Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Anske Jans Hornstra en Akke Rinkes de Jong.


janrein

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ben op zoek naar de verblijfplaats en de overlijdensdata van Anske Jans Hornstra en Akke Rinkes de Jong in de V.S.

Op 29 april 1912 komt het gezin met de Nieuw Rotterdam aan op Ellis Island bij New York. Ze zijn afkomstig uit Tjerkgaast en hun vertrekplaats in Nederland is Rotterdam.

Vader Anske Hornstra is 43 jaar (1868), moeder Akke Hornstra (De Jong) 53 jaar (1858) en de kinderen zijn:

Jan (1889), Rinke (1893), Aaltje (1895), Alle (1898), Jacobje (1900) en Jeltje (1905/06).

Jan Rein Hettinga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Hallo Jan Rein,

Name: Anoke J Hornstra

[Anske J Hornstra]

[burke J Hornstra]

Home in 1920: Hingham, Plymouth, Massachusetts

Age: 51

Estimated birth year: abt 1869

Birthplace: Holland

[Holland;Northampton]

Relation to Head of House: Self (Head)

[Head]

Spouse's name: Akke Hornstra

Father's Birth Place: Holland

Mother's Birth Place: Holland

Marital Status: Married

Race: White

Sex: Male

Home owned: Own

Year of immigration: 1912

Able to read: Yes

Able to Write: Yes

Neighbors: View others on page

Household Members:

Name Age

Anoke J Hornstra 51

Akke Hornstra 60

Alice Hornstra 24

Alexander Hornstra 21

Jennie Hornstra 18

Elsie Hornstra 13

Afbeelding ligt in je mailbus.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Vond nog een census uit 1930, helaas geen overlijden, wel van een kind:

SSDI: Kind Alexander Hornstra, geboren 27 januari 1898 overleden mei 1983, wonende

Hanover, Plymouth, Massachusetts, United States of America

Naturalisatie in 1947 en hij was gehuwd met Dorothy M. Staples, geboren ca. 1906 in MA.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Opnieuw dank voor de snelle service. Wat een verrassing en fantastische service die afbeeldingen in je eigen e-mailbox.

Inmiddels is duidelijk dat het gezin van Anske Jans Hornstra (1868 Sloten) en Akke Rinkes de Jong (1858 Tjerkgaast) in 1920 en 1930 in Hingham, Plymouth county in (Massachusetts, VS) woont.

Opvallend is, zo blijkt uit de census van 1920 en 1930 (volkstelling)  dat ook een aantal kinderen bij hen verblijven.  En de namen zijn: John (Jan 1889), Alice (Aaltje 1985), Alexander (Alle 1898), Jennie (Jacobje 1900) en Elsie (Jeltje 1906/05) met Hornstra als familienaam.

Blijft het zoeken naar het overlijden van de ouders Anske Jans Hornstra en Agnes (Akke) Rinkes de Jong.

Groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Overlijden Anske in ieder geval voor 1935:

"The Pageant Committee of Hingham’s Tercentenary desire to express its grateful appreciation to the Estate of Anske J. Hornstra for the generous gift of the corn that is to figure so prominently in the presentation of an old-fashioned Husking Bee as a detail of the Pageant to be staged next June at Hewitt’s Cove. The Committee also desires to convey to Miss Mary Barnes their sincere thanks for her kindness in storing this material on her premises subject to the further wishes of the Committee."

bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

En, heb je dit al gezien??

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Je kunt ze altijd even een berichtje sturen cia

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sylvia,

Dank voor al die linkjes. Goed te lezen waar de familie nu woont en werkt. Tjonge wat een bedrijf. Had al wel gelezen in de census van 1930 dat Anske farmer was. Maar nu een tweede en zelfs de derde generaties met zo'n bedrijf !

Ga zeker een mailtje naar de familie sturen.

Groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

N.a.v. de gevonden gegevens van sadminF en Sylvia, en de samenvatting, heb ik nog wat kunnen vinden op Ancestry, de scans stuur ik door, zoals WW-1 en 2 van John, zijn naturalisatie en die van Alexander, een krantenartikel waar Jennie genoemd staat en de familie De Young, van Alice en Elsie geen aanvullingen.

