Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Foeke en Igge de Jong uit Sondel (Gaas)


janrein

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ben op zoek naar gegevens, huwelijk, overlijden, verblijfplaatsen van onderstaande twee personen.

Foeke Igges de Jong, geb, 15 februari 1893 te Sondel (Gaas) en zijn broer Igge Igges de Jong, geb. 25 december 1894 te Sondel (Gaas).

Ouders: Igge Pieters de Jong, geb. 16 januari 1856 te Sondel (Gaas), ov. 14 mei 1894 te Sondel (Gaas)  en Akke Thewis Hettinga, geb. 13 oktober 1855 te Elahuizen (HON), ov. 9 juni 1919 te Wijckel.

Vader Igge Pieters de Jong is dus zeven maanden voor de geboorte van zijn jongste zoon Igge overleden.

Beide broers hebben een oudere broer Teewis Igges de Jong die in 1918 huwt met Korneliske Frankes van der Zee. Gegevens bekend.

De vraag betreft dus Foeke en Igge, de twee jongste zonen, waarvan ieder spoor ontbreekt.

Met dank voor geboden hulp,

Jan Rein Hettinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hier is informatie (huw + ovl) betr Foeke:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Je zal zelf even moeten bevestigen of het correct is ...

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op Ellis Island:

First Name: Igge Last Name: De Jong

Ethnicity: Holland

Last Place of Residence: Wijchel FR., Holland

Date of Arrival: Apr 23, 1922 Age at Arrival:  26    Gender:  M    Marital Status:  S  

Ship of Travel: Nieuw Amsterdam Port of Departure: Rotterdam, Holland

Manifest Line Number: 0013

NB Igge gaat naar zijn broer “Focke†die in 1922 in Chicago woont

Foeke's eerdere emigratie:

First Name: Focke

Last Name: de Jong

Ethnicity: Dutch

Last Place of Residence: Sondel, Holland

Date of Arrival: Jun 29, 1910

Age at Arrival:  19y    Gender:  M    Marital Status:  S 

Ship of Travel: Rijndam

Port of Departure: Rotterdam, Holland

Manifest Line Number: 0002

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Sylvia,

Al zijn leven, dit lijkt me 2x juist. Is die Foeke teruggekeerd en hier gehuwd.

Hele dag gezocht en nu opeens nieuws. Ben benieuwd of er nog meer te ontdekken valt.

Weer wat geleerd. Kijk morgen verder, dank, dank.

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even alles op een rijtje gezet.

De geboortedatum van Foeke de Jong is 15 februari 1893 te Sondel (Gaas). In de geboorte aangifte, die geschiedt op 16 februari 1893, staat dat hij ‘gisteravond’ is geboren.

Maar het moet wel om onze Foeke de Jong gaan, ofschoon ik nergens een bevestiging van het huwelijk in 1951 of van het overlijden van Foeke de Jong (1967) en Idsche Attema (1981) heb gevonden.

Op Ellis Islands komt Foeke (Focke) aan op zijn 17e en niet zoals vermeld op zijn 19e. Igge komt aan op zijn 27e en niet op zijn 26e. Kennelijk nam men het toendertijd daar bij New York niet zo nauw.

Bij de gegevens staat dat Foeke onderwijzer was, waarschijnlijk te Joure. Ook hierover kan ik niets terugvinden.

Er blijven vragen die misschien zijn op te lossen. We zijn benieuwd.

Jan Rein Hettinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Maar het moet wel om onze Foeke de Jong gaan, ofschoon ik nergens een bevestiging van het huwelijk in 1951 of van het overlijden van Foeke de Jong (1967) en Idsche Attema (1981) heb gevonden.

Hoi Jan Rein en Sylvia,

bovenstaande 2 quotes wil ik graag even van een aantekening voorzien, het gaat niet om onze Foeke !

