Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Jan en Sjoerd v.d.Veen


joke andriessen

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Jan van der Veen en Trijntje Boersma krijgen 7 kinderen.

Ik zoek gegevens van de beide oudste zonen

Jan geboren 01-01-1878 geboren Augustinusga

Getrouwd 26-04-1902 Achtkarspelen met Klasina Miedema.

Echtscheidingsakte 31-03-1913 Sneek.

Uit dit huwelijk  zoon Jan geboren 24-06-1902 Sneek

Sjoerd geboren 05-05-1879 Augustinusga

Getrouwd 17-12-1902 Brielle met Klaasje Mosterdijk

De broers gaan naar Amerika Jan in 1906, Sjoerd in 1909, Klaasje heb ik niet gevonden bij Ellis Island

Als de vader van Klaasje Mosterdijk in 1914 overlijdt wonen Sjoerd en Klaasje in de VS

vlgs advertentie in de Nieuwe Brielse Courant van 27-08-1914

Als vader Jan v.d. Veen in 1936 overlijdt woont Jan in New York en Sjoerd in Falls City (Nebr)

advertentie in de Leeuwarder Courant van 06-04-1936

Over het verdere leven van Jan en zijn zoon Jan evenals Sjoerd en Klaasje weet ik niets.

De gegevens over de andere familieleden heb ik evenals de voorouders.

Ook de oproepen in de LC voor Jan i.v.m. zijn echtscheiding heb ik gevonden.

Wie kan meer over hen vinden.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Klaasjes emigratie:

First Name: Klaasje

Last Name: Veenvander

Ethnicity: Holland

Last Place of Residence: Brielle

Date of Arrival: Dec 28, 1909

Age at Arrival:  28y    Gender:  F    Marital Status:  M  

Ship of Travel: Rijndam

Port of Departure: Rotterdam, Holland

Manifest Line Number: 0018

-

Nb

husband Sj vd Veer, buttermaker in Gilbertville

Meereizende kinderen Jan A (geb Brielle), Job W (geb Gorkesklooster), Andries (geb de Wilp) en Jacobus (geb de Wilp)

In de 1910 census woont de familie te Poyner, Black Hawk, Iowa:

Sjoird Vanderveen M 31y

Klaasje Vanderveen F 29y

John Vanderveen M 6y

Job Vanderveen M 5y

Andrew Vanderveen M 4y

James Vanderveen M 2y

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke, als je een mail stuurt naar

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

dan kan ik de documenten namens SVF aan je doorsturen.

Het document zoals Sylvia noemt staat voor verzending klaar. Klaasje is 28, ze reist met haar kinderen Jan A van der Veen, 6 jaar, Joc W van der Veen, 5 jaar, Andrico van der Veen, 3 jaar, Jacobus van der Veen, 1 jaar. De husband die Sylvia noemt, kan dat haar broer zijn? Ze geeft op J Mosterdijk, Kuiperstraat, Brielle

Ik zal later voor je verder zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

NB het emigratie document is ook gratis op de Ellis Island site te bekijken ... (er zijn 2 pagina's, een geeft haar contact in Nederland, de ander haar contact ie husband in Amerika ....)

Iowa Births and Christenings, 1830-1950

Name: Katherine Vanderveen

Gender: Female

Baptism/Christening Date:

Baptism/Christening Place: Butler, Iowa

Birth Date: 22 Jun 1913

Birthplace: Shell Rock Twp., Butler, Iowa

Father's Name: S. Vanderveen

Mother's Name: Klaasze Moslerdyk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sjoerd vertrekt vanuit Glasgow en komt aan met de Furnessia in New York op 15 juni 1909 (dus kort voor zijn zus Klaasje) op doorreis naar Waterloo, Iowa

Als hij 39 is krijgt hij een oproep voor WW-I, hij woont dan in West Virginia

Op 19 sept 1946 arriveren per KLM vanuit Willemstad, aankomst New York, Johannes van der Veen, 39 jaar, (zoon van Klaasje?) IJnakje vd Veen, 39 jaar, en hun 2 kinderen (zoon vernoemd)

Sylvia, bij jou is het dag ? dan zul jij nog wel verder zoeken?  hier is het nacht, later zoek ik verder, ik ga even naar mijn mandje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla, Klaasje is de echtgenoot van Sjoerd ("husband" in de emigratie papieren) ... !!!   't Is duidelijk bedtijd voor jou  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Zou dit onze Sjoerd kunnen zijn met een nieuwe vrouw (ie jong blaadje etc )??