Er staan diverse genealogieen en foto's ook van grafstenen Hornstra, allemaal andere voornamen, de naam komt al veel eerder voor in Amerika. Als daar nog iets tussenstaat hoor je dat wel, maar ik denk dat de links van Sylvia een directer contact is, leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla,

Dank voor de vele gegevens die ik per e-mail van je mocht ontvangen.  We zoeken inmiddels contact met de familie.

Overigens werk ik de kleinkinderen van Jacobje Alles Hettinga (1833-1907) en Rinke Jans de Jong (1833-1908) niet verder uit.

Blijf het vreemd vinden dat de overlijdensdata en plaatsen van:

Anske Jans Hornstra, geb. 29 nov. 1868 te Sloten en zijn vrouw

Akke Rinkes de Jong, geb. 20 dec, 1858 te Terkgaast

niet te vinden zijn. Is daar en verklaring voor ?

Dank en groet,

Jan Rein Hettinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Persoonlijk heb ik geen idee, soms is er wel iets te vinden, soms niet, gegevens kunnen verloren zijn gegaan, elders overleden, ......

Misschien dat iemand anders er een verklaring voor heeft?

Er is een genealogie waarin Anske Jans Hornstra in voorkomt, de samensteller Thijs DeYoung heeft er voor gekozen niet te publiceren maar er kan wel contact met hem worden opgenomen. Gezien je andere vraag De Young (samen met Maikel), misschien levert het iets op. Kun je daar zelf bij komen of wil je dat SVF hier voor je bemiddelt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan Rein,

Er is een bericht vanuit Amerika, Thijs weet nog minder dan we op SVF hebben uitgewerkt. Ook zijn hem de overlijdens van Anske en Akke niet bekend. Als je een reactie van de Family op de Farm krijgt, horen we dat dan hier?

Verder hebben Sylvia en ik de volgende gegevens gevonden, kinderen blijven belangrijk om een nazaat te vinden die je aan de ontbrekende overlijdensdata van Anske en Akke kunnen helpen.

US City Directories 1925 Hingham, Massachussetts

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

US City Directories 1928 Hingham, Massachussetts

hornstradirectory1928.png

Hieruit kunnen we het volgende vaststellen (samen met de eerdere gegevens):

Anske  Jans Hornstra (geb 29/11/1868, overl tussen 1930 en 1934) x 1889 te Sloten, emigratie 1912 naar Massachusetts, Akke/Agnes (geb 1858, overl na 1930 census), kinderen:

1. Jan/John geb 3/12/1889 x Catherine, overl  18/4/1972 (bron Thijs DeYoung) , kind Rinke

2. Rinke/ Frank geb 7/5/1893, overl 3/01/1975 Hingham, Plymouth, Massachusetts x Barbara A

Van hem zijn er gegevens Census 1920, 1930, WWII, kinderen Frank H (geb 14-2-1918 Massachusettes, overleden 8 april 1991 Weymouth )en Edward O, John J, zijn vrouw Barbara A (1899) is nederlandse

3. Aaltje/Alice geb 16/9/1895, overl > 1930 (directory en census)

4. Alle /Alexander geb 27/1/1898, overl  5/1983 x Dorothy M. Staples geb ca 1906

5. Jacobje/Jennie geb 23/4/1900, overl > 1930 (directory en census)

6. Jeltje/Elsie geb ca 1906, overl >1930 (directory en census)

Douwe Jans Hornstra (broer van Anske!), geb 8/8/1870 x 1912 Sloten, met Froukje Tjeerds Hofman geb ca 1890, overl na 1920 en voor 1930 census

Emigratie 14/5/1921 naar MA, kinderen:

1. Jan/John geb ca 1912/1913 ??mogelijkheid: geb 4/2/1913 ovl 4/1972 Barnstable, Ma

2. Wiepkjen/Winifred geb ca 1914

3. Jelte/James geb ca 1918

4. Tjeerdje/Theodora geb 1919

links naar Ellis Island

pag 1

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

pag 2

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Met vriendelijke groeten, Sylvia en Ludmilla

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla en Sylvia,

Wat een klus. Heel veel dank. Natuurlijk horen jullie van me als ik nieuws heb. Ga eerste bovenstaande gegevens op een rijtje zetten.