De grafsteen (Joure Westermeer) vermeldt het volgende:

F(oeke) de Jong *08-07-1892 † 24-01-1967

W(imke) Bos * 11-09-1889 † 19-11-1948

I(dsche) Attema * 14-05-1905 † 15-03-1981

Het gaat dus om deze Foeke de Jong:

Geboorteakte Haskerland, 1892

Aangiftedatum 9 juli 1892, akte nr. 112

Foeke de Jong, geboren 8 juli 1892

Zoon van Haye de Jong en Antje van der Molen

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Good pick up Maikel 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> .. en daarom zeg ik dus altijd dat mensen data van iemand's persoonlijke website zelf even moeten checken ...

En ja ik had dat van die leeftijd ook gezien, maar op het manifest is hij geboren te Sondel, zijn moeder is Akke de Jong wonende te Sondel en zijn final destination Chicago. En later gaat Igge ook weer naar Chicago. N.B. De kennis (Jacob Steensma) waar hij mee reist is zelf wel als 17 jaar oud vermeld.

En na Maikel's vondst is het dus heel waarschijnlijk dat Foeke en Igge allebei in Amerika gebleven zijn.  Maar waar?

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Sylvia en Maikel,

Prima controle van data en gelukkig tijdig rechtgezet. Tjonge hoe is het mogelijk. En dus blijkt opnieuw dat je moet controleren..... Maar de States blijft recht overeind en dat was toch ook al een hele vondst.

Je hebt toch een fantastisch archief Maikel.... bedankt.

Groet,

Jan Rein Hettinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Sylvia en Jan Rein,

ook ik denk dat de verdere lotgevallen van Foeke en Igge in de USA gezocht moet worden, het aldaar zoeken is niet mijn sterke kant moet ik zeggen.........

Ooit, ik denk een jaar of 5 terug heb ik een persoonskaart van Foeke en Igge bij het CBG opgevraagd maar niets gekregen hetgeen er op wijst dat ze niet in Nederland zijn overleden.

Ook in Genlias en soortgelijke databases heb ik niets kunnen vinden hetgeen dus ook min of meer op emigratie wijst !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En Illinois is volgens mij ook al niet de beste staat om online naar te zoeken. Ik heb alleen maar het vermoedelijke overlijden van die vriend van Foeke gevonden, maar verder niets, niet eens in de 1920 (voor Foeke) en 1930 census. En ik heb nu wel elke mogelijke combinatie van namen geprobeerd ...

???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit is een ware speurtocht.

De oudste broer van Foeke en Igge, Teewis de Jong, geh. met Korneliske Frankes van der Zee is in 1983 te Tjerkgaast overleden. Hun kinderen Igge de Jong (1920-1993), Grietje (1920-), Akke ten Hoeve-De Jong (1924-1981) en Hitje Westerhof-De Jong (1930-2000) zijn inmiddels ook overleden.

Al hoewel Grietje leeft mogelijk nog en misschien woont ze wel in Tjerkgaast. En daar zou toch iemand kunnen zijn die weet hoe het de broers Foeke en Igge in de VS is vergaan.

Zelf kan ik ookal niets vinden in de States. Hopelijk lukt het iemand alsnog.

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Nou jij bent de eerste die van onze nieuw service gebruik maakt, al heb je er niet om gevraagd.

(zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

Ik vond op ancestry.com de naturalisatie van Foeke de Jong zich noemende Harry DeYoung

geboren 16 (!) februari 1893 in Holland op 33 jarige leeftijd genaturaliseerd op 16 april 1926, gearriveerd in 1910

District court Illinois, Indiana, Wisconsin, Iowa

Ik weet nog niet hoe ik je de afbeelding kan sturen, maar ik vond hem nu ook in de census wat ik eerst wil bekijken.

met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Ha dit is leuk, volgende gevonden:

Census van 1920 - nr. 252

Harry Deyoung, wonend in Chicago Ward, Cook (Chigago) Illinios. als huurder

26 jaar geboren in Holland, hoofd van het huishouden, echtgenote is Jennie DeYoung, 23 jaar oud

jaar van immigratie 1909, kan lezen en schrijven

een kind Edward van 1 en 3/12 jaar oud.

