Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Koster family tree


Scully

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Mijn vraag is de volgende, waren er vroeger en dan hebben we het over 1750 en daarvoor regels voor het vernoemen van kinderen? Wie eerst bv?

 

En zijn voorouders voor 1700 op die manier terug te vinden? Want De achternaam Koster ontstond ergens rond 1719 Maar daarvoor heb ik het nog niet helemaal door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Scully,

 

Ik ben heel nieuwsgierig.

Hoe kom jij bij een Koster in 1719?

 

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zodra mijn knallende koppijn weg is zal ik het uitleggen.

bewerkt door Scully
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

uh...niet om het een of ander...maar als ik kijk binnen Family Search: 1655 is hij al geregistreerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Oh Robert, zo ver was ik nog niet!  De eerst keer dat ik de naam Koster zie op duiken is als zijn zoon Jurjen Cornelis wordt genoemd namelijk in 1719.  En dat was tijdens zijn eerste huwelijk met Ebbe Jurjens.Daarna is hij (Geert Berents Koster) nog met Dina(Christina) Jacobs en Wobbelke Willems getrouwd geweest. Uit dat huwelijk is mijn tak of die van mijn moeder ontstaan.

 

Kan je me een link geven?

 

Waar ik nu eigenlijk naar zoek is de generaties voor deze Kosters. Ik heb wel vermoedens, maar vind nergens bevestiging. Vandaar ook mijn vraag over vernoemingen.

 

Berent Karstjens(Karsijns)  die trouwt met Ceertijn Geerts Zijn volgens mij de ouders van Geert Berents. En de generatie daarvoor denk ik Karsijn Berents en Aaltje Hommes. Maar daar vind ik niet veel over. Dus Robert ik ben heel nieuwsgierig!!!

bewerkt door Scully
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Scully,

Die doop was toch in 1765 en niet in 1719?

Dat er al eerder iemand was die ergens Koster heet, heb jij niets aan.

Er zullen veel mensen zijn geweest die koster waren en dat later als achternaam hebben gevoerd.

Je kunt het beste alle kinderen op een rijtje zetten.

Dan aan de hand van vernoemingen kijken waar kind naar genoemd is en zo het meest waarschijnlijke ouderpaar zoeken.

Soms heb je geluk dat er een huwelijkscontract is opgemaakt waarbij veel familieleden worden genoemd.

In dezelfde tijd woonden mijn voorouders ook in Wedde.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!">  Kan je zien wat koppijn doet met je hersens... Heb flink lopen k....ten met de jaartallen......

 

Geert Berents Koster is inderdaad geboren in 1740....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!"> Als zoon van Berent Carsijns en Ceertijn Geerts. Dus....heb je volkomen gelijk dat dit niet kan!

 

Geert is echter wel 3 keer getrouwd geweest waaronder Ebbe Jurjens, Dinah Jacobs en later Wobbelke Wilems.  Uiteindelijk waren het wel allemaal halfbroertjes en zusjes van elkaar. Wat ik mij wel afvraag eigenlijk, werden die kinderen allemaal opgevoed door de volgende moeder als er eentje overleed?

 

Je hebt gelijk dat ik met Ebbe en Dinah en haar kinderen niks te doen heb in stamboom opzicht, maar je komt ze wel tegen. En beide vrouwen zijn wel een deel van het leven van mijn voorouder geweest. Dus in die zin vind ik ze wel belangrijk.

 

Maar verder dan Berent Carsijns en Ceertijn Geerts kom ik niet, vandaar dus mijn vraag over die vernoemingen. Kan het bv zijn dat de vader van Berent Karsijn heet en Berents van achter naam? Want Berent en Ceertijn komen even als deze Karsijn uit  Oudeschans/Bellingwolderschans. Karsijn Berents zou dan op 30-10-1698 getrouwd zijn met Aaltje Hommes.

 

Er is niet veel te vinden behalve trouwaktes. En een enkele doop, al helemaal niets over de leeftijd van deze mensen toen ze trouwden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Scully,

 

Het is juist heel goed dat je alle kinderen van Geert in kaart brengt.

