Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

familysearch


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoewel ik niet echt een discussie wil starten over het wel of niet geloofwaardig zijn ervan, wil ik wel even m'n ei kwijt.

Ik heb zojuist op familysearch de gegevens van mijn grootvader ingetikt om een stamboom te beginnen. Direct werd me gemeld dat die al bestond op hun site, of ik even wilde controleren en - eventueel - wilde koppelen.

Nou, de gegevens klopten inderdaad, dus koppel maar, dacht ik. Er werd niet alleen m'n grootmoeder toegevoegd, maar ook mijn overgroot ouders en iedereen die daar voor kwam! Met steeds groter wordende verbazing kwamen allerlei graven, hertogen en zelfs (stam-)koningen voorbij en het bleef maar door gaan. Karel de Grote heb ik niet gezien, maar het ging een heel eind verder, zelfs tot ver voor het jaar 0 !

Uiteraard heb ik niet alles meteen in mijn bestand gezet, want ik wil dat alleen doen met gegevens die ik heb kunnen controleren, maar ik heb dus voorlopig wel wat te doen. 😃

En dat alleen maar omdat ik een DNA-match had ergens in Belarus ....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is inderdaad zo dat je de hele tak krijgt, beste is om het handmatig te bekijken en stap voor stap in je eigen boom opnemen. Als je eigen boom ook op FS staat, gebruik dan de ID nrs.

Zoals op ieder site waar iedereen zijn stamboom kan plaatsen kunnen hier ook grove fouten voorkomen.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
15 uur geleden zei Kèren:

Het is inderdaad zo dat je de hele tak krijgt, beste is om het handmatig te bekijken en stap voor stap in je eigen boom opnemen. Als je eigen boom ook op FS staat, gebruik dan de ID nrs.

Zoals op ieder site waar iedereen zijn stamboom kan plaatsen kunnen hier ook grove fouten voorkomen.

 

 

 

Ik ben me er zeeeeeer bewust van, Kèren. In het verleden waren er mensen die moedwillig fouten in hun online data plaatsten om misbruik voor commercieel gebruik tegen te gaan. "Antiquairs" als Louter, als ik me goed herinner, verkochten "stambomen" van mensen die ze zo van internet af hadden geplukt en soms alleen de familienaam hadden veranderd. Ook werden hele stukken van telefoonboeken er in verwerkt. Dat is overigens nog steeds de reden waarom ik mijn data dus NIET op internet heb en dat geeft me ook de mogelijkheid de boel schoon te houden van allerlei vervuiling door fouten van anderen. Ik kan zelf immers fouten genoeg maken. 😁

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste mensen,

 

Leuk om het voorgaande te lezen.

Natuurlijk moet je NOOIT klakkeloos overnemen wat een ander heeft gevonden en gepubliceerd.

Maar al doende leert men.

Het kan je wel helpen om iets sneller te kunnen werken.

 

Ik zat net een andere bijdrage te lezen, waarin werd gezegd "dat hij twijfelde of hij wel bij Familysearch (FS) zou inschrijven."

 

Er wordt inderdaad gevraagd om in te loggen. Daarna kan je heerlijk in alle rust zoeken en de resultaten bekijken of downloaden.

Veelal stel ik me al tevreden met een schermopname (met behulp van IrfanView). Natuurlijk kan het ook met W10.

 

Framegoot / Frank, ik wens je succes met je uitzoekwerk.

 

PJ

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je, Archie/pj. Ik ben met dat uitzoeken nog wel “een paar dagen” b zig, denk ik. 😃

Ik ga gewoon verder waar ik was, maar als ik weer eens even vast loop pak ik dat overzicht er bij om te zien waar ik misschien verder kan komen. Mijn onderzoek richt zich op eigenlijk alle bloedverwanten.  In principe eerst de kwartierstaat, waar ik op elk kwartier het hele gezin probeer te vinden. Daarna vanaf elk gezinslid weer terug naar “vandaag” (in praktijk dus ongeveer tot 1970).  Met de stamboom tot 1700 voor Christus in gedachte zal straks wel blijken dat we allemaal familie van elkaar zijn. 😂 

maar dat zal ik niet meer meemaken. Ik ben inmiddels de 60 gepasseerd en het gaat tussen 1700 en 1600 al niet bepaald snel. Maar het houdt me van de straat en dat is in deze tijd niet onhandig. 
#staysafe #stayin #safelives

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Framegoot/Frank,

 

Nog iets verder terug en je stamt van een farao af.

Die van "van de straat houden" intrigeerde mij. Je kan een berichtje sturen aan ene Mark Rutte.

Als je de mensen warm maakt voor het ontdekken van hun voor-voor-voor-ouders, dan blijven ze automatisch van de straat.

 

Verder voor een ieder die dit leest,

 

Een advies aan starters: ik zou niet direct met een genealogisch pakket starten.

Maak een map aan bijv. Familie

 

Begin met de gegevens van je ouders, de ouders van je ouders (grootouders), de familie van je tantes en ooms, enz.

Pak gewoon een (elektronisch) kladblok waarin je vooralsnog de gevonden of gekregen gegevens noteert.

 

Zoek op internet naar eenvoudige handleiding over genealogie.

Er is een regel voor het al dan niet openbaar maken van persoonsgegevens:

Geboortedatum: 100 jaar later, huwelijksdatum: 75 jaar later en overlijdensdatum: 50 jaar later.

 

En als je het leuk begint te vinden: kijk dan eens naar een pakket (al dan niet kosteloos) of maak zelf iets.

 

Als voorzetje om te starten een paar zoekadressen op internet:

www.openarch.nl

www.wiewaswie.nl

 

Wellicht is er ook een instructiefilmpje op YouTube.

 

In ieder geval veel succes en laat op deze site iets van je horen.

 

PJ

bewerkt door Archie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • Forumleden Groep

Aan iedereen , die dit leest. Ik ben in 1971 begonnen met archieven te bezoeken. Daar moest je in eerste instantie beginnen.

Het was het waard, maar het kostte veel tijd. Nu is genealogie vooral een "internet" gebeuren geworden.

 

Maar die digitalisering kan ook mooi zijn. Vooral een pluim voor Archief Amsterdam! De mensen , die daar werken hebben echt een geweldige site opgezet.

Notaris archieven digitaliseren en ook nog eens zeer overzichtelijk toegankelijk maken. Chapeau! Kunnen andere archieven een voorbeeld aan nemen!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Helemaal mee eens!

 

Wat ik wel zou willen is dat de indexen van ALLE archieven doorzoekbaar zijn vanaf 1 site. Nu heeft iedereen zijn eigen toko en kun je nog flink zoeken naar waar je nu weer je info vandaan kunt halen. Sommige sites, bijvoorbeeld die van Gooi&Vecht Historisch, zijn zo ingewikkeld in elkaar gezet dat ik er nooit iets kan vinden. Wel dat ze hebben wat ik zoek, maar scans zie ik daar niet. Erg lastig als je familie in het Gooi hebt.

We hebben zo'n klein landje ... het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om de indexen te koppelen ... bijvoorbeeld via WieWasWie, maar een andere site is ook prima.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...