Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Koster family tree


Scully

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Enne, Karsijn Berents en Aaltje Hommes trouwen Bellingwolde 30-10-1698 en laten in Oudeschans minimaal drie kinderen dopen, waaronder ik nog geen Berent aantrof. Overigens heet Aaltje niet Hommes (transcriptiefout) maar Nomnes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Henk, 

Bedankt voor je nadere uitleg over de naam Ceertien.

Ga op zoek naar  Voornamenboek van Dr. J. van der Schaar, mijn voornamen boekje is "maar" een Prisma.

Groetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kèren, mijn Van der Schaar is ook een Prisma en daar staat Sarre wel in (blz. 318). Maar de link naar Seertien of Ceertien niet (dat is klaarblijkelijk de inbreng van Henk -- die mij nog niet heeft overtuigd).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
13 minuten geleden zei Petra:

Kèren, mijn Van der Schaar is ook een Prisma en daar staat Sarre wel in (blz. 318). Maar de link naar Seertien of Ceertien niet (dat is klaarblijkelijk de inbreng van Henk -- die mij nog niet heeft overtuigd).

Hallo Petra,

 

Kijk deze eens dan:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Zie bestand.

Daar heet Ceertien ineens Seertje.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, da's duidelijk, maar wat heeft dat te maken met Sarre etc.?  

En mijn opvatting van de etymologie is Sierd / Siert / Siertje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ceertje, Seertje en Zeertje spreek je op dezelfde manier uit.

Maar kijk hoe het kleinkind wordt genoemd:

Datum doop 20-10-1765
Plaats doop Winschoten
Kind

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geslacht v
   
Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   
Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   
  -
   
Bron Doop- en trouwboek 1733-1811 Kerkelijke gemeente - Winschoten
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 547
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen
Citaat

Karsijn Berents en Aaltje Hommes trouwen Bellingwolde 30-10-1698 en laten in Oudeschans minimaal drie kinderen dopen, waaronder ik nog geen Berent aantrof. Overigens heet Aaltje niet Hommes (transcriptiefout) maar Nomnes.

Registratie was in Bellingwolde, maar huwelijk in Oudeschans.

 

Mogelijk was hij eerder getrouwd , zie deze doop

Citaat
Datum doop 21-02-1697
Plaats doop Oudeschans
Kind

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geslacht m
   
Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   
Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   
  -
   
Diversen moeilijk leesbaar
Bron Doopboek 1697-1710 Kerkelijke gemeente - Oudeschans
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 387

 

Ik kan Carsjen niet bij lidmaten vinden. dus je weet niet of hij van elders komt.

Je verwacht dat Berend de oudste zoon is en hij kan dus best uit eerste huwelijk zijn, wat ik nog niet heb gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
yolandalippens

Misschien is dit een interessant artikel over vernoemingsregels voor kinderen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
1 uur geleden zei yorynl:

Misschien is dit een interessant artikel over vernoemingsregels voor kinderen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Dank je wel, hele bergen nuttige info op jouw site. Ben voorlopig nog wel ff aan t lezen daar.....:ob

Groetjes,

Tineke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien is het wel handig om per gezin een lijstje te maken, zodat je in een oogopslag de stand van zaken kunt zien.
Je hoeft dan niet telkens tien of meer antwoorden en meningen door te nemen.
Je kunt dan snel zien wat er volgens jou goed of fout is, of aangevuld moet worden.
De aankomst met attestatie van Karsjen Berents heb ik gevonden; Wie weet waar de plaats Wach ligt ?

1. Carsjen Berents, geboren ± 1660;
 Getrouwd (1) met
 IJcke K..ens (?)
 
 Kinderen NdG gedoopt in de Oude Schans:
 1. Berent geb. ± 1695 (niet in doopboek); verder 1.1.
 2. Harmen 28-02-1697 s.v. Carsjen Berents en IJcke K..ens (?) sijn huijs-vrouw [boek 755, pag.83, image 37].
 
 Ledematenregister der NdG gemeente Oude Schans-Bellingwoldeschans:
 1683
 Den 2 10bris is des H(eeren) H(eijlig) A(vont)mael wed(er)om gecelebreert ende als dan angekomen
 Karsjen Berents van Wach. V(er)tr. [boek 755, image 32, № 22].
 
 N.B. Den 2 10bris 1683  = 2 december 1683.
 De Kerkdiensten en vieringen van het H. Avondmaal vonden plaats "in den Fortresse"
 Belijdenis des geloofs werd gedaan op een leeftijd van  ±  21 jaar.
 Geschatte leeftijd bij deze attestatie ± 23 jaar, waaruit een geboortejaar volgt van ± 1660.


