Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Michiel Dirxen en Jannetje Philips in Haarlem


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo medezoekers,

 

Vandaag vond ik mijn stam-ouders Michiel Dirxen en Jannetje Philips in Haarlem. Zij leefden ergens tussen 1650 en 1750. In de periode tussen november 1687 en januari 1700 laten ze 7 kinderen dopen. Bij alle kinderen is OF Abraham Marinessen, OF Elisabeth Augustinus, OF beiden vermeld als getuigen. Ik vermoed dat ze familie zijn, maar heb geen idee hoe. Als een van beiden een broer of zus van de ouders zou zijn, zou de patroniem toch moeten overeenkomen of in ieder geval er enigszins op lijken. Het kan zijn dat Elisabeth de moeder is van een van de ouders en Abraham haar tweede echtgenoot.

Ik kom er niet uit. Ik kan ook het huwelijk tussen Michiel en Jannetje niet vinden.

Wie kan me verder helpen?

 

groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Update:

Jannetje Philips bleek een zus te hebben. Ik zocht via openarch in Haarlem naar Philips en vond een Catalijntje ... Die bleek samen met Abraham Marinuse een aantal kinderen te hebben gekregen die bij hun doop als getuigen hadden ... Michiel Dirckse en Janneke Philips.

Abraham, die bij de kinderen van Michiel en Janneke getuige was, was dus haar zwager. Wat hun relatie was met Elisabeth Augustinus weet ik nog niet. Michiel had een zus, die ik ook ergens tegenkwam: Maddeleentje Dircks werd ze daar genoemd, maar ik neem aan dat dat eigenlijk Magdalena zou moeten zijn. Verder (nog) niets over haar gevonden.

 

Nu ben ik op zoek naar de huwelijks-/ondertrouwinschrijving van zowel Michiel en Jannetje als van Abraham en Catalijntje/Catharina. Omdat het eerste kind van Abraham was gedoopt in november 1689, heb ik het ondertrouwregister teruggebladerd vanaf april 1689 tot begin 1686, maar nog geen Abraham gevonden die met een Catalijntje/Catharina/Kaatje trouwde of een Michiel die met een Jannetje trouwde. Het zou kunnen zijn dat ze ergens anders vandaan zijn gekomen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

 

voor de inschrijving zelf, zie [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

en voor de (onder)trouwinschrijving van Abraham Mariniss & Catharina Philips 23.05.1688 / 07.06.1688 [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

de indexfiches van Haarlem vermelden 5 kinderen:

1689 Marinus
1693 Marinus
1695 Janneke
1696 Marinus
1698 Lijsbet
 

 

deze Abraham hertrouwt in 1705:

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

bewerkt door JPB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
11 uur geleden zei JPB:

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

 

voor de inschrijving zelf, zie [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

en voor de (onder)trouwinschrijving van Abraham Mariniss & Catharina Philips 23.05.1688 / 07.06.1688 [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

de indexfiches van Haarlem vermelden 5 kinderen:

1689 Marinus
1693 Marinus
1695 Janneke
1696 Marinus
1698 Lijsbet
 

 

deze Abraham hertrouwt in 1705:

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Dank je, JPB. Ik heb die trouwinschrijving van Michiel en Janneke dus schijnbaar overgeslagen. Ik moet denk ik een andere monitor hebben, want de onderkant van de scans is vaak onleesbaar licht..... (Je moet IETS de schuld geven, toch?) 

Nogmaals dank voor je tijd. Ik kan nu langzaam op zoek naar meer broers en zussen van dit echtpaar en daarna een stapje hoger naar hun ouders....

