Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Vreemdelingen legioen


tannielovesgouda

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
tannielovesgouda

Hallo allemaal, ben zojuist weer verder gegaan met onze stambomen na een flink aantal jaar ertussen uit geweest te zijn. Nu ben ik er eindelijk achter dat het verhaal van mijn Oom, de halfbroer van moederskant, waar is. Maar nu komen de vragen. Ik heb een archief kaart gevonden van hem waar duidelijk op vermeld staat dat hij als soldaat in de SS heeft gediend, daarna is hij richting Frankrijk gegaan vreemdelingen legioen, de foto's die we hebben zijn van hem in wat Indonesie lijkt te zijn met kameraden. Veel vakken zijn zwart gemaakt waaronder het vaak waarin vermeld zou moeten zijn of hij overleden is of vermist.  Zijn Nederlandschap is hem duidelijk afgenomen en op de kaart staat een adres in 1939 (toen werd hij ingelijfd in het nederlandse leger volgens de gegevens) en 11 september 1947 op een adres in Amstserdam (spaandammersstr 22). De volgende datum staat 3 november 1954 Art 83 2e lid BB wat ik hier dus gelezen heb dat ze dan gaan uitzoeken of en waar hij overleden is. Onder aan staat dat ze van Tribunal-Civil de la Seine  bericht hebben dat hij daar bekend stond  als de Graaf cornelius geb 18-8-18 wat natuurlijk valse gegevens zijn, zijn naam was Johannes Cornellis Hoogerhout geb 11-7-1920.  Waar zou ik informatie kunnen vinden over het gedeelte vreemdelingen legioen alsmede is er ergens dan vermeld dat hij bv veroordeeld is zodat zijn nederlandsschap hem afgenomen kon worden. 

Weet iemand dat als je naar het gemeente archief gaat of je dan wel de hele kaart kan lezen of blijft dit altijd geheim. Willen heel graag weten wat er is gebeurt .

 

Dank jullie wel voor jullie hulp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat betreft het ontnemen van zijn Nederlanderschap kan ik hem niet zo snel terug vinden op de lijsten direct na de oorlog. Misschien is het Nederlanderschap hem pas later ontnomen vanwege het vreemdelingenlegioen.

Mocht hij vanwege zijn oorlogsverleden zijn veroordeeld dat kun je het beste de site van het nationaal Archief raadplegen. Voor onderzoek zijn er nog wat restricties die in dit geval niets te maken hebben met Corona. 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Het stadsarchief Amsterdam is heel behulpzaam bij het geven van antwoorden op vragen. Dus stel je vraag:

Waarom zijn sommige gegevens zwart afgedekt?

Sommige gegevens, zoals in de persoons- en archiefkaarten zijn zwart afgedekt om de persoonsgegevens van personen die nog in leven zouden kunnen zijn te beschermen. Inzage is soms mogelijk, door een speciaal verzoek te dienen tot dispensatie. Meer informatie kunt u verkrijgen door een verzoek te sturen naar stadsarchief@amsterdam.nl

 

Je hebt van hem adressen uit de oorlogsperiode en daarna. Kijk eens in de woningkaarten (via indexen stadsarchief Amsterdam) of je daar nog kunt zien of hij evt een poosje geinterneerd is geweest.

 

Met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De laatste woningkaart welke op zijn archiefkaart is geschreven. Daarin wordt hij als overleden aangegeven, hetgeen niet in overeenstemming is met zijn archiefkaart. Ik zie net dat het zijn vader betreft die op dat adres woonde en zijn moeder. Curieus.

 

met vriendelijke groet, Bart

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Waar ik in mijn laatste bericht melding maakte van het verblijf van zijn moeder op het adres in de Spaarndammerstraat moet gelezen worden stiefmoeder, want zijn ouder waren gescheiden, zoals ook vermeld op zijn militieinschrijving.

 

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Iemand die dienst nam bij het Vreemdelingenlegioen, wilde niet meer gevonden worden.
Daarom kregen alle legionairs bij hun indiensttreding een nieuwe identiteit.
Als ze een aantal jaren hadden gediend en goede beoordelingen hadden gekregen, konden
ze een verzoek indienen om genaturaliseerd te worden tot de Franse nationaliteit.
Indien zij dat op prijs stelden konden dan ook hun oorspronkelijke identiteit terug krijgen.

Wanneer hun contract niet meer verlengd kon worden, omdat ze intussen ouder dan 40 jr

waren, kregen ze (eervol) ontslag en werden door de Franse overheid geholpen om een
betrekking te krijgen of een vrij beroep te gaan uitoefenen.
Dit soort mensen is behoorlijk gediciplineerd en bereid om zich ergens voor in te zetten.
Dat hebben ze aangeleerd tijdens hun diensttijd bij het legioen.

Het ligt natuurlijk niet in de bedoeling van de Franse overheid om hun systeem lek te prikken
of op te blazen, zodat eenieder die gegevens wil verzamelen over een familielid-legionair,
voor wat betreft zijn diensttijd en / of zijn eventuele deelname aan militaire acties daarover 
geen persoonsgebonden informatie krijgt.

Met vriendelijke groet,

Henk Elsinga
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

Nog geen respons van de oorspronkelijke vraagstelster?

 

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik verwacht niet dat er nog een respons komt van de oorspronkelijke vraagstelster.

Wat betreft het verlies van de Nederlandse nationaliteit, na dienstneming in de krijgsmacht van een ander land, heb ik nog een aanvulling:
Nederlanders die tijdens WOII dienst hadden genomen bij de SS, verloren na de oorlog allemaal hun Nederlandse nationaliteit.
Daar kwam geen individueel strafproces aan te pas. Maar onze "betrouwbare" overheid had nog wel een slimme deal achter de hand.
Toen Nederland in 1953 een Bataljon vrijwilligers leverde voor de Koreaanse oorlog, werden de voormalige SS-soldaten voor de keus
gesteld om als "vrijwilliger" namens ons land naar Korea te gaan. Wie sneuvelde was af, maar wie levend terug kwam kreeg zijn Nederlandse
paspoort weer terug.

Een oudere collega van mij heeft gevochten in die oorlog en hij vertelde mij dat hij in een groep van 9 man de enige was zonder SS-verleden.
Het positieve was, dat die veteranen doorgewinterde en ervaren soldaten waren, met een zesde zintuig voor dreigend gevaar.
Kameraadschap, stond hoog in hun vaandel, als er bijvoorbeeld iemand gewond raakte tijdens een actie, werd hij niet achter gelaten. 


Wie levend terug kwam kon ook een baan krijgen als instructeur in het Nederlandse leger.
Ik heb twee van dit soort instructeurs meegemaakt en dat waren harde jongens.
Dan kregen wij bijvoorbeeld 's avonds alarm en moesten na een speedmars om op te warmen door de sloot, maar niet in de breedte !
We moesten in de lengte door de sloten lopen, de hele nacht, tot de zon weer opkwam, want daar wordt je flink en redzaam van.

Met vriendelijke groet,

Henk Elsinga
    

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Henk,

Bedankt voor jouw heldere toelichting. Het stukje geschiedenis van 1953 was me nog niet bekend. 

 

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...