1920 Census

Residence: , Mercer, West Virginia

Sjoard Vandeiveen M 40y

Spouse Eunice Vandeiveen F 19y

Child Katherine Vandeiveen F 6y

Child Cornelius Vandeiveen M 4y

Zijn huwelijk (en hij is alweer in een andere plaats/staat):

Groom: Sjoerd Vander Veen

Groom's Age: 40

Groom's Estimated Birth Year: 1879

Groom's Birth Date: 1879

Bride: Eunice Brock

Bride's Age: 19

Bride's Estimated Birth Year: 1900

Bride's Birth Date: 1900

Marriage Type: Marriage

Marriage Date: 06 Dec 1919

Marriage Place: Chicago, Cook, Illinois

-

link naar akte:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Waarschijlijk het overlijden van Klaasje aan tuberculosis:

Name: S. Vanderveen

Death Date: 12 Mar 1919

Death Place: New Martinsville, Wetzel, West Virginia

Gender: Female

Age: 40 years

Estimated Birth Year: 1879

Residence: Wetzel Co., W. Va.

-

links:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(waarschuwing, je komt uit op een erg vergroot document met de laatste link)

P.S. Ik heb een mogelijke zoon van bovenstaande Cornelius gevonden. Laat me maar weten of je die info wil hebben (Vanwege privacy hier niet vermeld)

Dit is waarschijnlijk nog het overlijden van Cornelius:

First Name: Cornelius

Middle Name: Last Name: Vanderveen

Name Suffix: Birth Date: 4 December 1915

Social Security Number: 366-14-3407

Place of Issuance: Michigan Last Residence: Delavan, Walworth, Wisconsin Zip Code of Last Residence: 53115

Death Date : 14 January 1989 Estimated Age at Death: 74

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Huwelijk broer Jan:

Groom's Name: John Vanderveen

Groom's Birth Date: 01 Jan 1878

Groom's Birthplace: Augustine Frieslouy, Netherland

Bride's Name: Mary Fisher

Bride's Birth Date: 25 Mar 1880

Bride's Birthplace: Koskiusko Co., Ind.

Marriage Date: 19 Jul 1916

Marriage Place: Goshen, Elkhart, Indiana

Groom's Father's Name: John Vanderveen

Groom's Mother's Name: Tryntje Boersma

Bride's Father's Name: H.L. Fisher

Bride's Mother's Name: Afke Postma

Groom's Race: White

Groom's Marital Status: Single

Groom's Previous Wife's Name:

Bride's Race: White

Bride's Marital Status: Single

Bride's Previous Husband's Name:

Indexing Project (Batch) Number: M00619-9

System Origin: Indiana-EASy

Source Film Number: 1845562

Reference Number: p 568

Maar volgens mij is dit hem ook, dus wie is Cornelia en waar is Mary, of mogelijk Cornelia=Mary (leeftijd en geboorte staat zijn hetzelfde)?