Mvrgr,

Henk Elsinga
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Yolanda,

Mijn bericht is een reactie op het bericht van Tineke van 4/8-2017 en een
antwoord op een vraag in het bericht van Joke Andriessen van 7/8-2017.
Ik heb wat details en informatie gegeven.

Mvrgr,

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Henk,

 

Ben hartstikke blij met je info. Had al zo goed ik kon zitten spitten in het doopboek vanaf 1697, maar nog niet kunnen vinden.

Ben nu aan t zoeken wat jij doorgaf zodat ik screenshots kan maken, maar nog niet gevonden wat jij zei. Maar ik zoek gewoon verder.

Dat ledematenregister wat jij noemt heb ik online nog niet gezien bij allegroningers of staat dat ergens anders?

Als ik weet waar ik moet zoeken (urls) spit ik verder. (zie screenshot v allegroningers, dat is wat ik te zien krijg)

 

Voor mezelf probeer ik de urls waar ik iets gevonden heb ook maar in de stamboom te zetten zodat ik daar verder kan als ik die persoon verder uit wil zoeken.

 

O en Yolanda.....

Dankzij jouw opmerkingen en veel lezen op jouw site, maak ik nu eerst pas op de plaats hier, om de boel nog beter te organiseren zoals jij een beetje aangaf.

Had wel één en ander logisch opgezet, maar naarmate er meer gescreenshot wordt....

Ik gebruik trouwens "Greenshot", kun je ook mooi pijlen en diverse soorten accenten ed mee aanbrengen.

Pieker ook voor online opslag zodat bij evt brand oid de boel voor mijn kids niet verloren gaat. Zitten heel wat uurtjes in tenslotte.

Zie screenshot voor mijn directories tot nu toe.

Als jij een screenshot hebt van ongeveer zoals jij het hebt (met meer directories) zou dat fijn zijn.

Ik miste in jouw uitleg eigenlijk een beetje een uitgebreid screenshot van het totaal.

Dat is misschien voor een simpel begin (nog) niet nodig maar voor een idee van een totaal wel handig denk ik.

 

Hoop dat Henk me een beetje naar de juiste urls kan sturen dan ga ik van daaruit verder.

 

Een hele blije Tineke::)

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
yolandalippens

Hoi Tineke!

 

Natuurlijk kan je ieder screenshot programma gebruiken. Er zijn er meerdere, en misschien wel betere dan Picpick. Ik werk hier al jaren mee en ken het als m'n broekzak. Dat is voor iedereen verschillend, je moet blijven daar waar je comfortabel bent.

 

Hierbij een screenshot van mijn totale verzameling. Gek genoeg heb ik op mijn site bewust geen totale screenshot gezet, om de mensen niet af te schrikken. En ook om niet helemaal mijn manier neer te leggen als wet. Ik wil altijd dat de mensen 'vrij' blijven om te doen wat zij het beste vinden, het is belangrijk dat ze iets doen waarbij ze comfortabel zijn. Daarbij heb ik duizenden aktes, voor mij was een voorwaarde dat ik ook in de mappen overzicht hield per bloedlijn, vandaar de splitsing.

 

Maar je zet me wel aan het denken, ik zou het screenshot er wel bij kunnen plaatsen met de opmerking dat het een voorbeeld is, en mensen vooral hun eigen stramien moeten creeeren.

 

De mensen die ik begeleid via mijn site hebben 9 van de 10 een gezamenlijk probleem; ze hebben geen overzicht meer en verliezen daardoor vaak de lol. Ik vind het fijn dat ik je op weg heb kunnen helpen hiermee, daarvoor doe ik dit!

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
yolandalippens

Zojuist heb ik het artikel aangepast! 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Tineke,

Ik ben niet zo goed op de computer, maar ik probeer nu of de URL's blijven plakken om bij de originele DTB-boeken van Bellingwolde te komen.
Dit kan ook via "Alle Groningers", maar ik zoek altijd via FamilySearch.

Mvrgr,
Henk Elsinga


Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


-Ga naar de Site zoekakten.nl en klik op een provincie.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


-Site zoekakten.nl, keuzevakje Groningen is aangeklikt.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


-Plaatsen prov. Groningen, vakje Bellingwolde is aangeklikt.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


-Vink aan het vakje  "lidmaten", bovenaan bij DTB en klik op de knop "maak een keuze".
-Je krijgt dan een lijstje met DTB-boeken; rechts staat boek nr. 755/756
-Klik aan "index per film"


Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


-Je ziet bij de index "Lidmaten images 31 t/m 36" , klik die getallen aan.
-Je komt dan op de site FamilySearch en gaat naar image 32.


Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


-Boek 755, image 32, volgnr. 22 rechterpagina.
-Als je doorklikt kom je op image 37 "Dopen", daar staat Harmen.
-Onleesbare gedeelten kun je iets leesbaarder maken met de toolknopjes "Contrast en Helderheid".
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Henk,

 

Geen idee of er wel Wach staat, lijkt een "i" na de a? (maar ik begin nog maar net deze docs te lezen)

Wat betekent trouwens die tr. die erachter staat, die zie ik vaker staan.

 

Heb gezocht en vond deze link naar een enorme lijst met oude plaatsnamen in heel nederland met schrijfwijzes, kende je die al?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Zie screenshot bij de pijl daar kan je de pdf met de lijst downloaden.

 

groetjes,

Tineke

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Tineke,
Die plaatsnamenlijst ken ik en heb ik al doorzocht, maar nog geen passende naam gevonden.
In sommige landen schrijven ze een letter V in de plaats van de W, dan krijg je dus Vach.
Er is een plaats Vach in Duitsland bij Nürnberg, die maakt sinds 1972 deel uit van de stad Fürth.
De langste rivier in Slowakije heette vroeger Waag en daaraan liggen veel plaatsen.


Waarom ik dit opgezocht heb ?
De naam Koster van jouw familie wordt tussen 1820 en 1823 vervangen door de naam Kosmis.
Dat zou volgens jouw overlevering gebeurd zijn na een ruzie met de kerk.
Ik heb vroeger ook ruzie gehad met de kerk, maar ik heb mijn naam niet veranderd.
De naam Kosmis is niet zomaar een naam, maar het is een Slavische naam van ver voorbij de Elbe.

Kosmis kun je plaatsen in het rijtje:
-Kosmiz
-Kosmicz
-Kosmits
-Kosmice
-Kosmus
-Kosmes

Die familie van Carsjen Berents trok van het ene fort naar het andere fort.
Op zo'n fort lag een garnizoen, waarin ook veel soldaten uit het buitenland.
Meertens Instituut geeft voor Kosmis de verklaring "buitenlandse naam".
Het zou dus zo maar kunnen, dat jouw voorgeslacht een Slowaaks takje heeft.

Boheemse en Moravische soldaten dienden ook in ons Staatsche Leger.
Denk maar aan Generaal Karl von Rabenhaupt (Gronings ontzet) die streed tegen Prins-Bisschop Bernard van Galen (1672-1673).
Het Koninkrijk Bohemen en het Hertogdom Moravië zijn onder de voet gelopen door Generaal Tilly van het Heilige Roomsche Rijk.
Hij versloeg het Protestantse Hussietenleger in de slag op de Witte Berg en een stroom vluchtelingen kwam deze kant op.
Bohemen en Moravië zijn daarna verdeeld onder Duitsland en de dubbelmonarchie Hongarije-Oostenrijk.

Je zult w.s. ook mensen met de naam Kosmis c.a. vinden in Duitsland, Hongarije, Oostenrijk en Polen.

Geschiedenis is erg handig bij genealogie.
Er waren er zelfs een paar die voeren bij de VOC, Cornelis Kosmus (1714) en Gerbert Jakes Kosmes (1755).

O ja, dat tekentje moet nog verklaard:
Spiegel het symbool   &   ten opzichte van de Y-as.
Het teken wat dan ontstaat moet een letter V voorstellen.
Dit  V-symbool wordt gebruikt als verkorting van "Ver" of "Voor".
In bovengenoemd register staat dus Vtr en dat betekent vertrokken.

Mvrgr,
Henk Elsinga
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

@ Henk, heel mooi gevonden.

 

Transcripties van de lidmaten zijn ook hier te vinden: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

@ Tineke en anderen

De vraag waaiert zo wel erg uit over allerlei onderwerpen. ( vernoemingsregels, screenshot en familievraag)

Als je concrete vraag over de verschillende generaties van je familie Koster of Kosmis kun je misschien beter een apart onderwerp aanmaken.

Anders moet je je door allerlei antwoorden heen worstelen en is er totaal geen overzicht meer. 

 

Groet, Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Joke,

 

Je hebt gelijk. Wat mij betreft ben ik voldoende geholpen waar ik iedereen erg dankbaar voor ben.

