Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Naam kinderen anders dan ouders


FritsWesterholt

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
FritsWesterholt

Ik ben op zoek gegaan naar mijn voorvaderen en had al snel resultaat terug tot 1734. Mijn voorvader Willem Westerholt werd toen geboren. Vermeld werden zijn vader en moeder met totaal andere familienamen: Garrit Hendriksz Heerdink en Harmine Willemsen Hermijntje Klokman (2 vrouwen??). Getrouwd 1731 in Lochem.

Mij interesseert hoe mijn familie nu aan de  naam Westerholt gekomen is. En waarom Willem Westerholt in de rij van kinderen 2 keer voorkomt: 1934 en 1937 (kindersterfte?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Om met uw laatste punt te beginnen: u kunt natuurlijk zelf nagaan of de eerst geboren Willem voor de geboorte van de tweede is gestorven of niet. Indien beiden tegelijkertijd opgroeiden in het gezin dan is dat een situatie die veel vaker voorkwam in de 19de eeuw. Vanwege de vernoeming van kinderen naar de grootouders werd soms dus twee keer vernoemd indien beide grootvaders bv Willem heten.

 

Het eerste deel van uw vraag: Lochem = achterhoek, dacht ik. In de 18de eeuw werden in deze streek mensen vaak genoemd/vernoemd naar de boerderij waar zij woonden/vandaan kwamen. Na de verplichte naamsaanneming tijdens Napoleon hadden mensen de keus voor een achternaam, sommigen hadden er reeds een, anderen kozen zelf. 

 

Met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

het doopboek geeft hier een indicatie, er is aangetekend, dat het gezin in 1743 op Westerholt is gaan wonen:

 

∞ 04.03.1731 Garrijt Hendriksen, j.m. s. van Hendrik Heerdink en Harmina van de Klocke, j.d. van Willem op de Klocke, beijde onder het schependom.

02.12.1731 Trijntjen, d. van Garrijt Heerdink en Harmina Willemsen, ehel. (Kl. Dugteren).

12.04.1733 Hendrik, s. van Gerrit Heerdinks en Harmina Klokmans, ehel. (Kl. Dugteren).

03.07.1734 Willem, s. van Garrijt Heerdink en Harmine Willemsen, ehel. (Kl. Dugt.).

02.10.1735 Henders, d. van Garrijt Heerdink en Harmine Willemsen, ehel. (Schependomb).

08.09.1737 Willem, s. van Garrijt Heerdink en Harmina Klokmans, ehel. (Schependomb) get. de grootvader -- -- Klokman.

15.11.1739 Jan, s. van Garrijt Heerdink en Harmine Willems, ehel. (Schependomb).

11.06.1741 Harmina, d. van Garrijt Heerdink en Harmina Willemsem, ehel. (Schependomb).

01.09.1743 Teunis, s. van Garrijt Heerdink en Harmina Willemsen, ehel. (nu wonende op het Westerholt in 't Schependomb).

20.06.1745 Garrijt, s. van Garrijt Heerdink en Harmina Klokmans, ehel. (Schependomb).

 

lidmaatinschrijving: 06.04.1749 Op belijdenis bij ds. Westenberg aengenomen - Harmina Westerholt, huijsvrou van Garrijt op 't Westerholt

 

de kinderen trouwen vervolgens onder de naam "Westerholt":

 

07.07.1765 Teunis Westerholt, j.m. s. van Gerrit Westerholt en Jenneken Hogeweijde, j.d. van Hendrik Hogeweijde, beijde in 't schependomb.

 

22.11.1767 Garrijt Kelholt, j.m. s. van Derk Kelholt en Harmina Westerholt, j.d. van Garrijt Westerholt, beijde in 't schependomb.

 

06.11.1774 Geprocl. 06.11/13.11/20.11.1774 Jan Westerholt, zoon van Garrit Westerholt in Klein Dugteren en Anna Margaretha Elsabeen Rixmans, dogter van wijlen Johan Berend Rixman te Furstenau uit Osnabruk, beide wonende op 't Westervlier. Met att. van Markelo getr. den 27 novemb.