Census 1920

Residence: , Elkhart, Indiana

John Vanderveen M 42y   (geboren te NL)

Spouse Cornelia Vanderveen F 40y   (geboren te Indiana)

Child John Vanderveen M 17y   (geboren te NL)

Granddaughter Nettie Holderman F 8y  (wie is dit??  geboren te Indiana)

P.S. negeer P.S. in mijn vorig bericht met mijn opmerkingen over Cornelius, denk niet dat hij dezelfde Cornelius is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

zoon John's overlijden

First Name: John

Middle Name: H

Last Name: Van Der Veen

Name Suffix:

Birth Date: 24 June 1902

Social Security Number: 343-01-2852

Place of Issuance: Illinois

Last Residence: Pinellas, Florida

Zip Code of Last Residence: 34684

Death Date : 30 October 1993

Estimated Age at Death: 91

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ludmilla en Sylvia,

Hartelijk dank voor jullie hulp.

Ik zal het vanavond allemaal gaan bestuderen, heb nu geen tijd.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zo Sylvia, jij hebt niet stilgezeten, wat een namen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_shy.gif" alt="7^^">

Ik heb Joke de beloofde/ genoemde 4 documenten gezonden en de census 1910 van Sjoerd en Klaasje, en census 1920 van Sjoerd en Eunice; je conclusie dat Klaasje overleden is en hij is hertrouwd, klopt dan.

Als Joke zover is en alles heeft doorgenomen, hoor ik wel of er meer documenten nodig zijn.

Ik ga nu even verlaat ontbijten,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Sylvia en Ludmilla,

Nogmaals heel hartelijk bedankt voor de hulp.

Zo is er toch nog iets bekend geworden van mijn verre familie. Vader Jan v.d. Veen was een broer van mijn overgrootvader.

Ik kan ook niet bedenken wie die Netty Holderman kan zijn.

Is er ook nog te vinden wanneer Jan en Sjoerd zijn overleden?

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kan er staan Nelly Johanna? dat was de naam van een van de twee (klein)kinderen, ze staan op het document uit 1946, ze was toen 12 jaar.

De juiste Jan van der Veen is moeilijk te traceren, ik zal nog eens kijken naar beider overlijden. Of misschien Sylvia? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tja, dat klopt natuurlijk niet wat ik schrijf, 12 jaar in 1946, en Netty was 8 jaar in 1920.

In de census 1930 staat Netty L. Holderman, 18 jaar, als cousin, nicht, ik zou denken van de personen die boven haar genoemd staan, het gezin Truax, vader Henry R, 38, zijn vrouw Hazel M, 25, en dochter Ether M, 1 jaar en 6 maanden.

Je zou dat verder moeten uitpluizen, het zou een kind kunnen zijn van zijn vrouw uit een eerder huwelijk, waarbij het kind de naam van die vader kreeg? Maar ik vrees dat we dan afdwalen.

(ps Sorry Sylvia, ik meende een 'gewone' smiley te hebben geplaatst, maar de knuffel is goed bedoeld)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan van der Veen, John, overleed na 1942. In dat jaar kreeg hij een oproep voor WW-2, (mannen geboren op of na 28 april 1877 en voor 16 februari 1897), hij is dan 64 jaar, woont in New York en geeft het adres op van zijn daar gevestigde werkgever, Ernest Achten. Hij ondertekent met John Vanderveen.

In deze straat woonde Jan:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Het document zit in je mailbox

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Ludmilla,

Nogmaals hartelijk bedankt voor deze nieuwe gegevens.

Ik heb je ook nog een mail gestuurd.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

voor de lezers die dit volgen:

In de oproep van 1942 staat de geboortedatum van John genoemd, dus we hebben te maken met de juiste Jan/John. Als echtgenote wordt Catherine genoemd.

In de census 1930 staat hij genoemd als meubelmaker, in 1906 gearriveerd zijn vrouw Catherine 43 jaar, in 1908 gearriveerd, nederlandse en hun 4 kinderen waarvan dochter Lillian met 18 jaar de oudste is, dus geboren ca 1912 in Michigan. Dat betekent een nieuw probleem want uit eerdere gegevens bleek dat John in 1916 trouwt met de amerikaanse Mary Fischer.

bericht nadien aangepast:

John en Catherine wonen in 1930 in Grand Rapid City Block 620 en John en Mary in datzelfde jaar Grand Rapid City Block 535

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Ludmilla,

Hartelijk bedankt voor de nieuwe documenten.

