Member Group Framegote Posted December 24, 2020 Member Group Share Posted December 24, 2020 op 11 februari 1717 werd Hendrina Jans begraven. Zij was de huisvrouw van Casper van Straten. Het staat wat rommelig door elkaar geschreven en er is het een en ander doorgekrast, wat het wat lastig leesbaar maakt. Misschien kan iemand me helpen.... Het staat rechts bovenaan https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=100&miadt=39&milang=nl&misort=dt%7Casc&miview=tbl&mibj=1700&miej=1725&mip1=straten&mip3=casp%3Fr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted December 24, 2020 Author Member Group Share Posted December 24, 2020 57 minuten geleden zei Framegote: op 11 februari 1717 werd Hendrina Jans begraven. Zij was de huisvrouw van Casper van Straten. Het staat wat rommelig door elkaar geschreven en er is het een en ander doorgekrast, wat het wat lastig leesbaar maakt. Misschien kan iemand me helpen.... Het staat rechts bovenaan Please login or register to see this link. volgens mij kan ik het ineens lezen: "Hendrina Jansdr, huisvr: van Casper van Straten, laet na haar man met achter de Weert op den hoek van den Graensteegh onmondig kind , _____(?) door d'Aelmz. (aalmoezen?)" 1 "woordje" herken ik niet, maar dat kan best de prijs van de begrafenis zijn ... 9 gulden of zo. voldaan door de aalmoezen. Kan iemand dat ontcijferen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted December 27, 2020 Member Group Share Posted December 27, 2020 (edited) ges(oncke)n door d’ Aelm(oezenierscame)r. Naast de aalmoezenierskamer werden begrafenissen ook wel betaald door de ambachtskamer (gilde) indien de overledene daarvoor in aanmerking kwam. Edited December 27, 2020 by ChrisvD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted December 28, 2020 Author Member Group Share Posted December 28, 2020 Op 27-12-2020 om 13:16 zei ChrisvD: ges(oncke)n door d’ Aelm(oezenierscame)r. Naast de aalmoezenierskamer werden begrafenissen ook wel betaald door de ambachtskamer (gilde) indien de overledene daarvoor in aanmerking kwam. Dank je wel Chris. Het blijkt wel weer dat mijn voorouders ook al niet veel te besteden hadden. 😏 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts