Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Emigratie vanuit Ferla, Sicilië na 1693 aardbeving en tsunami


WinFar

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Weet iemand iets over de massale emigratie vanuit Sicilië na de verwoestende aardbeving en tsunami in het westen van het eiland in 1693?

 

Mijn voorouders heten Farla en er wordt bij onze stamvader Adam en zijn vermoedelijke vader Jan begin 18e eeuw gesproken over de naam Ferla. Maar daar loopt het dood.

 

Het zou kunnen dat een familie vanuit Ferla gevlucht is en via Frankrijk in Nederland terecht is gekomen, maar daar is geen enkel bewijs voor. 

 

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken? Waar kan ik iets vinden over die waarschijnlijke massa emigratie / volksverhuizing?

 

In het plaatsje Ferla zelf schijnt niets meer te vinden te zijn, maar ik ben daar niet zelf geweest. Het lijkt logisch dat bij een ramp van die omvang ook alle kerkregisters zijn verdwenen, maar hoe kom ik daar achter? 

 

Alle hulp is welkom.

 

Dank.

 

 

bewerkt door WinFar
Jaartal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • WinFar changed the title to Emigratie vanuit Ferla, Sicilië na 1693 aardbeving en tsunami
  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

De naam Ferla, Firla of Farla is verklaard door de naamkundige Dr. Frans de Brabandere.
Deze naam is afgeleid van de plant genaamd Ferula, welke o.a. groeit in het gebied rond de Middellandse Zee.
Sicilië kan kloppen, maar de Middellandse Zee is veel groter en de plant is winterhard, dus meer mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,
Henk Elsinga
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumleden Groep

hoi achternichtje  Winny.  in Ferla op Sicilie, waar ik geweest ben, is geen enkel spoor te vinden wat naar onze familie wijst. ik  heb daar alles zelf onderzocht nl. het verhaal dat onze voorouders daar weg zijn getrokken na de aardbeving is puur gebaseerd op fantasie. die mogelijkheid heeft iemand ooit geopperd naar mij toe, maar daar is geen enkel bewijs van gevonden en is gewoon n zelf bedacht scenario wat iemand dan weer opgevangen heeft en op het internet heeft gepubliceerd. nadien heeft menigeen dit voor "waar" aangenomen en gekopieerd. helemaal NIETS van waar dus. ik ben, zoals ik je al vertelde, al heel ver met mijn onderzoek en tot op heden wijst de herkomst van onze eerste 

bekende voorouder naar de zuideleijke nederlanden (Belgie wallonie) of noord Frankrijk. 

als jij meer kunt vinden zou dat mooi zijn.. maar laat t mij dan even weten. wij hebben  hierover reeds contact gehad. groetjes karin farla

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...