Ik begrijp er alleen niets meer van John met Mary lijken anderen gezien de leeftijd in 1930 ( 58) en het jaar van emigratie (1880), tenminste dat lees ik.

Maar het huwelijk wat Sylvia doorgaf van John en Mary noemt de juiste geboortedatum en ouders van Jan.

Het is echte hersengymnastiek.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

op ww-I document staat als contactpersoon Cornelia Vanderveen (Kaatje?)

op ww-2 document staat geen andere naam genoemd (dus geen Catherine zoals ik dacht)

De leeftijden van John op de census kloppen niet met de leeftijd van John die trouwt met Mary en zijn geb datum op de WW-documenten staan, die komen allen wel met elkaar overeen.

Ik denk dat we moeten uitgaan van de gegevens die juist zijn: John trouwt in 1916 met Mary en wordt opgeroepen voor WW 1 en 2 (hij woont dan in NY en overlijdt na 1942

John en Catherine is een ander, Nederlands, echtpaar dat in de buurt woont.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die de twee John's van Indiana met 2 verschillende vrouwen namen verwarrend vond. Maar ja, die trouw acte met Mary geeft voor mij toch wel de doorslag met al die exacte data erin (en we wisten al dat Jan in 1913 van zijn eerste vrouw gescheiden was)

Ik vind het nog steeds vreemd dat er een tweede Jan in Indiana woonde, van dezelfde leeftijd en en ook een zoon John van dezelfde leeftijd. En allemaal geboren te NL ...hmm ...

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

In ieder geval hebben jullie er ook even pret mee  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Het lijkt me dat de John en Cornelia uit de census de juiste Jan is met zijn vrouw, die bij het huwelijk nog Mary heette.

Maar de John en Mary uit de census van 1930 zijn vast niet de juiste. Alle gegevens kloppen niet.

Ook wonen zij in de staat Michigan.

John en Cornelia wonen in 1920 in Indiana.

De juiste Jan woont vlgs. de overlijdensadvertentie van zijn vader in New York. Daar woont hij  ook in 1942 vlgs. de registratiekaart WO2.

Zou hij daar ook al in 1930 wonen of toch nog in Indiana?

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Hallo Joke,

Ben nog eens langs alle vondsten gelopen, hier en daar zelf gezocht en toen mijn gedachten er over laten gaan, onderstaande is er uit gekomen.

Over de census van 1930 Michigan, Grand Rapids City van Jan en zijn vrouw Mary, deze Jan is in 1880 de US binnengekomen, dan zou hij als dit jouw Jan was, 2 jaar zijn geweest, dus deze census gaat niet over jouw Jan

De huwelijksakte bij FS is als volgt:

Op 13 APR 1918 in Michigan, the county of Berrien, st.Joseph

VanDerVeen, John 40 jaar oud geboren in Holland, naam vader John, beroep is contracter [aannemer] naam van de Moeder's is Boersman

en

Cornelia C. Robbins Truex 39 jaar oud geboren in Indiana, naam vader is Jerry; "huisvrouw",  moeder's naam is Romine

beiden wonend Napanee, Indiana.

Ze heet Robbins Truex omdat ze eerder gehuwd is geweest met Clinton C Truax op 03 JAN 1896 in Kosciusko County Indinana // Zo huwde een dochter van dit echtpaar in 1911 in Elkhart County, IN

In de Census van 1900 Indiana, Kosciusko, Harrison township

woont ze als Caroline C [is dus Cornelia C.] Truex geboren in AUG 1878 met haar man Clinton geboren MEI 1862 en kind bij haar moeder Mary Robbins [ca.1841] in, haar vader Jeremia [ca.1823], wordt niet meer vermeld.