Ook al om uit te sluiten dat er twee personen met dezelfde naam rondlopen en dat jouw Geert echt drie huwelijken heeft.

Dat lijkt me in dit geval wel waarschijnlijk.

Ik ben totaal op 17 kinderen van hem gekomen of heb jij nog meer?

Er zullen meerdere kinderen jong overleden zijn ( bij een staat het zelfs vermeld)

Ik kan online ook verder niets over deze familie vinden.

Als je naar het archief gaat kun je waarschijnlijk wel iets vinden over het begraven van de vrouwen en mogelijk kinderen.

Er zijn ook erg mooie boeken met veel gegevens over de inwoners van Westerwolde.

Ik heb zelf het deel over Wedde, maar heb jouw voorouders daar nog niet in gevonden.

Het kan zijn dat er iets in het deel over Hoorn en Morige staat.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In de bibliotheek in Groningen heb ik die boeken wel zien staan.

 

Vroeger hadden de mensen geen achternaam. Geert Berends was dus Geert zoon van Berend.

Berend was weer de zoon van Karsijn.

Ik heb verder nog niet gekeken, maar je zult met dit echtpaar goed zitten gelet op de kinderen Zeertien (1772) en Karssijn (1793). 

 

Helaas komen jouw voorouders niet in de lidmaten lijst van Wedde voor. Daar kun je soms ook vinden als ze naar een andere plaats gaan of waar ze vandaan zijn gekomen.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Bij de armere mensen is het moeilijk om met zekerheid de juiste ouders te vinden. Rijkere mensen laten vaak meer sporen na met bezittingen.

 

Groet, Joke

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

17 kids heb ik ook geteld. En gezien de 3 Karstjens achter elkaar zullen er daar ook 2 van overleden zijn. Wat was het leven hard toen.....pffff

 

Bellingwolde en Oudeschans zijn de plaatsen die genoemd worden bij Ceertijn en Berend. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar  ik heb ergens een karsijn(Karstjen) gezien die een zoon Berend heeft gehad. In Oude schans en het ging om de periode dat Berend geboren zou moeten zijn. Gezien de geboorte van zijn kinderen.Waaronder GB Koster in 1740. Ook zijn pa Berend dus, heeft 3 huwelijken gehad. En wel 1. Antje Eilerts, 2. Willemke Jans(Bellingwolde) en toen pas met Ceertijn.

 

Deze man is overleden rond 1730.  Maar er is verrekte weinig te vinden. En vervelende is dat ze toen die namen zo raar opschreven. Karstjen, Karsijn,Carsijn en over Berent heb je het dan niet eens. Wat soms met een d, soms met 2 ee's enz. Dus je zoekt je helemaal raar.

bewerkt door Scully
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Je kunt zoeken met * maar dan krijg je veel resultaten.

Vooral omdat ze in verschillende plaatsen woonden.

Berend en Ceertijn krijgen in 1740 zoon Geert zoals je al noemde.

Hij is dus niet rond 1730 overleden.

En ik zie geen 3 Karstjens achter elkaar. Wel een paar keer Geert.

bewerkt door joke andriessen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • Forumleden Groep

Beste forumleden,

 

Dit is mijn eerste stap op dit gebied, dus alle hulp cq verwijzingen stel ik zeer op prijs.

Als ik wat verder ingevoerd raak hoop ik ook jullie van dienst te zijn.

Mijn naam is Richard Koster en kijkend en zoekend op " alle Groningers "  kom ik nu uit bij Geert Geerts Koster geboren 29-10-1797 uit het huwelijk van Geert Berends Koster en Wobbelke Willems, welke gesloten is op 28-09-1783. De geboortedata/overlijdensdata van Geert Berends en Wobbelke alsmede wie de ouders zijn van Geert Berends zijn mij vooralsnog onbekend.

Ik kom pas kijken en heb dus enkele hulplijnen nodig om verder te komen en te weten of ik vooralsnog op het goede spoor zit.

