Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Waar komt de bruidegom vandaan?


Kèren

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Is er iemand die mij kan helpen met het lezen waar vandaan de bruidegom Dirc Pieterse komt?

 

Hier is de afbeelding te vinden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

bewerkt door Kèren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

dit is de transcriptie van de akte [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]:

 

Dirc Pieterse van Bil metselaer oud 23 jare
ouders doot geas[sisteer]t met sijn voogt Jan Dircxe woont
ind[e] Dijcstraet en[de] Jannetie Jans Stouts van Blocxiel
oud 24 jare geas[sisteer]t met haer vader
woont ind[e] Goutblomdwarstraet

 

waarschijnlijk is bedoeld De Belt bij Zwartsluis, of 't Bildt in Friesland.

Is er al meer bekend over de genoemde voogd? in de poorterboeken wordt bijv.  in 1650 een Jan Dircxen, metselaar uit Bilziel genoemd [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt @JPB!

 

Dat dacht ik ook te lezen, alleen dat Bil, metselaer bracht me in de war. Dat zag ik niet staan.

Zoekende in de Amsterdam herkomst plaatsen DTB van het Stadsarchief kan Bil ook Biehl, onder Rastatt Baden-Württemberg en Beieren; Biel bij Rasstad, thans Biehl Baden-Württemberg en Beieren zijn of Biel, bij Bern in Zwitersland.

Dat is van latere zorg, kan weer verder. 🙂

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik had een soortgelijke vraag gesteld in een groep op facebook en kreeg een link toegestuurd waar je in ieder geval van een flink aantal plaatsnamen kunt zien hoe die nu heten.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Ik heb niet gecheckt of Bil er op staat, maar misschien is het een idee de link, of de pdf die daar wordt genoemd ook op deze site te bewaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bil staat er dus niet in, maar Bilk wel. Als je "Bilk" zegt, zou het best kunnen dat de toehoorder die k niet hoort. Als iemand zegt "ich bin in Bilk geboren" zou ik me dat heel goed kunnen voorstellen. een k en een g achter elkaar ....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goed dat je de link noemt, @Framegote Ik heb de PDF al jaren op mijn computer staan.

 

13 uur geleden zei Framegote:

Bil staat er dus niet in, maar Bilk wel. Als je "Bilk" zegt, zou het best kunnen dat de toehoorder die k niet hoort. Als iemand zegt "ich bin in Bilk geboren" zou ik me dat heel goed kunnen voorstellen. een k en een g achter elkaar ...

Bedankt voor meedenken. Ik heb ook Bilk gezien, maar ik zeg de naam altijd hardop, gezien het accent wat ermee kan spelen en dan zou de "l" denk ik wel worden gehoord. Maar Biel, etc dan kan ik me voorstellen dat de schrijver Bil noteert. Het zijn wilde gedachten 😉.

Ik ben van plan de namen van zijn kinderen en de getuigen bij hun doop te bekijken, wie weet krijg ik dan meer inzicht, waar hij vandaan komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Namen van getuigen en plaats van herkomst van latere partners helpen zeker!

Ik ben momenteel bezig met een familie Felling .... daar zijn er best een aantal van in Amsterdam in de eerste helft van de 18e eeuw. Mijn eigen voorouder met die naam blijkt uit Schwerte (NordRhein-Westfalen) te komen. Ik heb inmiddels in ieder geval een broer en een zus gevonden. Zelfs de jongste van het stel die in 1718 geboren moet zijn. Ze lijken dus later pas naar Amsterdam te zijn gekomen. Ik vermoed dat de jongste eerst bij haar zus heeft ingewoond tot ze zelf trouwde. (Ze werd door haar oudere zus geassisteerd).

Wat me opviel is dat zelfs de in 1737 in Amsterdam geboren dochter van die ene broer later trouwt met iemand uit NordRhein Westfalen. Er lijkt dus toch een band te blijven richting Duitsland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat zie ik ook, dat kinderen uit een zelfde gezin naar Nederland komen. Zo'n 80% van de Nederlanders krijgen uiteindelijk met een voorouder uit het huidige Duitsland te maken. En inderdaad ze blijven toch contact houden met hun Duitse familie.

Ook ik natuurlijk. Leuk zijn sommige verhalen uit de familie, dat twee broers uit Hofgeismar naar Nederland kwamen en weg moesten omdat er maar een zoon in het Duitse staatje mocht blijven, de rest van de zonen moesten weg. Natuurlijk kwamen ze van een bijna adellijke familie, familie werkte in het paleis enzo. Maar ik vond dus dat ze gewoonweg gedeserteerd waren! 🙂 Dat was wel een domper voor een oudtante, hoor!! 🤣 Later vond ik nog een zuster die naar Nederland is gekomen. 

Smeuïge verhalen van onze voorouder.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Dag Kèren,

Als je een letter toevoegt aan de naam Bil of als je een klinker verandert, dan krijg je een eindeloze reeks namen.
Daar is eigenlijk niet meer uit te komen, dus eerst maar proberen of er een naam is met Bil erin.
Ik heb er twee gevonden:
Bill is een duinrif op het Duitse eiland "Juist" en daar staat ook een bewoonde boerderij. (zie het rijtje eilanden oostelijk van Schiermonnikoog).
Bill staat ook in de plaatsnaam Billstedt, tegenwoordig een stadswijk van Hamburg (oostelijke kant).

Met vriendelijke groet.
Henk Elsinga 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

wat dacht je van: Biehl ........ onder Rastatt (Baden-Württemberg en Beieren, Duitsland)

of, Biel ......... onder Bern (Zwitserland)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@henk elsinga en @Framegote Dank beiden voor de aanvullende mogelijkheden.

 

Er is nu een notitie aangemaakt bij Dirc [aka Dirck] Pieterse, binnen de genealogie software, met alle ideeën hier geopperd.

Uiteindelijk is het een kwestie van uitzoeken welke het meest plausibel is, en daar beginnen met onderzoek.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...