Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ransdorp doop 1801


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo samen,

In Durgerdam werd op 7 mei 1782 Maria Vogel geboren in een Mennonitisch gezin. Ze werd als "bejaarde" gedoopt in Ransdorp op 2 april 1801 bij de Gereformeerde Gemeente.

Dit alles heb ik uit het boek "Wie was wie in Watergang" van mr. R.G. Louw. Een pittig werk dat voor mij, met zoveel bloedverwanten in Waterland, erg interessant is.

Maria Vogel trouwde op 1 mei 1808 in Ransdorp met Nanning Janse Dik met wie ze een flink gezin kreeg.

Wat ik graag zou vinden is de geboorte- en doopinschrijving van Maria, want alle andere gegevens heb ik in middels gevonden.

Is er iemand die me in de juiste richting kan helpen?

 

Groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
1 uur geleden zei joke andriessen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wow, dank je Joke. Ik heb schijnbaar met m'n ogen dicht zitten zoeken, want ik heb daar dus ook in gezocht!

Nou ja ... weer een stapje verder. Dank je enorm!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bestaat er ook een soort geboorteregister van de doopsgezinde kerk (in Ransdorp)?

Ik weet dat ze pas na een belijdenis doopten, maar ik vermoed toch dat ze een geboorte ook moesten laten registreren. Hoe wist de gaarder anders wie belasting moest betalen.

 

Ben benieuwd, want ik kan er niets over vinden.

Ik wil dat weten om dat ik me afvraag hoe ik achter de namen van de eerder vermeldde Maria (Maartje) Janse Vogel een kind was.

 

bewerkt door Framegote
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Is Ransdorp hoort tegenwoordig bij de gemeente Amsterdam.

Dus of daar, anders bij het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

eens kijken.

 

Succes

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Zojuist zei sadminF:

Is Ransdorp hoort tegenwoordig bij de gemeente Amsterdam.

Dus of daar, anders bij het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

eens kijken.

 

Succes

 

dank je. het NHA heeft niets en in Amsterdam kon ik het ook niet vinden (en was te laat om het in de chat te vragen). Maar begrijp ik goed uit je antwoord dat er wel een dergelijk register is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Dat durf ik niet te zeggen, of er een doopgezinde gemeente was in Ransdorp. Voor hetzelfde geld gingen die naar een Amsterdamse gemeente.

Ik kom toch wat tegen op NHA:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Struin er eens doorheen, je weet nooit, anders toch Amsterdam.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Je schreef dat ze geboren is in Durgerdam (niet Ransdorp). Ik heb niet kunnen vinden dat daar een doopsgezinde gemeente was.

In Amsterdam kom ik dit tegen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb al wat gebladerd, maar nog niets gevonden.

 

Dit had ik al geschreven, maar het was op de een of andere manier niet geplaatst.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
8 uur geleden zei Framegote:

Bestaat er ook een soort geboorteregister van de doopsgezinde kerk (in Ransdorp)?

Ik weet dat ze pas na een belijdenis doopten, maar ik vermoed toch dat ze een geboorte ook moesten laten registreren. Hoe wist de gaarder anders wie belasting moest betalen.

 

 

 

Frank, ik zit me het hoofd te breken over die gaarder en die belastingen... Voor geboorten werd echt geen belasting geheven, hoor. Misschien een jaarlijkse aanslag voor gezinnen met zoveel volwassenen en zoveel kinderen onder de (noem es een leeftijd). Ik ken dat helemaal niet, in Groningen heb je dat niet. Maar dat zal dan ad hoc worden geregistreerd, gewoon met een lijst bij de huizen langs, ze hielden toen echt geen bevolkingsboekhouding bij.

Of bedoel je iets anders m.b.t. die gaarder?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor je reactie, Petra. Ik bedoelde dat, as de gaarder niet weet dat iemand geboren is, er ook niet op latere leeftijd gegaard kan worden. Er moest daarom toch enige vorm van registratie zijn, lijkt me. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
1 uur geleden zei sadminF:

Dat durf ik niet te zeggen, of er een doopgezinde gemeente was in Ransdorp. Voor hetzelfde geld gingen die naar een Amsterdamse gemeente.

Ik kom toch wat tegen op NHA:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Struin er eens doorheen, je weet nooit, anders toch Amsterdam.

 

Dat was me nog niet opgevallen. Ik zal eens kijken. Dank je. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
1 uur geleden zei joke andriessen:

Je schreef dat ze geboren is in Durgerdam (niet Ransdorp). Ik heb niet kunnen vinden dat daar een doopsgezinde gemeente was.