In de Census van 1920. Indiana, Elkart, Union Township,  staat John Vanderveen, 42 jaar oud, geboren in Nederland, beroep "contracter" / huisbouwer en zijn vrouw Cornelia 40 jaar oud, geboren in Indiana en geen beroep

John Vanderveen jr.  als zoon, 17 jaar oud en nu komt het geboren in Nederland, dat zou dan rond 1903 moeten zijn geweest.

Nu het huwelijk van John Vanderveen, geboren op 01 JAN 1878, in "Augustine Frieslouy, Netherland" vader John en moeder Trijntje Boersma die huwde op

19 JUL 1916 in Goshen, Elkhart, IN

Mary Fisher, geboren op 25 MAR 1880 in Kosciusko country, IN ; vader is H.L. Fisher en moeder Afke Postma

In mijn mening is jouw Jan drie keer gehuwd geweest, het eerste huwelijk is in Nederland en liep uit op een scheiding, daarvan is zoon John jr. geboren in 1903 in Nederland

Dan huwde hij met 1916 met Mary Fisher, dit huwelijk duurde maar kort

Zijn derde huwelijk in 1918

is met Cornelia C. Robbins Truex , die zelf eerder huwde met Clinton C Truax, die in 1910 nog in leven was.

Of het tweede huwelijk door scheiding is afgelopen of door het overlijden van Mary Fisher is helaas niet na te gaan online, simpel omdat er een beperkt aantal overlijdensakten van Indiana online staan.

Dit alles speelt zich af vòòr 1930 toen de vader overleed en vòòr 1942, wat betreft zijn WOII draftcard.

Wat me wel opvalt is dat in zijn draft card geen echtgenote meer wordt vermeld, maar ene Ernest Achten.

Om in bovenstaande onomstotelijk bewijs te krijgen, is het nodig om bijvoorbeeld het overlijden van de vrouwen te vinden, of bewijs van scheiding.

Ik stuur je datgene waarop ik mijn verhaal baseer [nog eens] op. Dus het kan dubbel zijn, omdat Ludmilla  natuurlijk ook al heel veel voor je had opgezocht.

Met een genealogische groet,

van een zeer vermoeide 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:"> sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Fijn, sadminF, dat je voor Joke alles nog eens op een rijtje hebt gezet, ik zag de rode draad niet meer. De naam Truax, zie ook mijn eerder bericht over de census 1930 van Netty Holderman, die eerder een kleindkind zou zijn, en daar een nicht is, terwijl de familie Truax in de regels boven haar genoemd staan. Verder heb ik geen opmerkingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Truax wordt ook wel als Truex geschreven. Dit is toch een mooie samenwerking geweest met vooral jou Ludmilla met een onverwoestbare zoekzucht en Ozlady die de rake vondsten deed.

Mooi om te lezen.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Geweldig al die hulp hier. Eerst van Sylvia en Ludmilla en nu van SadminF.

Het is een ingewikkeld verhaal, waar langzamerhand meer duidelijkheid in komt.

Ik zal op een rijtje zetten weet ik nu weet, maar niet alles herhalen wat hierboven staat over de familie van Jan zijn derde vrouw

Jan van der Veen is in 1906 naar Amerika vertrokken.

In 1913 is hij gescheiden van zijn eerste vrouw, die in Nederland woonde.

In 1916 trouwde hij met Mary Fisher. Overlijden niet gevonden.

In 1918 trouwde hij met Cornelia C.Robbins Truex Overlijden niet gevonden.

Hij komt voor in de census van 1920 samen met zijn derde vrouw en zijn op 24-06-1902 in Sneek geboren zoon Jan en stief kleindochter Netty  Holderman.

In de census van 1930 staat die Netty Holderman onder een familie Truax als nicht.

Zij zal dus waarschijnlijk een kind zijn van een dochter uit het eerste huwelijk van Cornelia Truex en later bij een zoon uit  Cornelia’s eerste huwelijk wonen.

John van der Veen en Catherine met oa dochter Lilian  in de census van 1930 is een verkeerde John,

zoals Ludmilla al heeft aangegeven.