Dank en groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan Rein,

Sylvia en ik waren in het laatste stukje van ons onderzoek, de vondst van het krantenbericht, verbaasd de namen te zien van Douwe en Frank Vanderveen. Frank bleek, na controle van de geboortegegevens, dezelfde te zijn als zoon Rinke. Maar verrassend was dat ook Douwe met gezin naar Amerika trok en zijn broer Anske op de HonstraFarm ging helpen.

Dat alles is voor je onderzoek niet nodig, je zoekt alleen de overlijdensdata van het echtpaar Anske Jans Hornstra en Akke Rinkes de Jong, die door ons niet gevonden is.

Door het gezin in kaart te brengen, is Hiingham waarschijnlijk de overlijdensplaats van hen.

Via deze link

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kun je de actes opvragen, kosten 10 dollar per stuk.

SVF heeft je in contact gebracht via Ancestry met Thijs de Young, ivm met onderzoek naar een andere vraag, topic Foeke en Igge de Jong.

Verdere ontwikkelingen lezen we graag.

Met vriendelijke groet, Sylvia en Ludmilla

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Sylvia en Ludmilla,

Het wachten is nu op een of twee mailtjes uit de VS. Hopelijk achterhalen we zo de overlijdensdata van

Anske Jans Hornstra, zoon van Jan Jelles Hornstra en Aaltje Anskes Siebenga, fabrieksarbeider, wonende te Sloten en te Hingham, is geboren op 29 november 1868 te Sloten.

Anske trouwt op 7 november 1889 te Sloten met Akke Rinkes de Jong, dochter van Rinke Jans de Jong (veehouder) en Jacobje Alles Hettinga (boerin). Akke is geboren op 20 december 1858 te Tjerkgaast (Don).

Heel veel dank voor al jullie werk. Van de vijf kinderen van Jelle Hornstra en Dieuwke Koopmans zijn er dus twee naar de Verenigde Staten gegaan. Hun nakomelingen wonen dus nog altijd in de omgeving van Boston.

Bijzondere groet,

Jan Rein Hettinga

Jan Jelles Hornstra, zoon van Jelle Rinkes Hornstra (en Dieuwke Nannes Koopmans, veehouder, wonende te Sloten, is geboren op 27 oktober 1839 te Eesterga (Lem), overleden op 26 mei 1903 te Sloten. Jan werd 63 jaar.

Jan trouwt op 18 mei 1865 te Schoterland met Aaltje Anskes Siebenga, dochter van Anske Douwes Siebenga en Wypkjen Jacobs de Jong. Aaltje is geboren op 29 april 1837 te Nijehaske (Has), overleden op 7 juli 1874 te Sloten. Aaltje werd 37 jaar.

Van Jan en Aaltje zijn vijf kinderen bekend:

1 Jelte Jans Hornstra, veehouder, wonende te Sloten, is geboren op 1 maart 1867 te Oudeschoot (Schot), ongehuwd overleden op 25 augustus 1916 te Sloten. Jelte werd 49 jaar.

2 Anske Jans Hornstra is geboren op 29 november 1868 te Sloten,  naar Hingham VS

3 Douwe Jans Hornstra is geboren op 8 augustus 1870 te Sloten, naar Hingham VS

4 Rinke Jans Hornstra is geboren op 19 maart 1872 te Sloten, overleden op 5 april 1888 te Sloten. Rinke werd 16 jaar.

5 Jacob Jans Hornstra is geboren op 16 februari 1874 te Sloten, overleden op 30 januari 1875 te Sloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen
Sylvia en ik waren in het laatste stukje van ons onderzoek, de vondst van het krantenbericht, verbaasd de namen te zien van Douwe en Frank Vanderveen

Ludmilla, zitten de vanderveens zo erg in je hoofd?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het blijkt dat ik dus niet de enige die de namen vanderveen, deyoung en hornstra doorelkaar haal. Soms ben ik al een hele tijd aan het zoeken en dan kom ik erachter dat ik de verkeerde familienaam heb gebruikt ... Op een gegeven moment zie je gewoon door de bomen het bos niet meer ... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_nut.gif" alt="#">

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

en ik maar denken dat onze hulpvaardige collega onderzoekers op Stamboomvragenforum geen fouten maken.........