In Amsterdam kom ik dit tegen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb al wat gebladerd, maar nog niets gevonden.

 

Dit had ik al geschreven, maar het was op de een of andere manier niet geplaatst.

 

Ik keek even niet en meteen drie reacties. Heel goed dames! 😄 ik ga (morgen) zoeken. Dank jullie wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

UPDATE:

ik heb de boeken in Amsterdam doorgebladerd. Gelukkig zitten daar een aantal indexen in, maar helaas staat Maartje/Maria Vogel daar niet tussen en ook haar vader Jan niet. Ik vermoed dat die boeken dus echt over de kerk in Amsterdam gaan en dat er in Durgerdam toch een andere kerk was. Ik heb daar wel iets over gevonden, maar die boeken zijn in ieder geval niet online beschikbaar en de originelen zijn een tijdje in bruikleen gekregen van de Doopsgezinde kerk, maar ook inmiddels weer terug gegeven. Ik denk dat ik daar maar eens een mailtje aan ga wagen.

Ondertussen heb ik ook een mailtje naar Amsterdam gestuurd met mijn "probleem" en gevraagd of en waar ze daar iets over hebben.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Frank, ik zag dat de geboortedatum in haar overlijdensakte is vermeld.

Het zal mooi zijn als je nog een andere bevestiging kunt vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Zojuist zei joke andriessen:

Frank, ik zag dat de geboortedatum in haar overlijdensakte is vermeld.

Het zal mooi zijn als je nog een andere bevestiging kunt vinden.

Klopt, Joke. Ik weet (nog) niet waar ik moet zoeken. Ik vermoed dat ik maandag wel een emailtje van iemand van het Amsterdams Archief krijg met een hint er in.

Zodra ik iets weet zal ik het hier melden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, 
Geboortes voor 1811 van Doopsgezinde kinderen werden niet officieel geregistreerd.
Er werd pas gedoopt na het afleggen van de geloofsbelijdenis, als volwassene (=bejaarde).
De regel was: "Spreek wat bondig is, doop wat mondig is".
Zij legden dus de eed niet af, ook niet bij de rechtbank, maar legden een verklaring af volgens "Mannen Woord".
Sommigen werden pas gedoopt op hun sterfbed. 

Indien er een geboortebewijs nodig was, bijvoorbeeld bij een huwelijk na 1811, dan werd dit gedaan middels
een akte van bekendheid, opgemaakt door de Vrederechter en gelegaliseerd door de Rechtbank van 1e aanleg.
De getuigen verklaarden "bij Mannen Woord" wat volgens hen de datum was en ondertekenden deze akte.
Sommige ouders schreven de geboortedata van hun kinderen in hun Bijbel, maar dat had geen rechtsgeldigheid.
 

Er is een houten Doopsgezind kerkje in Nieuwendam, gebouwd in 1843 en het valt onder Monumentenzorg.
Dit kerkje staat op de kaart en is bekend als "Meerpadkerk" en je kunt het vinden via Google.
Verder waren er DG-kerken in Amsterdam, Purmerend, Zaandam, Alkmaar en Midden Beemster.
Doopsgezinden noemen hun kerk meestal "De Vermaning" en de Dominee noemen ze Leeraar.

Met vriendelijke groet,
Henk Elsinga
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor je reactie Henk. Dat is een duidelijk verhaal.

Toch heb ik van het archief een antwoord gekregen dat hoop biedt: ook de doopsgezinde gemeente had een soort lidmatenregister. Daarin werden hele gezinnen in geregistreerd, inclusief geboortedata.

Het register waar het gezin dat IK zoek heb ik alleen helaas nog niet gevonden. Het kan zijn dat dat dat nog in het bezit is van het kerkbestuur.

 

Groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Konden ze je wel vertellen of er in Durgerdam een eigen gemeente was of dat ze onder Amsterdam vielen?

Hier: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

helemaal onderaan: verenigde Doopsgezinde gemeente- kerkenraad-Bijzonder

Daar zijn ook kinderboeken die nog niet gescand zijn. Je zou het aan kunnen vragen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
40 minuten geleden zei joke andriessen:

Konden ze je wel vertellen of er in Durgerdam een eigen gemeente was of dat ze onder Amsterdam vielen?

Hier: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

helemaal onderaan: verenigde Doopsgezinde gemeente- kerkenraad-Bijzonder

Daar zijn ook kinderboeken die nog niet gescand zijn. Je zou het aan kunnen vragen.

 

Dank je Joke. Ze hebben dat niet gezegd. Ik meen ergens gezien te hebben dat Durgerdam onder Amsterdam viel, maar dat zou ik weer na moeten zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...