John van der Veen en Mary in de census van 1930 is ook de verkeerde, zoals SadminF boven al schreef. Hiervan klopt de leeftijd en het jaar van aankomst niet. Voor de geïnteresseerde: deze John heb ik gevonden op Castlegarden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De juiste John is dus nog niet gevonden in de census van 1930.In 1936, als vader Jan in Augustinusga overlijdt, woont Jan in New York.

Daar woont hij ook in 1942 volgens de registratiekaart WO2

Het overlijden van Jan is ook nog niet gevonden. Ik zag dat FS de overlijdens in New York tot 1952 heeft, mogelijk is hij na die tijd overleden.

Zoon Jan is waarschijnlijk overleden 30-10-1993 Pinellas, Florida zie het bericht van Ozlady.

Deze John heeft de juiste geboorte datum, maar heeft een H toegevoegd John H.van der Veen.

Vervolgens gaan we naar broer Sjoerd.

Hij vertrekt in 1909 naar Amerika een paar maanden later gevolgd door zijn vrouw Klaasje Mosterdijk met hun vier kinderen:

Jan geboren 1903 Brielle

Job geboren 1904 Gerkesklooster

Andries geboren 02-03-1906 de Wilp (Marum)

Jacobus 14-03-1908 de Wilp (Marum)

Sjoerd komt voor in de census van 1910 met zijn gezin.

Katherine wordt geboren op 22-06-1913 Shell Rock Twp., Butler, Iowa

en Cornelius in 1915, mogelijk overleden 14-01-1989 (zie bericht Ozlady)

Op 12-03-1919 overlijdt Klaasje Mosterdijk aan TBC.

Op 06-12-1919 hertrouwt Sjoerd met de 19 jarige Eunice Brock (zie bericht Ozlady)

Sjoerd komt voor in de census van 1920 met Eunice en de kinderen Katherine en Cornelius.

De andere kinderen worden hier niet vermeldt. Zijn er soms ook kinderen jong overleden (tbc?)?Ik heb zelf het overlijden van Andrew (Andries) met juiste geboortedatum gevonden op FS :juli 1960 Florida.

Sjoerd woont in 1936 bij het overlijden van vader Jan vlgs. de advertentie in de Leeuwarder Courant in Falls City (Nebraska).

Komt Sjoerd ook in de census van 1930 voor?

Is er van Sjoerd ook een registratiekaart van WO2?

Is het te vinden wanneer Sjoerd, Eunice en de overige kinderen zijn overleden?

Alles wat te vinden is, is welkom, maar ik ben blij met alles wat al is gevonden.

Nogmaals bedankt voor alle hulp.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je wilt het niet geloven, maar ik geloof dat ik nog een mogelijke zoon van Klaasje en Sjoerd heb gevonden. Ik begrijp echt niet waarom ook hij niet bij Sjoerd is vermeld in de 1920 census:

naam: Henry Vander Veen

zoon van: Sjoerd en Klaasje Vander Veen

Geboren: 15 Maart 1911 te Cedar Springs, Mich

Zie hier zijn huwelijk in 1942 in West Virginia met Doris Riggenbach:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier nog een mogelijk eerder huwelijk in 1936 met Clara Milton:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(En misschien is het toeval maar de minister heet Chad Vander Veen)


En volgens mij zou dit het overlijden van Jacobus kunnen zijn

(het vermeldt 4 maart ipv 14 maart als geboorte dag, maar zou er ergens een foutje kunnen zijn gemaakt?)

Bert VANDERVEEN  

Birth Date: 4 Mar 1908

Death Date: Jan 1968

Social Security Number:   303-03-4942

State or Territory Where Number Was Issued:   Indiana


En nu kom ik met een idee dat wel volkomen fout kan zijn. Zou het kunnen zijn dat we de meeste kinderen niet op 1920 census terugvinden omdat Sjoerd zijn zonen heeft uitbesteed/laten adopteren na de dood van zijn vrouw? (cheap labour?)