 

Groet,

Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Richard,

 

Welkom op dit forum.

 

Bij dit huwelijk:

 

Huwelijk 18-05-1822 Wedde Bruidegom

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, boerenknecht Geboren       Vader bruidegom

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, arbeider     Moeder bruidegom

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

    Bruid

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, dienstmeid Geboren       Vader bruid

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, arbeider     Moeder bruid

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

      -     Bron Huwelijksregister Wedde 1822
Aktenummer 1

 

is vader overleden en woont moeder in Blijham.

 

Je kunt dan op zoekakten de huwelijksbijlagen opzoeken.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geert Koster is begraven op 26-08-1799 in Wedde

 

Wobbelke is hertrouwd:

 

Registratie:   05-02-1804 Bruidegom

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, van Bellingwolde, te Blijham     Bruid

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, van Pekela, te Hoorn       -     Diversen attestatie van Wedde Bron Doop- en trouwboek 1709-1811 Kerkelijke gemeente - Blijham
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 40, folio 107v

 

Overlijden van haar man:

 

 

Overlijden 30-09-1830 Blijham gem. Wedde Overledene

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geslacht m Beroep arbeider Leeftijd 82 jaar Geboorteplaats       Relatie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Relatietype echtgenoot/echtgenote     Vader -     Moeder -       -     Bron Overlijdensregister Wedde 1830
Aktenummer 33

 

en van haarzelf:

 

 

Overlijden 24-05-1833 Blijham gem. Wedde Overledene

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geslacht v Beroep arbeidster Leeftijd 84 jaar Geboorteplaats       Relatie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Relatietype weduwe/weduwnaar     Vader -     Moeder -       -     Bron Overlijdensregister Wedde 1833
Aktenummer 6

 

Ik hoop dat je zo weer wat verder kunt.

 

Groet, Joke

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Leuk Drachir, in de verre verte familie van elkaar dus. Ceertijn Geerts, of Geertjen Geerts is de moeder van hem en  Berent Carsijns is de vader. Over die laatste 2 heb ik zelf nog geen papieren gevonden. Ik ben de stamboom nog aan het uitzoeken voor mijn moeder.

 

verder terug ben ik nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

 

Ben nieuw hier en hier terecht gekomen op zoek naar Geert Berends Koster en zijn ouders en familie. Een rechtstreekse voorouder van mij.

In het gezin van Berend Karstjens en zijn kinderen bij 3 vrouwen, kom ik tot nog toe maar tot 11 kinderen, waaronder dan deze Geert.

Waar die andere 7 dan vandaan komen weet ik niet.

 

Als gezin van Geert Berends Koster heb ik 1e screenshot (uit aldfaer)

 

Als gezin voor Berend Karstjens, vader van Geert Berends, kom ik tot 2e screenshot.

 

Tenslotte voor Ceertien (Ceertijn Ceertjen)  heb ik 3e screenshot.

 

Daar bleef ik haken omdat ik die naam nergens kon thuisbrengen.

Na heel veel gezoek en proberen diverse spellingen in google te laten zoeken, (tenslotte maakten ze toen nogal wat spelfouten) kwam ik achter het volgende bij zoeken naar Seertien (met een S dus ipv een C):

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zie 4e screenshot.

Het lijkt erop dat Ceertien of Ceertjen of iets in die geest, een dialect zou kunnen zijn voor Sara of Saartje.

Klinkt mij niet vreemd in de oren in ieder geval.

En wat blijkt, ik kom bij:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

een Saartje tegen geboren op 09-03-1708 te Sappemeer, als dochter van Beerend Hindriks en Renske Jans. Sappemeer en Wedde ed liggen niet ver uit elkaar dus dat zou kunnen.

Iemand enig idee of dit zou kunnen kloppen?

( er is nog een saartje geboren 18-05-1706 in groningen maar dat lijkt me te ver weg voor die tijd)

Echt bewijs als document heb ik (nog) niet kunnen vinden.