 

18.05.1777 Geprocl. 18.05/25.05/01.06.1777 Willem Westerholt, zoon van Garrit Westerholt in Klein Duchteren en Janna Horst, dogter van Harmen Horst te Vorden, wonende onder Lochem. Getr. den 1 junij.

 

14.04.1782 Geprocl. 14.04/21.04/28.04.1782 Hendrik Jan Reerink, zoon van wijlen Hendrik Reerink in Lochem en Henderse Westerholt, dogter van wijlen Garrit Westerholt in Klein Duchteren. Getr. den 5 meij 1782.

 

Men kan er overigens in de Achterhoekse genealogie bij de hervormde kerk vanuit gaan  dat een doopnaam alleen 2x wordt gebruikt als het eerste kind is overleden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor uw heldere toelichting. Ik zie nu dat vraagsteller de geboorte van de beide Willem genoemde kinderen in 1934 en 1937 terwijl dus blijkbaar 1734 en 1737 bedoeld werd.

 

Wordt bij hervormde kerk, dus niet alleen in de Achterhoek, het gebruik van dezelfde doopnaam voor nog in leven zijnde kinderen niet toegepast?

 

met vriendelijke groet, Bart 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik kom nog even terug op de vraagstelling: waarom in vredesnaam gokken op twee vrouwen? Hopelijk is het (uit de door JPB geciteerde kinderreeks) inmiddels duidelijk hoe het zit, maar zo niet:

Harmina en Hermijntje is duidelijk dezelfde voornaam. Willemsen is haar patroniem, Klokman(s) een achternaam die slaat op de boerderij waar zij vandaan kwam. Ze werd kennelijk op beide manieren aangeduid, net naar het uitkwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

 

Quote

Wordt bij hervormde kerk, dus niet alleen in de Achterhoek, het gebruik van dezelfde doopnaam voor nog in leven zijnde kinderen niet toegepast?

 

het korte antwoord is: nee. De hervormden hebben niet het probleem van het beperkte canon aan gelatiniseerde roomsche doopnamen. Dus je kunt in de hervormde kerk dochters Janna en een Jenneken laten dopen, terwijl je dan bij de roomschen 2x Johanna zou krijgen. Namen worden bij de hervormden alleen "hergebruikt" als het eerdere kind is overleden.

Het probleem bij Lochem is dat er zeer weinig begraafregisters uit de 18e eeuw bewaard zijn gebleven, dus men zal geen begraafinschrijving van de 1e Willem in de periode 1734-1737 vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
FritsWesterholt

Bedankt voor de snelle reacties.

Het is nu duidelijker geworden. Ga nu ook op zoek naar het Goed te Westerholt. Want daar hebben ze dus schijnbaar geleefd.
Interessant is het ook omdat er in Vorden (naast Lochem) een adelijke familie Van Westerholt (Hackfort), oorspronkelijk uit Westerholt (Duitsland), bestond.
We hebben ons altijd al afgevraagd of er een verbinding tussen de families bestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er zijn in Duitsland vier plaatsen met de naam Westerholt. Dat geeft dus veel meer mogelijkheden.
Als je een naam onderzoekt, die op verschillende plaatsen ontstond, vind je vaak onverwante families.
Bijvoorbeeld: een geslacht van Arbeiders, een geslacht van Boeren, een geslacht van Edellieden,
een geslacht van Roomschen, een Joods geslacht en een Protestants geslacht.
In vroegere eeuwen vermengden de standen en de verschillende geloven zich onderling nauwelijks. 

Westerholt is net zo'n naam als Westerhout, Westerwold(e) en Westerwoude.
Het aantal verschillende families op basis van vier windrichtingen is nog veel groter.
Wellicht is het nog te vroeg om al conclusies te trekken m.b.t. de adelijke familie Van Westerholt,
maar het is niet onmogelijk. Ik reed jarenlang voorbij een ruïne, die vroeger een kasteel was.
Dat was bij Oosterhout in Brabant en ik zocht er niet eens naar.
Maar op een dag kwam ik er bij toeval achter wie dat kasteel vroeger had laten bouwen.
Die familie staat nu in de kwartierstaat van mijn kinderen.

Frits, ik wens je veel succes met de zoektocht.    

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...