Ik vraag dit omdat ik elke keer een Andrew Vanderveen in West Virginia tegenkom die geadopteerd was (tezamen met een jonger broertje die we nog niet kenden). Ik vermoed trouwens dat het pleegkinderen waren omdat ze hun eigen achternamen nog hadden.

Het zegt wel dat Andrew in West Virginia was geboren, maar die verwarring kan zijn ontstaan doordat de pleegouders het gewoon niet wisten:

1920 census

Name: Andrew Vanderveen

Residence: , Monroe, Ohio

Age: 13

Birthplace: West Virginia

Relationship to Head of Household: Adopted

Gender: Male

Race: White

Marital Status: Single

Father's Birthplace: Holland, Mother's Birthplace: Holland

-

Name: Albert Vanderveen

Residence: , Monroe, Ohio

Age: 2

Birthplace: West Virginia

Relationship to Head of Household: Adopted

Gender: Male

Race: White

Marital Status: Single

Father's Birthplace: Holland, Mother's Birthplace: Holland

-

Het echtpaar dat ze heeft geadopteerd: Edward C Roth M 30y, Ella E Roth F 31y

In de 1930 census woont Albert nog steeds bij dit echtpaar:

Ohio » MONROE » OHIO TWP » 56-14 » Sheet 5a

Family Number: 107, Estimated Birth Year: 1889, Age: 41, Full Name: Roth, Edward C

Family Number: 107, Estimated Birth Year: 1888, Age: 42, Full Name: Roth, Ella E

Family Number: 107, Age: 12, Estimated Birth Year: 1918, Full Name: Vanderveen, Albert

Ik vraag me af of dit Andrew is in 1930 met echtgenote?? 't Is een andere staat, dus niet 100% zeker, hier moet de akte voor bekeken worden.

Tennessee » HENRY » PARIS CITY » 40-1 » Sheet 1b

Family Number: 15, Estimated Birth Year: 1906, Age: 24, Full Name: Vanderveen, Andrew

Family Number: 15, Estimated Birth Year: 1908, Age: 22, Full Name: Vanderveen, Cleo B

Dit zal onze Henry wel zijn met zijn "familie' in 1920

Name: Henry Vanderveen

Residence: , Monroe, Ohio

Estimated Birth Year: 1911

Age: 9

Birthplace: Michigan

Relationship to Head of Household:

Gender: Male

Race: White

Marital Status: Single

Father's Birthplace: Holland

Mother's Birthplace: Holland

-

De rest van het gezin:

Household Gender Age

John E Klotzle M 26y

Laura Klotzle F 23y

Callie Klotzle F 21y

Martha Gasser F 9y

  Fred Weiss M 18y


Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> Hoera, ik kan wel eens op het juiste spoor zitten, want kijk hier eens:

Name: Albert Vanderveen

Gender: Male

Death Date: 26 Dec 1996

Death Place: Willard, Huron, Ohio

Age: 79

Birth Date: 1917

Father's Name: Svord Vanderveen

Mother's Name: Klassje Mosterdyk

Indexing Project (Batch) Number: I09300-7

System Origin: Ohio-EASy

Source Film Number: 2115108

Reference Number: cn 470

Joke, je had net het net allemaal zo mooi op een rijtje gezet en nu gooit die gekke Australische de knuppel in in het hoenderhok met nog eens 2 zonen en ook nog eens adopties ....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hier is trouwens de exacte geboorte datum voor Albert

Albert VANDERVEEN 

    Birth Date: 20 Dec 1917

    Death Date: 26 Dec 1996

    Social Security Number:  274-12-2837

    State or Territory Where Number Was Issued:  Ohio

  Death Residence Localities

    ZIP Code: 44807

    Localities:  Attica, Seneca, Ohio

  Attica Junction, Seneca, Ohio

  Buckeye Village, Seneca, Ohio

  Caroline, Seneca, Ohio

  Carrothers, Seneca, Ohio

  Reed, Seneca, Ohio

  Reedtown, Seneca, Ohio

  Siam, Seneca, Ohio

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Kom ik net thuis van een dagje weg en dan zijn de zaken weer anders