Oproep voor het leger 1942

Harry Deyoung, geboren op 16 februari 1893 in Sondel, The Netherlands wonende in Cicero, Illinois

49 jaar oud. Zijn eerste contact is Jenny - er staat meer op

Als je een email stuurt naar

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

kan ik je de foto's sturen.

met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi SadminF,

heel erg bedankt voor de toegestuurde documenten, deze vorm van hulp aan de leden van dit forum wordt heel erg gewaardeerd !

De cencus van 1920 heb ik inmiddels bekeken en de vraag rijst meteen of iemand iets kan vinden over echtgenote Jennie, ze is in Nederland geboren.

Na het eten ga ik de andere documenten nog even bekijken.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Harry = Foeke, nou dat had ik toch wel kunnen raden  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

In de 1930 census is bij het gezin van Harry en Jennie DeYoung, een Edward DeYoung vermeld die dan 35 jaar oud is. Dit zal wel broer Igge zijn. Ook is er een tweede zoon vermeld ie Ralph 8 jaar oud.

Hier is het overlijden van Igge/Edward

Name: Edward Deyoung

Birth Date: 25 Dec 1894

Death Date: Jan 1967

Social Security Number:  355-07-6446

State or Territory Where Number Was Issued:  Illinois

Death Residence Localities

  ZIP Code: 60463

  Localities:  Palos Heights, Cook, Illinois

Zou dit Ralph's overlijden kunnen zijn?:

Name: Ralph Deyoung

Birth Date: 8 Jun 1921

Death Date: 18 Mar 2003

Social Security Number:  322-12-5168

State or Territory Where Number Was Issued:  Illinois

Death Residence Localities

  ZIP Code: 33436

  Localities:  Boynton Beach, Palm Beach, Florida

  Village Of Golf, Palm Beach, Florida

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Harry = Foeke, nou dat had ik toch wel kunnen raden 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Hoi Sylvia,

dat vond ik nu ook, maar DeYoung had je ongetwijfeld wel gevonden ?

Met het vinden van het overlijden van Edward = Igge en Ralph Deyoung heb je echter weer heel wat goed gemaakt.......

Heel erg bedankt daarvoor !

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thankyou4.gif" alt="B-22">

Heb je het in bronnen gevonden die ook door mij te raadplegen zijn ?

Of blijf ik afhankelijk van jou, SadminF en anderen ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat ben je toch al tijden  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kun je zonder abonnement een quick view van de 1930 census zien ie namen, famillie nr, leeftijd. Je moet betalen als je de originele census wil zien. Ik geloof dat footnote door ancestry is overgenomen, dus heel misschien kan iemand met zo'n abonnement hier naar kijken.

Ik geloof trouwens dat Ralph met ene Claireen is getrouwd. Heb het huwelijk van een vermoedelijke zoon in Florida gevonden, maar die stuur ik vanwege privacy wel naar je toe.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat een fijne gegevens en zelfs kopieën in mijn brievenbus. Dank Sylvia en sadminF. Wat en service.

De afbeeldingen maken duidelijk dat Foeke de naam Harry heeft gevoerd.

Hij is gehuwd met Jenny DeYoung, geboren in 1896/97 in Nederland en in 1901 in de V.S. aangekomen. Hoopte een Jetske of Jannigje de Jong de vinden in Zuid-West Friesland, maar dit lijkt een speld in een hooiberg te zijn.

Harry woont in 1942 in Cicero in Cook County Illinois. Er is een zoon Edward (*1918) en Ralph (*1921/22).

Broer Edward (lees Igge) verblijft in 1930 bij het gezin van Harry en Jenny DeYoung. Hij overlijdt in januari 1967 in Palos Heights in Cook County in Illinois, VS.

We mogen wel aannemen dat zoon Ralph DeYoung op 8 juni 1921 is geboren en 18 maart 2003 is overleden in Boynton Beach, Palm Beach (Florida, VS).

Blijft de vraag of Jenny DeYoung te traceren is, geb 1896/97 in Nederland en in 1901 geëmigreerd naar de VS.

