ''ongeveer'', dat komt zelfs honderden keren voor.

In het origineel en dus ook in de index.

Een voorbeeld:

Wonseradeel, huwelijken 1596

Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 januari 1596

Man      : Isbrant Claesz afkomstig van Witmarsum

Vrouw    : Syuw Janckedr afkomstig van Witmarsum

Opmerking : al ongeveer 12 jaar geleden geproclameerd, in aanwezigheid van Lisbet Isbrantsdr weduwe van Claes Olfertz

Zie evt.:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Robert,

Zou het kunnen zijn dat ze in Rotterdam in ondertrouw zijn gegaan en elders getrouwd?

Aangezien men de trouwdatum niet bekend is een fictieve datum vermelden om het af te ronden.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Robert en Masje,

Datum ondertrouw is 24-06-1740, datum trouwen 01-07-1740. Dan volgt: trouwdatum fictief, gegeven juli 1740.

Opvallend is natuurlijk dat 01-07 precies een week later is dan de ondertrouwdatum.

Heel gebruikelijk was dat men precies een week na de ondertrouw (3e proclamatie) trouwt.

En wellicht heeft de indexeerder dat ook aangenomen ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Robert en Masje,

Opvallend is natuurlijk dat 01-07 precies een week later is dan de ondertrouwdatum.

Heel gebruikelijk was dat men precies een week na de ondertrouw (3e proclamatie) trouwt.

En wellicht heeft de indexeerder dat ook aangenomen ?

Groetjes, Maikel

Gut, in mijn ervaring was dat nu juist niet zo. Men trouwde na drie proclamaties, maar de ondertrouw is de éérste daarvan, toch?  En die eerste van de maand is m.i. een afspraak bij het klapperen: datum niet bekend, maand wel bekend, dan dateren op dag 1.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Petra,

ik ben er van uitgegaan dat met ondertrouw de 3e proclamatie wel eens bedoeld kon zijn, ik heb het er tussen haakjes bijgeschreven.

Groetjes, Maikel

P.s. ik kom net een huwelijk tegen waarvan ik ook denk dat er iets mis is..........

Zie:

Bron  Burgerlijke stand - Huwelijk 

Archieflocatie  Groninger Archieven 

Algemeen  Gemeente: Leek

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 1

Datum: 25-01-1913 

Bruidegom Harm Smilda

Leeftijd: 18

Geboorteplaats: Zevenhuizen gem. Leek 

Bruid Trijntje Kuiper

Leeftijd: 18

Geboorteplaats: Zevenhuizen gem. Leek 

Vader bruidegom Abel Smilda 

Moeder bruidegom Gelske Bosklopper 

Vader bruid Kornelis Jan Kuiper 

Moeder bruid Jantje Reijntjes 

Nadere informatie  beroep bruidegom: landbouwer; beroep vader bruidegom.: landbouwer; beroep moeder bruidegom: landbouwersche; beroep vader bruid: landbouwer; bruidegom 23 jaar; bruid 17 jaar 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De maximale tijdspanne tussen ondertrouw en huwelijk zou normaal gesproken maximaal zes weken mogen zijn.

Ik denk dat alleen het archief zelf, die de transcripties doet er wat over kan zeggen, of iemand die deze inklopt.

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Robert,

Heb je al gebeld/gemaild met een medewerker van GAR wat hun uitleg is? (Persoonlijk hou ik dan alleen de ondertrouwdatum aan, die staat vast; een huwelijk is in mijn bestand toch voor 99% 3 weken (proclamaties) daarna.

Maikel,

Die verschillen in leeftijd kom je vaak tegen op Genlias, even melden, kan een overname-/leesfout zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...