 

Hoe kom je uit bij een Koster in 1719 en waar komen die Karsijn Berents en Aaltje Hommes vandaan, is daar bewijs van?

Via welke websites zoeken jullie?

Ik zie er wel een aantal maar er zijn er ook waar je flink voor moet betalen en dat trekt me nu niet zo aan eigenlijk.

Ik weet wel waar Koster is overgegaan in Kosmis :):) dat is dus mijn familie. Ergens begin 1800 had iemand ruzie met de kerk en veranderde toen zijn naam, althans dat is ons familie verhaal. :) 

 

Waar vind ik dat bellingwolde en oudeschans horen bij berend en ceertien?

 

Kortom vragen vragen vragen.

Voorlopig zoek ik alles online op. Hebben jullie de info in een bibliotheek gevonden of ook online?

 

Misschien kan iemand mij iets verder helpen met online links oid.

 

Alvast bedankt he.

groetjes,

Tineke

 

O ja, de kinderen van Ceertien met een paperclip daar heb ik een doopakte van kunnen vinden online.

 

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

bewerkt door Mother10
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Tineke,

 

Welkom op dit forum.

Deze vraag is al lang geleden gesteld en ik heb de gegevens niet meer.

Maar je kunt zoeken via allegroningers met * en dan komen er echt meer kinderen te voorschijn.

Ik wil er nog wel eens induiken, maar vanavond niet meer.

Afstand Wedde Sappemeer is best groot, maar Ceertijn moet een vader hebben die Geert heet.

Alles heb ik per internet gevonden, maar de boeken die ik in een reactie noemde zijn een echte aanrader.

 

Groet, Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Joke,

 

Bedankt voor het advies van de *, dat geeft inderdaad meer info, is wel even uitvogelen waar en hoe, maar ik zie nu meer dan eerst in ieder geval!

Kijken hoever ik daarmee kom.

 

Groetjes,

Tineke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tineke, Ceertien is een ongewone naam. Het zou een locale versie van Siertje kunnen zijn, ik geloof niet zo erg in een Saartje in dit geval. Trouwens, een Saartje kan ook gedoopt zijn als Sara, dus pin je niet vast. Ga in AlleGroningers maar lekker experimenteren met jokers (sterretjes dus). Als je bij Carsijn (en varianten) zoekt op ?ars* kom je een heel eind.

En je kunt het geen spelfouten noemen!  Toentertijd schreven ze op, wat ze dachten te horen. Alles was goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even mijn dubbeltje in het potje doen, kan het niet een verbasterde vorm van Geertien zijn?

Ik heb een voornamen boekje en daar komt Geertien in voor [geen Ceertein overigens] en dat komt van Geertruida.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kèren, alles kan. Maar het zou wel een unieke verbastering zijn, en zelfs dan zou ik verwachten dat het eenmalig zo opgeschreven werd. Maar als ik het in AlleGroningers bekijk wordt zij altijd zo genoemd. (De enige andere Ceertje in AG is een foutieve transcriptie.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Petra ik zit natuurlijk niet zo diep in het onderzoek als jij, ik wilde het alleen noemen. Vooral omdat de C veel op de G kan lijken. 

Ben benieuwd of je meer te weten kan komen over de naam Ceertien. 

Succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heb net even de scans van AG erbij gehaald. Er staat Ceertien Geerts als moeder... in prachtig leesbaar schrift... en we kunnen dus toevallig beide hoofdletters binnen dezelfde naam vergelijken. Er staan echt overduidelijk een C bij Ceertien en een G bij Geerts. Omdat er verder geen Ceertje's meer staan in deze bron, ben ik uitgepraat. Ik houd het op een variant van Siertje, of anders misschien een naam van over de Duitse grens. 

Wat zegt het boek van de heren Wegman m.b.t. Wedde?  Ik ga dat niet natrekken (geen index, meer werk dan ik momenteel kan opbrengen) maar als je ervan afstamt zou ik het zeker proberen. Of je stuurt Ruut Wegman een mail.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ze komt ook nog als Zeertje voor.