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Ik heb -net als bij andere USA vragen- weer mogen ervaren hoe fijn het is door jullie geholpen te worden.

Als Jan Rein geen antwoord krijgt op zijn mail dan stel ik voor dat de Hettinga Stichting de genoemde overlijdensaktes opvraagt, 10 dollar per stuk is wel op te brengen lijkt me.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

op 01-02-1960 overlijdt te Beverwijk: Tjitske Rinkes de Jong, een zus van de hier besproken Akke Rinkes de Jong.

De rouwbrief noemt o.a. de tantezeggers :

Mr. and Mrs. T.R. Hornstra

A. Hornstra

H. Couperus

S. Jorritsma

Allemaal wonende te USA Hingham (Mass.)

Mr. and Mrs. H. Boelsma te USA Hansan (Mass.)

Misschien kan iemand deze tantezeggers in familieband plaatsen, mij lukt dat niet zo goed.

Op A. Hornstra na, dat zal Alexander zijn.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

#1 (ben redelijk zeker)

Elsie JORRITSMA  

    Birth Date: 19 Aug 1905

    Death Date: 10 May 1990

    Social Security Number:  

    State or Territory Where Number Was Issued:   Massachusetts

  Death Residence Localities

    ZIP Code: 02043

    Localities:   Hingham, Plymouth, Massachusetts

mogelijke echtgenoot:

Sidney JORRITSMA  

    Birth Date: 10 Jan 1911

    Death Date: 25 Jul 1989

    Social Security Number:  

    State or Territory Where Number Was Issued:   Massachusetts

  Death Residence Localities

    ZIP Code: 02043

    Localities:   Hingham, Plymouth, Massachusetts

#2

Alice COUPERUS  

    Birth Date: 16 Sep 1895

    Death Date: Nov 1976  (NB 4 nov volgens ancestry)

    Social Security Number:  

    State or Territory Where Number Was Issued:   Massachusetts

  Death Residence Localities

    ZIP Code: 02043

    Localities:   Hingham, Plymouth, Massachusetts

#3

Jacoba BOELSMA  

    Birth Date: 23 Apr 1900

    Death Date: 16 Jul 1990

    Social Security Number:  

    State or Territory Where Number Was Issued:   Massachusetts

Echtgenoot??

Harmen BOELSMA  

    Birth Date: 26 Jul 1900

    Death Date: Mar 1980

    Social Security Number:   032-30-5282

    State or Territory Where Number Was Issued:   Massachusetts

  Death Residence Localities

    ZIP Code: 02333

    Localities:   E Bridgewater, Plymouth, Massachusetts

                         East Bridgewater, Plymouth, Massachusetts

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Sylvia,

zie jij hoe de relatie is met de Hornstra's ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Alice, Jacoba en Elsie zijn allen dochters van Anske Hornstra (zie Ludmilla's bovenstaand  lijstje met de 2 families)

Verbetering: zie vorige pagina ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

onderstaande geboortedatum begrijp ik niet maar misschien komt dat omdat ik moe ben...........

De datum hoort bij Elsie Hornstra ev Sidney Jorritsma, zal toch niet zo op Ancestry staan ?

De echtgenote van H. Couperus heet Jeltje of Alice Hornstra.

