Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Tentoonstelling en boek over 100 Schiedamse families


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

bron CBG

In het Jenevermuseum te Schiedam kunt u tot 30 januari 2011 de tentoonstelling Rijkdom van de stad bezoeken.

In de tentoonstelling

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wordt aan de hand van bijzondere voorwerpen uit particulier en museaal bezit de rijke geschiedenis van Schiedam getoond uit de periode 1750-1940.

Verdeeld in zeven tijdvakken en thema’s, wordt Schiedam’s historie gespiegeld aan die van zo’n honderd Schiedamse families : geboorte, overlijden, huwelijk, scholing, geloof, voorspoed en verval. De geselecteerde families hebben samen onmiskenbaar bijgedragen aan de ontwikkeling van de brandersstad tussen 1795-1940. Daarbij maakte het niet uit of het families betrof die soms reeds eeuwen in Schiedam verbleven of, zoals begin 18de eeuw het geval was, vanuit Duitsland, Frankrijk of andere streken naar Schiedam waren getogen. Het waren vaak juist deze immigranten die voor een belangrijk deel verantwoordelijk waren voor de economische voorspoed die Schiedam in de 18e en 19e eeuw kenmerkte.

'Rijkdom van de stad' is gebaseerd op het boek ‘100 Schiedamse Families’ van auteur/uitgever Leo Barjesteh van Waalwijk van Doorn en Christoph ten Houte de Lange.

Het boek kent een uitgebreide inleiding van circa 100 bladzijden, waarin het leven in Schiedam van geboorte tot graf in de periode 1795-1940 beschreven wordt en geïllustreerd met niet eerder gepubliceerd materiaal. Het boek bevat vervolgens gegevens (in de vorm van fragmentgenealogie) van vele families. Daaronder niet alleen de notabele branderfamilies, maar ook arbeiderfamilies. Kortom, een belangrijk boek voor de geschiedenis en de genealogie van Schiedam.

Het monumentale boek is geheel in kleur uitgevoerd en gebonden, weegt vijf kilo, telt 784 pagina's en vele illustraties. Het kost € 70,- aan de balie bij het museum.

Bestellen via de boekhandel kan ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor een vriend hier in Australie heb ik onlangs naar zijn voorouders gekeken. Ene Dirks Kreijts, een brandersknecht is in 1869 vanuit Schiedam met zijn jonge familie naar Melbourne gereisd en niet op een gewoon passagiersschip, maar op een vrachtschip (de Samarang) die oa een voorraad jenever aan boord had. Hij heeft in een omgeving met veel brouwerijen gewoond, dus heeft waarschijnlijk zijn beroep hier ook uitgeoefend. Veel Nederlandse-Australische emigratie kwam toen niet voor, dus het intrigeert me wel een beetje.

(NB Helaas leest die vriend geen Nederlands)

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat een leuk bericht. Als je op de link naar het museum klikt, zie je een namenlijst, daar staat de familienaam niet bij. Er staat wel genoemd dat er veel immigranten waren, en dat in de 19e eeuw de jeneverindustrie inzakte, misschien dus een reden van emigratie, dat zal dan mogelijk ook in het boek genoemd staan. Het museum werkt aan de online versie, en misschien in het Engels? 

Maar misschien kun je met hen contact opnemen. Ik weet zeker dat het museum je mail met belangstelling zal beantwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi beide,

ik heb één van de schrijvers (Leo Barjesteh van Waalwijk van Doorn) van het boek een mailtje gestuurd, hij is ook de uitgever van het mooie Hettinga boek !

Misschien kan hij Sylvia een beetje helpen.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik had dat inzakken van de jenever industrie ook al gezien dus emigratie is niet onbegrijpelijk, maar wel onbegrijpelijk is een emigratie met vrouw en 2 hele jonge kinderen naar een Melbourne dat toen nog in de kinderschoenen stond. Veel Nederlanders kwamen hier nog niet naartoe in die tijden. Ik woon toevallig in dezelfde "innercity" buurt waar Dirk naartoe is gegaan en dat was in die tijd nog maar net in ontwikkeling. Uiteindelijk is hij naar Perth gegaan waar hij in 1902 nog een award heeft gekregen. Zo zie je maar waar Nederlandse kunde toe leidt.

NB Zijn vader, ook een Dirk (oorspronkelijk van Amsterdam) en broer Bonifacius (nee niet van Dokkum lol) hebben ook nog als brandersknecht te Schiedam gewerkt, dus het was wel een beetje een familie beroep.

Maikel, Ik had het jenever museum ook al even een berichtje gestuurd, dus samen moeten we toch wel een reactie krijgen.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...