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Sylvia bedankt voor al het speurwerk. Ik zal er morgen verder naar kijken.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo allen,

Ik heb alle gegevens die Sylvia heeft aangedragen bestudeerd (en kom met extra vragen)

Hieruit lijkt het duidelijk dat er nog twee kinderen in het gezin van Sjoerd en Klaasje waren:

Henry geboren 15-03-1911 volgens de gegevens bij zijn huwelijk in 1942. Daar staat als geboorteplaats Cedar Springs Michigan vermeld.

Zijn eventuele eerste huwelijk klopt met geboortejaar, maar heeft als geboorteplaats Kent, Michigan.

Henry woonde vlgs de census van 1920 bij de family Klotze. Kan ik deze census ook krijgen?

Is er een overlijden van Henry te vinden?

Albert geboren 20-12-1917 en overleden 26-12-1996.

Deze Albert woonde samen met zijn broer Andrew als pleeg/of adoptiekind bij Edward en Ella Roth vlgs census 1920 en 1930. Kan ik die ook krijgen?

Het klopt dat Andrew nog in leven was, want ik had zijn overlijden in 1960 gevonden. Omdat hij niet bij Sjoerd in de census van 1920 stond, moet hij ergens anders gewoond hebben.

Sylvia noemt ook het mogelijk overlijden van Jacobus geb. 14-03-1908.

Hij zou dan overleden zijn als Bert geb. 04-03-1908.

Hieraan twijfel ik. Er komen zoveel van der Veens voor. In de census 1910 heet Jacobus James.

Waarom zou hij dan als Bert overlijden en met ook niet helemaal de juiste geboortedatum?

Sylvia: waar vind je die huwelijken? Zijn die ook voor mij te vinden of kan dat alleen met een abonnement ergens op?

We hebben dus in de census van 1920 de kinderen van Sjoerd en Klaasje:

Katherine en Cornelius bij vader

Henry bij de familie Klotze

Andrew en Albert bij de familie Roth

De kinderen Jan geb. 1903; Job geb. 1904 en Jacobus geboren 14-03-1908 ontbreken daar.

Woonden zij ook bij een ander gezin of waren ze al overleden?

Zijn er van de zonen ook een registratiekaart van WO2 te vinden?

Sjoerd trouwde in 1919 met de 19 jarige Eunice. Zijn er uit dit huwelijk ook nog kinderen geboren?

Bedankt voor alle hulp.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke,

Die huwelijken kun je zien door op bijgevoegde links te klikken.

...aha ..  Ik besefte net dat je search facility wil. Het is 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bert VANDERVEEN met Death Date = Jan 1968 is inderdaad niet Jacobus.

Ik weet dat deze Bert begraven is in Marion, Indiana en er schijnt een "Burt van der veen" te zijn geb 1909, residence in 1920 Warren, Marion Indiana als zoon van Martinus en Jennie. (mijn dank aan Ludmilla)

Sylvia

P.S.

Joke, vaak kun je zelf dingen gemakkelijk even opzoeken  

eg

"Cedar Springs is a city in Kent County in the U.S. state of Michigan"

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke,

Sylvia en ik zijn achter de schermen druk voor je op zoek en proberen te overleggen zodat we de verkeerde personen een beetje kunnen uitsluiteh. Het is vreselijk ingewikkeld omdat er meerdere personen Vanderveen vanuit Nederland naar Amerika trokken, veelal dezelfde namen zoals John, Andrew en Henry zie je terugkomen, ook nog eens in een verschil van 1 a twee jaar en in dezelfde regio's.

Sylvia is nu slapen (downunder) 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44"> en zal morgen kijken of er nog nieuws is.

Maar zoals gebruikelijk in deze hobby, "ze lopen niet weg" en geduld is een schone zaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...