Michiel Dirks en Jannetje Philips zijn 2 van mijn vele stam-ouders.... 9 generaties terug. Omdat ik een paar takken op 15 generaties heb, probeer ik ze allemaal daar te krijgen. Gaat niet lukken, dat weet ik wel, maar ik probeer zo veel mogelijk takken daar te krijgen. En dan zal het wel tijd zijn voor mijn pensioen. 😃

Ik had bij de kinderen inderdaad nog een gaatje tussen 1689 en 1695.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Overigens ... bij Abraham en Catalijntje heb ik gevonden:

Marinus, 18-10-1689

Martijntje, 28-11-1690

Marinus, 13-01-1693 (dankzij JPB)

Janneke, 02-03-1695

Lijsbet, 17--06-1698

 

Jij hebt dus NOG een Marinus gevonden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik raad overigens aan voor trouw- en begraafinschrijvingen in Haarlem de indexfiches bij FamilySearch te gebruiken: [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

Marinus III → doop 06.05.1696

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
33 minuten geleden zei JPB:

ik raad overigens aan voor trouw- en begraafinschrijvingen in Haarlem de indexfiches bij FamilySearch te gebruiken: [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]

 

Marinus III → doop 06.05.1696

Ik had hem inmiddels gevonden. Dank je. Ik ga zeker die fiches eens bekijken, want ik zoek me suf. Heb nu ook waarschijnlijk de doop gevonden van Catelijntje Philips: 26-9-1662, dv Philip Pieterse en Martijntje van ..... (Tamme?). Getuigen waren Frans Joosten en Grietje Arents. Gezien de vernoemingen van de kinderen denk ik dat dit wel de juiste is. Om het zeker te weten moet ik ook de doop van haar zus Jannetje zien te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Update:

Zojuist ook 2x een doop gevonden van Abraham (waarschijnlijk was de eerste snel overleden). De eerste werd gedoopt op 16-01-1661 als zoon van Marinus van Pellekom en Janneke Abrams, met als getuige Jannetje Jans.

Op 19-01-1662 werd dat nog eens herhaald met dezelfde personen.

 

De fiches heb ik ook bekeken, maar al snel bleek dat het alfabetiseren soms wat losjes gehanteerd is en dan is dat wel een flinke klus om door te bladeren. In het doopboek staat het in ieder geval nog op een logische volgorde: datum. Daar kan ik persoonlijk beter mee overweg.

Dat gezegd hebbende heb ik dus nog steeds de dopen van Michiel Dirxen en Jannetje Philips niet kunnen vinden. Inmiddels ben ik aangekomen op 4 maart 1659 en blader terug....

OK ... 18-12-1658 Jannetje, dochter van Philip Pietersz en Martijnje van Damme, getuige Claesje Pieters....

one to go !

bewerkt door Framegote
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een gerelateerd vraagje:

Zowel Michiel en Jannetje als Abraham en Catelijntje hebben geen enkele zoon Philip genoemd. Zou dit betekenen dat de vader van Jannetje en Catelijntje inmiddels overleden was, of meer dat hij uit het leven van hen verdwenen was? Scheiden was er niet bij in die tijd geloof ik, maar er werden veel vrouwen gewoon verlaten.

Ik heb de doop van Michiel nog niet gevonden, maar ondertussen zit ik wel te bedenken hoe zijn ouders zouden heten. Vader heet Dirk, natuurlijk, maar moeder .... zijn kids heetten Dirk, Sara, Martijntje (2x) Abraham, Joannes en Jacobus. Ik vermoed dus dat zijn moeder Sara heette. Wat denken jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

als je de logica van de indexfiches eenmaal doorhebt, valt het nog wel mee:

- de index is primair gesorteerd op achternaam (of patroniem als er geen achternaam is), waarbij de namen worden gegroepeerd (dus je hoeft niet op alle spellingvarianten te zoeken). nadeel: de index volgt altijd de mannelijke lijn, dus je kunt net zoeken op moeders of bruiden

- binnen de resultaten op achternaam wordt dan gesorteerd op voornaam van kind of bruidegom, waarbij wederom wordt gegroepeerd. Dus Lijsbet staat onder Elisabeth, Claes onder Nicolaas en in dit geval staat Philips onder de "F" i.p.v. "Ph"

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ah.... F ipv PH eigenlijk had ik dat wel kunnen weten (Ik heb zelf Philip als 2e voornaam en werd wel eens Flip genoemd ... vreselijk!)

Maar fantastisch dat je het gezin van Philip en Martijntje gevonden hebt. En hun huwelijk zelfs ook!

Ik heb zelf ook nog nieuws: Zojuist heb ik een doop gevonden van een Mchiel met als vader Dirk Claesz. De eerste Dirk als vader van een Michiel die ik ben tegen gekomen. Moeder heette Maijke Michiels. Getuigen waren Gerret Michiels en Annetje Michiels ... waarschijnlijk een broer en zus van moeders. Datum: 11-02-1656.