Groetjes, Maikel

Alice COUPERUS   

          Birth Date:    16 Sep 1895

          Death Date:    Nov 1976  (NB 4 nov volgens ancestry)

          Social Security Number:     

          State or Territory Where Number Was Issued:    Massachusetts

      Death Residence Localities

          ZIP Code:    02043

          Localities:    Hingham, Plymouth, Massachusetts

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel,

Alle data kloppen, kijk naar de gegevens met mijn laatste update

Hieruit kunnen we het volgende vaststellen (samen met de eerdere gegevens):

Anske  Jans Hornstra (geb 29/11/1868, overl tussen 1930 en 1934) x 1889 te Sloten, emigratie 1912 naar Massachusetts, Akke/Agnes (geb 1858, overl na 1930 census), kinderen:

1. Jan/John geb 3/12/1889 x Catherine, overl  18/4/1972 (bron Thijs DeYoung) , kind Rinke

2. Rinke/ Frank geb 7/5/1893, overl 3/01/1975 Hingham, Plymouth, Massachusetts x Barbara A

Van hem zijn er gegevens Census 1920, 1930, WWII, kinderen Frank H (geb 14-2-1918 Massachusettes, overleden 8 april 1991 Weymouth )en Edward O, John J, zijn vrouw Barbara A (1899) is nederlandse

3. Aaltje/Alice geb 16/9/1895, overl > 1930 (directory en census)

4. Alle /Alexander geb 27/1/1898, overl  5/1983 x Dorothy M. Staples geb ca 1906

5. Jacobje/Jennie geb 23/4/1900, overl > 1930 (directory en census)

6. Jeltje/Elsie geb ca 1906, overl >1930 (directory en census)

Het zijn dus de dochters van Anske en Akke die genoemd worden:

Jeltje / Elsie en haar echtgenoot Sidney Jorritsma

Aaltje/ Alice (dag van overlijden is de 4e) en haar echtgenoot Mellius Couperus , geboren 18-10-1885 te Wymbritseradeel, zoon van Epeus Gerhardus Couperus en Hylkje Speelman. ,op 1-5- 1906 in Amerika binnengekomen met 100 dollar,  farmer, ongehuwd op 1-7-1913 datum van naturalisatie,

Jacobje /Jennie en haar echtgenoot Boelsma

A is dus Alexander, Jan/John zou volgens Thijs overleden zijn 1972, hebben wij niet gevonden, en Rinke/Frank is overleden 1975 maar staan beiden niet genoemd op  de rouwbrief van 1960

T.R. kan een fout zijn en mogelijk dat daar Frank mee bedoeld wordt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

en ikke nog even

Geboorteakte Sloten, 1895

Aangiftedatum 17 september 1895, akte nr. 16

Aaltje Hornstra, geboren 16 september 1895

Dochter van Anske Hornstra en Akke de Jong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Die overlijdens datum van Thijs hoort waarschijnlijk bij Douwe's Jan

John HORNSTRA  

    Birth Date: 4 Feb 1913

    Death Date: Apr 1972

    Social Security Number:   015-30-7477

    State or Territory Where Number Was Issued:   Massachusetts

  Death Residence Localities

    ZIP Code: 02664

    Localities:   Bass River, Barnstable, Massachusetts

  South Yarmouth, Barnstable, Massachusetts

Anske's Jan is vast voor 1960 overleden ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is juist, de zoon van Douwe. Dat zou betekenen dat -mogelijk- John van Anske <1960 is overleden en daarom niet op de rouwkaart 1960 staat, en met T.R. =Frank, zou het compleet zijn.

We kijken voor de zekerheid nog naar een overlijden van John geb 1889 (en het overlijden van Douwe)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog een ding: ik dacht dat we voor Alice een H. Couperus als echtgenoot moesten hebben??? Of heb je op Ancestry een huwelijk tussen Alice en Mellius gevonden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ook dat zal wel niet goed zijn gegaan, het moet volgens mij echt M van Mellius zijn. Census, arrival en een zoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bingo!!

Een photo van de Hornstra's van begin vorige eeuw

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Prachtig! Dat moeten dus Anske en Akke Hornstra zijn, met de zonen Jan/John, Rinke/Frank, Alle/Alexander en de dochters Aaltje/Alice, Jacobje/Jennie en Jeltje/Elsie (en geen kleindochter).

Zo'n foto zie ik als een kersje op de taart.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...