Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wie zijn de ouders/grootouders van Geert Berent Koster(1740) uit Wedde


Drachir

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Goedenavond,

 

Vijf jaar geleden was ik hier ook al om een begin te maken met mijn stamboom maar door drukte kom ik er nu pas aan toe.

Ik ben op zoek naar de ouders en grootouders van Geert Berent Koster(1740-1799) uit Wedde. Op dit moment weet ik de ouders, Berent Carsijns en Ceertijn Geerts maar verder geen data over geboorte/trouwen/overlijden. Verder lees ik iets over grootouders, Carsijn Berents en Aaltje Hommes(Nomnes) maar hierover heb ik geen zekerheid en ook geen verdere data.

Heb gezien dat "Scully" 5 jaar geleden min of  meer dezelfde route volgde, dus wie is zij nog in de lucht en kan misschien helpen.

Heb deze vragen ook gesteld op het stamboomforum en veel info en tips en tricks ontvangen maar nog geen antwoord op de openstaande vragen.

 

Wie helpt mij? Scully of andere.

Alvast bedankt en groet, Richard Koster Wie zijn de ouders

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Drachir, ik ben helaas ook nog niet verder gekomen en geen steek wijzer. Ik had ook veel andere dingen te doen en ben bezig geweest met de andere kant van de stamboom. Helaas kost alles veel tijd en dat ontbreekt er aan. Ik zal binnenkort eens kijken wat ik nog kan vinden. Maar verder ben ik nog niet echt.

Ik ben nog altijd op zoek naar de verblijfplaats van mijn overgrootvader vanaf zijn geboorte. Zijn moeder Heike overleed vroeg. Hij was toen een jaar of 8. Maar ben hem nog nergens tegen gekomen tot 1905. Dan woont hij bij zijn opa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Scully, dank voor jouw reactie.

Ja, het kost zeeën van tijd en geduld en dat hebben we niet altijd.

Wat zoek jij precies, wellicht kan ik helpen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Richard,

Niet alles is via internet te vinden en oudere bronnen zijn mogelijk helemaal niet bewaard.

Pas heb ik je foto's toegestuurd van een paar pagina's uit Westerwolders en hun woningbezit.

Heb je die goed bekeken?

Daar zie je dat meneer Wegman heeft gevonden dat Berent Karsijns is begraven 21-04-1759 Wedde.

Hij trouwde op 09-06-1730 in Wedde met Ceertijn Geerts. Zij is na 28-03-1760 overleden want toen trouwde ze met Eede Geerts.

Ook de begraafdata van een aantal kinderen worden in dat boek genoemd.

 

groet, Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke,

 

Je hebt helemaal gelijk en deze data had ook al verwerkt en de vraag daarop niet aangepast.

De geboortedatum van zowel Berent Carsijns als ook de geboortedatum/overlijdensdatum van Ceerijn mis ik nog.

De vraag over de namen en data van de grootouders blijft verder bestaan.

Dank voor al jullie inspanningen, ik stel het zeer op prijs.

 

Groet, Richard  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke,

 

Komen de foto's uit deel 6  Wedde of het deel 7 Hoorn en Morige? 

En is het gezien de kosten zinvol om in bezit te hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

De foto's  komen uit deel 7 Hoorn en Morige.

Scully als je mij een persoonlijk bericht stuurt met je mailadres zal ik de foto's morgenavond sturen.

Of je de boeken zelf wilt aanschaffen is een eigen keuze.

Het zijn erg mooie boeken.

ik heb zelf deel 6 waar mijn voorouders in staan en dat vind ik leuk om te hebben.

Joke

bewerkt door joke andriessen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke,

 

Mag ik aannemen dat mijn voorouders alleen in deel 7 voorkomen omdat ik tot nu toe alleen maar Wedde Wedde Wedde tegen kom.

Als ik het boek al koop dan wel graag de goeie.

Gr,Richard 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Richard,

 

In de index van deel 6 komen jouw voorouders niet voor als eigenaar van een huis in Wedde.

Of hun namen ergens elders in het boek genoemd worden, kan ik je niet vertellen.

Maar omdat ze in deel 7 voorkomen, lijkt me dat het juiste deel voor je.

Mogelijk kun je de boeken in een bibliotheek bekijken.

 

Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Richard ik kwam dit tegen over Karsijn Berents. Geen bevestiging maar gezien de naamgeving van Van de kinderen van Berent Karsijns  De eerste zoon heet Karsjen en de dochter Aaltje, vermoed ik toch dat dit de ouders zijn van Karsijn.

 

Joke klopt mijn redenatie?? De namen heb ik van jou foto's.

 

Marjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Op 6 augustus 2017 kwam Petra ook met dit echtpaar.

Grote kans, maar zonder aanvullend bewijs geen zekerheid.

Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Richard,

Geert Berents is gedoopt op 31 juli 1740 te Wedde als zoon van Berent Carsijns en Ceertijn Geerts.
 [bron: arch. Wedde nr.124, invent. nr.504 = doop- en trouwboek (1701-1811), datum 31-07-1740, folio 10 verso].
 
 Vraag 1: is dit goed en droeg hij de geslachtsnaam Koster ?
 Antw: Op zich zou dit goed kunnen zijn, maar Berent Carsijns en zijn zoon Geert Berents worden nooit  "Koster" genoemd.
 Berent Carsjens is overleden voor 28 maart 1760, want dan hertrouwt zijn weduwe Zeertje Geerts met Eede Geerts.
 Van haar negen kinderen zijn er dan nog drie over en die noemen ze voorkinderen.
 Het voorkind Elsien Berents wordt 1 keer Koster genoemd (bij haar overlijden).
Zij trouwt met Hindrik Geerts Korvemaker en krijgt een kind Ziertje.
 Veel genealogen geven voorouders die nooit een geslachtsnaam hebben gedragen en bij hun leven nooit zo werden
 genoemd met terugwerkende kracht een geslachtsnaam. Je kunt mensen die overleden zijn echter niet postuum, uit de
 losse pols, een geslachtsnaam geven, ook niet "als het computerprogramma er om vraagt".
 Dat is knoeien met namen, want op deze manier kom je tenslotte uit bij "Adam Koster en Eva Koster".
 Vraag 2: wie waren de grootouders ?
 Antw: Dat is in dit stadium nog een voorbarige vraag, want
om dat goed te bepalen moet je eerst alle kinderen
 en kleinkinderen uitzoeken.

Als Alle Groningers niets oplevert, dan is mijn advies om verder te zoeken via FamilySearch, want er kwamen jaarlijks
veel mensen Groningen binnen via de open grenzen met Oost-Friesland en die kwamen soms van heel ver weg.
Ik heb eens iemand gevonden uit Koningsbergen, met een keurige attestatie van de Geref. kerk aldaar (thans Kaliningrad).

Met vr. gr.
Henk Elsinga  
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...