 

Ik ga nu de missende doopinschrijvingen van de kids van Philip en Martijntje opzoeken en invoeren in m'n bestand.

 

Dank voor je aanvulling, JPB!

 

bewerkt door Framegote
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik heb de index op voornamen van dopelingen eens doorgenomen, en de enige Michiel met een vader Dirck die ik tegenkwam is deze:

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

(voor de doopinschrijving zelf, zie [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

])

geen "Sara" gevonden, en ook nog geen (onder)trouwinschrijving van Dirk Claesz & Maijke Michiels gevonden

 

[NB hier wijkt de index weer af van de verwachte logica, want Dirk staat niet onder the "T" van Theodorus, maar dus gewoon onder de "D"] 

bewerkt door JPB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

We waren schijnbaar ongeveer gelijk (hoewel ik er veel langer mee bezig was natuurlijk).

Ikzelf zou Dirk overigens nooit onder Theodorus hebben gezocht. Ik wist niet dat dat er een afgeleide van was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 13-3-2021 om 13:41 zei JPB:

en ook nog geen (onder)trouwinschrijving van Dirk Claesz & Maijke Michiels gevonden

 

 

Ik heb inmiddels alle trouwinschrijvingen van 1654 t/m 1650 doorgenomen en daar zitten ze niet tussen. Stel dat ze (zoals vaker voorkwam) 10 kinderen of meer hebben gekregen en Dirk is toevallig de laatste, dan zouden ze zomaar in 1640 getrouwd kunnen zijn. Gelukkig is een D redelijk snel te herkennen dus doorbladeren is wel te doen. Elke keer een jaar of 2 of 3 voor ik in slaap val 🙂

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vind hier wel het huwelijk van ene Dirk Claesz:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Deze is wonend in de Gierstraat, als ik het goed lees en is weduwnaar van ..... tja ... hij trouwt met Willempje Jans uit 's-Hertogenbosch, die weduwe is van Jan Gerrits (die heeft die wandeling schijnbaar niet overleefd 🙂 ) zij woont buiten de Zijl poort.

 

 

bewerkt door Framegote
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier trouwt nog een Dirk Claes (rechts onder) op 19 mei 1645. Deze jongen komt uit Amsterdam. Zijn bruid, Trijntje Jans komt, als ik het goed kan lezen uit Nieuwenhuijsen in het graafschap .... (staat daar Bethe, kan iets dergelijks niet vinden). Ze wonen beiden op de Oude Gracht

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, Dirk Claesz en Maijke Michiels zijn in ieder geval niet in de NG kerk in Haarlem getrouwd tussen 1-1-1640 en 1-1-1655.  Op 16 januari 1655 lieten ze een zoon dopen en daar staat niet bij dat hij een "onegt kint" was, dus ... ik vermoed dat ze elders getrouwd zijn.

Ik heb hun namen nog even ingevoerd als zoeksleutels in de index van Amsterdam, maar zonder succes. Ik ben bang dat ik aan het einde van m'n zoektocht ben aangekomen.

 

Als iemand nog een idee heeft, Graag.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dirck Claesen weduwenaer van Goch
woonende inde Gier-straet met
Willempje Jans van 's Hertogen-Bosch
weduwe van Jan Gerretsen wonende
buijten de Zijl-poort. 
testis sponsi: pater, [testis] sponsæ: soror 
| attest[atie] gegeven nae Bloemendael om aldaer getrout te worden en[de] aldaer getrout den 28 Octob. 1646

 

Dirck Claesen j.g. van Amsterdam met
Trijntje Jans j.d. van Nieuwenhuijsen
int Graffschap van Benthen
[i.e. Neuenhaus bij Bad Bentheim] beijde woon[ende]
op d'Oudegraft.
testes Hendrick Egberts woon[ende[ op d'Oudegraft, Tietje Takes woon[ende[ tot Amsterdam.
| attestatie van Amsterdam. Attestatie gegeven om t'Amsterdam te trouwen den 19 Maij 1645

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je. Altijd prettig als een ander het wél kan lezen. 😉👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...