Maar ik kom er niet uit waar ze vandaan komt.

Het huwelijk kan ik niet vinden. Wel haar tweede huwelijk

Akte datum: 28-03-1760
Akte plaats: Wedde
Bruidegom

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   
Bruid

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   
Bruidegoms zijde

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   
Bruids zijde

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   
Getuigen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

   
  -
   
Diversen De bruid had uit een eerder huwelijk met Berent Karsjens drie voorkinderen: Aaltje Berents, Geert Berents en Elzijn Berents.
Bron Westerwolde en Bellingwolde - Register van huwelijkscontracten
Collectie huwelijkscontracten (toegang 732)
Inventarisnummer 1085, folio 124

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

In het deel van dorp Wedde kan ik ze niet vinden.

Maar er zijn meer delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke, jij maakt meer zinnigs van dit verhaal dan ik... Ik haakte alleen maar aan vanwege die vreemde voornaam. 

Je had gelijk dat deze dame ook Zeertje wordt genoemd, allemaal dezelfde uitspraak. Met een S komt-ie nog een enkele keer vaker voor.

Voor vanavond ga ik uitloggen. Welterusten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag allemaal,

De naam Ceertien is m.i. een naamvorm in dialect, afgeleid van de naam Seertje.
Deze naam komt niet zo veel voor, maar dat zegt natuurlijk weinig.
Deze naam is niet afgeleid van de Hebreeuwse naam Sara. 
Deze naam komt uit het Oud-Fries en is afgeleid van het woord "sared, sered"  (= gewapend, uitgerust) / Oud-Hoogduits "saro" / Gotisch "sarwa" (= wapen, uitrusting).
De naam Sarre, Sars of Sarrisina staat in het Voornamenboek van Dr. J. van der Schaar.

Op de site "Alle Groningers" komt ook de vorm "Zartie" voor, i.p.v. Ceertien.
Kijk ook eens op de gen. site van Amsterdam bij de dopen: daar staan drie scores voor Sarre en Seertje

Mvrgr,
Henk Elsinga 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Allemaal,

 

Bedankt voor t meedenken. Op AG vond ik inmiddels bij t huwelijk van Aje of Aaltjen als ouders van beiden:

Bruidegom: Tjaden Berents, vader en bruid: Edo Geerts en Seertje Geerts, stiefvader en moeder.

 

Dus daar staat inderdaad Seertje met een S.

 

Tot nog toe ben ik er niet in geslaagd ouders voor Ceertien  (Seertje) te vinden helaas maar ik spit verder.

Zal lastig worden want dat is rond 1700 of daarvoor en dan is er volgens mij steeds minder info.

 

Scully had het over Karsijn Berents en Aaltje hommes als ouders van Berend maar tot nog toe ben ik die niet tegengekomen.

 

Oudeschans bij Berend heb ik gevonden maar Bellingwolde (en bij wie van de 2 dan) nog niet. Wel bij 1e huwelijk van Kornelis Tonkes, die trouwde met zijn 1e vrouw in Bellingwolde, en later met Aaltje van Berend en Ceertien. Was dat het?

 

Die Koster in 1719 zie ik ook nog niet tot zover.

Dankzij zoeken met de ster heb ik wel via de doop en trouwboeken bewijs van diverse dopen en trouwen gevonden.

 

Ik zoek dus nog even door. Maar als iemand mij wat links kan geven (zonder nu al te veel zelf te gaan spitten :)  ) dan houd ik mij aanbevolen.

Ik heb me maar aangewend om in Aldfaer her en der links van gevonden info bij te voegen dan kan ik dat evt later als startpunten gebruiken als ik daar verder wil.

 

Groetjes,

Tineke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedenk me trouwens net iets:

Als Seertje uit het oud fries komt dan moet ik misschien voor de doop van Ceertien en voor haar ouders meer richting friesland zoeken ipv alleen in groningen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, als je in Wedde en Bellingwolde zit... dan is dat geheid eerder Oost-Friesland dan gewoon Friesland!

 

bewerkt door Petra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...