Dank voor alle hulp.

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De afbeeldingen maken duidelijk dat Foeke de naam Harry heeft gevoerd.

Hij is gehuwd met Jenny DeYoung, geboren in 1896/97 in Nederland en in 1901 in de V.S. aangekomen. Hoopte een Jetske of Jannigje de Jong de vinden in Zuid-West Friesland, maar dit lijkt een speld in een hooiberg te zijn.

Blijft de vraag of Jenny DeYoung te traceren is, geb 1896/97 in Nederland en in 1901 geëmigreerd naar de VS.

Jan Rein... zou Jantsje (of zoiets) echt als De Jong zijn geboren, of heeft ze in de Census de naam van haar man zoals daar gebruikelijk was/is?  In dat geval zou ze ook De Vries of Veenstra geheten kunnen hebben... ik doe maar een gooi.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Jenny,

Daar ben ik het helemaal mee eens. Klamp me vooralsnog vast aan een stohalm. Jenny, Jantsje Johanna enz. geboren in 1886/87 en op Ellis Island aangekomen in 1901.

Bovendien kan ze ook buiten Friesland geboren zijn. Maar ik durf te gokken op Zuid-west Friesland.

Maar wie weet de volkstelling uit 1930 ??? Of wordt er nog een knappe vondst gedaan via de kinderen of in een overlijdensbericht.

Of als de  familie uit Tjerkgaast gaat meedoen !

Groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat er nu wat misverstanden bestaan: Ik dacht dat Jennie omstreeks 1897/96 was geboren en in 1909 geeimigreerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Sylvia,

De volkstelling (census) van 1920 nogmaals uitvergroot en goed bekeken. Zomaar via dit forum in mijn bezit gekomen. Geweldig toch !

Inderdaad Jennie is in 1920 23 jaar, dus geboren in 1897/96 in Nederland.

Maar als ik het goed zie is ze in 1901 aangekomen in de VS.

Wacht nu in spanning af.

Groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste allemaal,

De zoektocht op ancestry.com heeft nog wel iets opgeleverd.

Er zijn erg veel hits met dezelfde namen, die niet de Harry en Edward zijn die worden gezocht.

De bestanden zijn ondertussen verstuurd naar de belangstellenden.

Volgende gevonden:

  • De census van 1930 met broer Edward vermeld
  • oproep voor het leger WOI van Harry, 1917-18 waarin vermeld dat hij gehuwd is
  • naturalisatie van Edward in 1939
  • oproep voor het leger WOII van Edward, 1942
  • SSDI data van Edward, maar geen afbeelding helaas

Met genealogische groet,

SadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de info die al is gevonden vond ik de geboorteakte van Ralph, 08 JUN 1921 in Cook, Chicago, ILL

Zijn moeder staat daar als Jennie RUDINGA, 25 jaar oud en geboren in Gronengen, [= vast Groningen] in Holland

Oeps, de afbeelding is enorm als ik het hier plaats, ik zal het even anders oplossen.

Ik denk ondertussen ook de akte van geboorte te hebben, misschien kan sadminF kijken of die ook echt naar Amerika is gegaan.

Jantje RUDINGA, 29 AUG 1896 in Groningen uit Roelf RUDINGA en Antje BODDEMA [aktenr.1215]

Groetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heel mooi, en onderstaande is een optie.

Jan Rein

Geboorte 29-08-1896  Groningen

Kind Jantje Rudinga

Geslacht v

   

Vader Roelf Rudinga

Moeder Antje Boddema

   

Bron Geboorteregister Groningen 1896

Aktenummer 1215

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mooie vondst Keren, en zo worden al die gegokte items even bevestigd

Mag ik even vragen waar je die akte hebt gevonden???

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik even vragen waar je die akte hebt gevonden???

In mijn enthousiasme vergeet ik de bron....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_blush.gif" alt="B-4"> er staan foto's van de akten op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik zal zo de akten op mijn website voor downloaden plaatsen.

Groetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...