Jump to content

Tot welk familinaam groep behoort mijn achternaam?

Amanda

Recommended Posts

• Member Group

Hoi, ik zit vast voor mijn spreektaak Nederlands (naamkunde). 

Mijn achternaam is afgeleid van het (mogelijk oud turks) woord 'bek'. Dat betekent leider of heerser. De betekenis is dus een status.

Mijn vraag is, weet iemand tot welke soort groep deze naam behoort? Er zijn er 4 in totaal: verwantschapsnamen, geografische namen, beroepsnamen en eigenschapsnamen. 

Ik ben niet zeker, maar ik denk dat het tot de laatste groep behoort, want bij andere groepen hoort het er zeker niet bij. Kunnen jullie helpen aub?

• Member Group
henk elsinga

Beste Amanda,

Ik weet niet wie bedacht heeft dat er maar 4 soorten of groepen namen zijn, maar het doet er ook niet zoveel toe, want dat klopt gewoon niet.
Het is in mijn ogen op zijn minst foutief, omdat er onnodig beperkingen worden opgelegd aan de inventiviteit en creativiteit van de onderzoekende student.

Een leider of heerser valt onder geen enkele van de vier bovengenoemde groepen.
Een leider of heerser onderscheidt zich van de anderen door zijn positie, rangorde en functie.
Deze positie is éénhoofdig en eventuele concurrentie wordt in beginsel verontzijdigd, met de beschikbare middelen.
Hij kan die positie verworven hebben door geweldadig optreden, door geboorte of via democratische weg,
Hij kan bijvoorbeeld leider of heerser worden door revolutie, door erfopvolging, of door vrije verkiezingen.

We kennen diverse soorten leiders of heersers.
Om er een paar te noemen: 
-leider van een vreedzame tribe
-leider van een bende, een drugskartel of opstandige groepering
-leider van een vereniging, politieke partij of volksbeweging
-leider van dorp of stad, district, provincie of land.
-leider van een religie
-leider van een humanitaire missie
-leider van een Krijgsmacht (rang: Generaal of Maarschalk)
-leider van een VN-vredesmissie of van een totalitair regime.

Enkele andere groepen namen:
-namen van voedingsmiddelen, zoals brood, appel, pruim, peulen, gortworst, botter, ham, haring, schelvis, etc. ("je bent wat je eet")
-namen van dingen , zoals steenhuis, stobbe, hamer, spanhaak, fioole, bazuin, tente, boot, linde, kanon, wassebalie, big canoo, etc.
-namen van dieren, zoals wolf, streitwolf, beer, valk, arend, lijster, mol, muis, kikkert, zwaan, dodevis, kip, haan, calcoen, otter, etc.
-Namen mit moralischen Anklang, zum Beispiel Gottfried, Gotthold, Gotthelf, Fürchtegott, Liebfried, Füllmich, Troost, Michaël, Gabriël, etc.

Volgens mij heb je hierboven wel genoeg stof voor je spreektaak.

Met vriendelijke groet,
Henk Elsinga