Ik kan weer verder. Mocht ik nog iets willen weten dan maak ik een nieuw onderwerp aan.

 

Groetjes,

Tineke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

De familie Koster komt inderdaad voor in het boek Westerwolders en hun woningbezit het kerspel Wedde deel 2 De marken Hoorn en Morige.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Joke,

Je advies was om voor het vervolg aparte onderwerpen aan te maken, wegens het divergeren van de vraag naar allerlei deelonderwerpen (zie citaat).
Ik dacht daaruit te begrijpen, dat dit draadje dus beter kon worden beëindigd.
Mijn gedachte werd bevestigd door Tineke, die zei dat ze voldoende geholpen was en voorlopig weer verder kon.

Vervolgens ga je zelf op dit draadje verder met een nieuw deelonderwerp "Woningbezit in het Kerspel Westerwolde (bron: boek Westerwolders)"
Is dat wel consequent Joke ?

Mijn voorstel is om geen nieuwe deelonderwerpen aan te maken, maar de oorspronkelijke titel "Vernoemingsregels" te wijzigen.
Scully gaf in haar eerste vraag al duidelijk aan dat het ging om onderzoek van het geslacht Koster, waar ze niet verder mee kwam.
Het was dus een "Familievraag", met als hulpvraag: "zijn er vernoemingsregels".
Metafoor: Iemand wil een artikel schrijven over vissen en vraagt hoe je wormen moet zoeken.

Indien dat mogelijk is, ware de titel te wijzigen in: " Koster (Oost-Groningen), Familieonderzoek"
Dan zijn alle vragen en antwoorden afgedekt en vindt er geen onnodige versnippering plaats.
Dan kan ik zonder nieuw onderwerp aan te maken ook weer aanhaken met:
"Karssijn Koster, Soldaat onder Napoleon (bron: SHD-Vincennes/Parijs).

Citaat:

"De vraag waaiert zo wel erg uit over allerlei onderwerpen. ( vernoemingsregels, screenshot en familievraag)

Als je concrete vraag over de verschillende generaties van je familie Koster of Kosmis kun je misschien beter een apart onderwerp aanmaken.

Anders moet je je door allerlei antwoorden heen worstelen en is er totaal geen overzicht meer".

Mvrgr,
Henk Elsinga 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Dag Henk,

 

Het is van mij geen nieuw onderwerp, maar een aangedragen suggestie op 24-10-2014 in een antwoord op bladzijde 1 van deze discussie.

Nu heb ik het zelf bekeken en degenen die deze familie onderzoeken kunnen met dat boek misschien gegevens aanvullen.

 

groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben lang afwezig geweest, veel andere activiteiten en  waardoor onderzoek diep in een vergeet la is beland. Ik ga na al deze nieuwe info me er weer eens mee bezig houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumleden Groep

Ben een tijdje weggeweest maar terug op het pad van de genealogie.

Mijn naam is Richard Koster en wil graag weten of ik op het juiste spoor zit.

De vader van Geert Berens Koster heet Berend Carsijns ( waar komt de naam Koster ineens vandaan) en zijn vader Carsijn Berends Carsijns? Zit ik op het juiste spoor en kunnen jullie me meer vertellen/  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Het is altijd handig om tijd en plaats te vermelden.

Maar in een vorige discussie staat al veel 

De mensen hadden niet altijd een achternaam. De vader van Carsijn Berends is een Berend, maar ik weet niet meer of we de naam van zijn vader al hadden. Daar moet ik de oude discussie voor doorlezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Goedenavond,

 

Vijf jaar geleden was ik hier ook al om een begin te maken met mijn stamboom maar door drukte kom ik er nu pas aan toe.

Ik ben op zoek naar de ouders en grootouders van Geert Berent Koster(1740-1799) uit Wedde. Op dit moment weet ik de ouders, Berent Carsijns en Ceertijn Geerts maar verder geen data over geboorte/trouwen/overlijden. Verder lees ik iets over grootouders, Carsijn Berents Carsijns en Aaltje Homes(Nomnes) maar hierover heb ik geen zekerheid en ook geen verdere data.

Heb gezien dat "Scully" 5 jaar geleden min of  meer dezelfde route volgde, dus wie is zij nog in de lucht en kan misschien helpen.

Heb deze vragen ook gesteld op het stamboomforum en veel info en tips en tricks ontvangen maar nog geen antwoord op de openstaande vragen.

 

Wie helpt mij? Scully of andere.

Alvast bedankt en groet, Richard Koster 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...